کد خبر: ۲۱۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 22
سلامت روان یکی از ابعاد مهم سلامتی هر فرد است و فقط به معنی نداشتن اختلال روان نیست. بلکه وضعیتی است که در آن فرد، توانایی‌های خود را شناخته و با مقابله با استرس‌های روزمره زندگی، می‌تواند به صورت کارآمد و موثر در جامعه مشارکت داشته باشد و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود را ایفا کند
شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیته روان‌پزشکی اجتماعی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: موسسات خیریه و سمن‌های حوزه سلامت می‌توانند نقش زیادی در ارتقای سلامت روان جامعه داشته باشند.

به گزارش شفاآنلاین، حسن فلاح‌پور - روانپزشک  اظهار کرد: سلامت روان یکی از ابعاد مهم سلامتی هر فرد است و فقط به معنی نداشتن اختلال روان نیست. بلکه وضعیتی است که در آن فرد، توانایی‌های خود را شناخته و با مقابله با استرس‌های روزمره زندگی، می‌تواند به صورت کارآمد و موثر در جامعه مشارکت داشته باشد و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود را ایفا کند .

وی با تاکید بر این‌که با توجه به میزان شیوع اختلالات روان در جامعه، شناخت عوامل موثر در ایجاد اختلالات روان از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: ۵۵ درصد از سلامت روان افراد تحت تاثیر عوامل اجتماعی قرار دارد و این آمار، ضرورت توجه ویژه به مسائل اجتماعی و اقتصادی افراد جهت پیشگیری از ابتلا به اختلالات روان را نشان می‌دهد.

فلاح‌پور تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌های کمک به مشکلات اقتصادی و اجتماعی افراد مبتلا به اختلالات روان، قدم‌هایی است که سمن‌ها و مراکز خیریه می‌توانند در این راه بردارند. سمن‌ها و خیریه‌های حوزه سلامت می‌توانند کمک شایانی به پیشگیری، غربال‌گری و درمان بیماری‌ها و رفع عوامل منفی موثر بر سلامت روان کنند.

این جامعه‌شناس یادآور شد: با وجود شیوع حدود ۲۵ درصدی اختلالات روان در جامعه و شیوع آسیب‌های اجتماعی، این مسائل کمتر مورد توجه خیران قرار گرفته است. در حالی‌که نقش این گروه از اختلالات و آسیب‌ها در به خطر افتادن سلامت افراد و خانواده‌ها کم نبوده و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سایر بیماری‌ها نیز باشد.

این عضو کمیته روان‌پزشکی اجتماعی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران تصریح کرد: وجود مراکز خیریه و سمن‌های اختصاصی یک بیماری می‌تواند منشاء خیر برای مبتلایان به آن بیماری به حساب آید، ولی از آن‌جایی که اغلب بیماری‌ها مراکز خیریه و سمن اختصاصی ندارند، می‌بینیم که افراد مبتلا به این بیماری‌ها (diseases)برای بهره‌مندی از کمک نیکوکاران و خیران با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: وجود تبعیض (Discrimination)و اختلاف در بهره‌مندی افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف از احسان و نیکوکاری موسسات خیریه و سمن‌ها، می‌تواند خود عاملی برای آسیب به سلامت روان به حساب آید.

فلاح‌پور ادامه داد: به نظر می‌رسد عدالت در نیکوکاری و امور خیریه، به نفع همه مردم خواهد بود و پیشنهاد می‌شود خیران به همه بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی موجود در خانواده‌ها توجه کنند و کمک‌های خود را فقط به یک زمینه و یک بیماری خاص محدود نکنند. همچنین موسسات خیریه و سمن‌هایی که با عناوین مختلف در حوزه‌های گوناگون سلامت فعال‌اند، با مطرح کردن نیازهای واقعی افراد تحت پوشش و اقشار مرتبط با حوزه خود، می‌توانند از کمک نیکوکاران و خیران بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که رقابت بین موسسات خیریه و سمن‌ها پسندیده است، عدالت در احسان و امور خیریه سلامت نیز پسندیده و ضروری به نظر می‌رسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: