کد خبر: ۲۱۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 22
شخص مبتلا به وبا، اسهال خفيف بدون درد و بدون تب دارد كه كم كم شديد می‌شود، اسهال شخص مبتلا به وبا آبكی و به شكل لعاب برنج است
شفاآنلاین>سلامت>وبا یک بیماری عفونی است که باعث اسهال<Diarrhea> شدید و آبکی می‌شود، در صورت بی‌توجهی، این بیماری می‌تواند منجر به کم آبی بدن و در نهایت مرگ بیمار شود.

به گزارش شفاآنلاین، وبا یکی از بیماری‌های واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند.

عامل بیماری‌زایی وبا، یک باکتری به نام «ویبریوکلرا» است و سمی كه اين ميكروب در روده باريک انسان ترشح می‌كند، باعث ايجاد بيماری در انسان می‌شود.

این بیماری چون اولین بار در منطقه‌ای به نام التور در آفریقا پیدا شد، به این نام مشهور است؛ عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آب‌های زیر زمینی آن بالا است، بیشتر شایع است و بیشتر عامل بیماری‌زا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.

علائم بيماری وبا

شخص مبتلا به وبا، اسهال خفيف بدون درد و بدون تب دارد كه كم كم شديد می‌شود، اسهال شخص مبتلا به وبا آبكی و به شكل لعاب برنج است.

بيماری وبا گاهی همراه استفراغ<Vomit> و گاهی بدون استفراغ است كه به سرعت و در ظرف سه الی چهار ساعت موجب كم آبی شديد بدن می‌شود و در صورتی كه سريعا آب و املاح بدن از دست رفته جبران نشود، سبب مرگ فرد مبتلا می شود.


دوره پنهان بيماری وبا از لحظه ورود ميكروب به بدن تا بروز بيماری از چند ساعت تا پنج روز است ولی به طور معمول در طول يك  یا دو روز بيماری وبا آشكار می‌شود؛ به محض شروع اسهال شديد می‌بایست مايعات فراوان و ‪ ORSمورد استفاده قرار گيرد و سريعا به نزديكترين مركز بهداشتی درمانی يا خانه بهداشت مراجعه شود.

راه‌های انتقال وبا

راههای انتقال‌ بيماری وبا به دو روش تماس مستقيم و غيرمستقيم است؛ وبا می تواند از طريق تماس با چيزهايی آلوده به ميكروب وبا مانند دست دادن با دست‌های آلوده بيمار، تماس با استفراغ يا مواد دفعی بيمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل ليوان، ظروف و حوله  منتقل شود كه همه اين موارد، روش مستقيم انتقال بيماری است.

برخی نشانه های بیماری وبا

_شروع ناگهانی اسهال
_حالت تهوع و استفراغ
_کم آبی شدید بدن

کم آبی ناشی از عفونت وبا معمولا شدید بوده و ممکن است باعث بروز علائم زیر شود:

_خستگی
_دمدمی مزاج شدن
_گودی چشم
_خشکی دهان
_چروکی پوست
_تشنگی شدید
_کاهش ادرار
_ضربان نامنظم قلب
_فشار خون پایین

کم آبی همچنین ممکن است باعث از دست رفتن مواد معدنی خون و به عدم تعادل الکترولیتی منجر شود؛ اولین نشانه‌های این حالت گرفتگی عضلانی شدید است و در نهایت می‌تواند به شوک منجر شود.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار