کد خبر: ۲۱۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 21
ایران در بین معدود کشور‌های تولید کننده ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان»، «ایران در زمره کشور‌های تولیدکننده محصول با سلول‌های انسانی» و از این دست خبر‌ها که شنیدنش دل هر ایرانی را شاد می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> ایران از معدود کشور‌های تولیدکننده ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان در دنیاست و با تامین نیاز کل کشور ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی می شود.
 
به گزارش شفاآنلاین، «ایران در بین معدود کشور‌های تولید کننده ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان»، «ایران در زمره کشور‌های تولیدکننده محصول با سلول‌های انسانی» و از این دست خبر‌ها که شنیدنش دل هر ایرانی را شاد می‌کند و موجب افتخار برای ماست که دانشمندان کشورمان می‌توانند انحصار را بشکنند و نیاز ما را از خارجی‌ها کم کنند تا نخواهیم برای تامین داروی مورد نیاز بیمارانمان میلیون‌ها دلار هزینه کنیم.

به گفته کارشناسان و متخصصان(experts)، صنعت داروسازی ما به قدری توانمند است که می‌تواند هر دارویی را که در دنیا به بازار می‌آید ظرف دو سال تولید کند و اینکه برخی دارو‌ها تولید نمی‌شوند، به دلیل ضعف و ناتوانی صنعت و دانشمندان داروسازی نیست بلکه به دلیل آن است که تولید این دارو‌ها صرفه اقتصادی ندارند.

یکی از شرکت‌های داروسازی ایرانی توانسته است با تولید ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان نیاز نیمی از بازار را تامین کند و درصدد است تا همه بازار داخلی را در دست خود بگیرد و کشور را از واردات بی نیاز کند.

تولید ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان به همت دانشمندان ایرانی

شهروز صارمی مدیر عامل یک شرکت تولید کننده دارو و مواد اولیه ضد سرطان گفت: تولید دارو‌های ضد سرطان خطرزا هستند و نمی توان آن‌ها را در هر سایت دارویی تولید کرد و ما خط تولید مخصوص برای تولید این دارو‌ها راه اندازی کرده ایم تا بتوانیم این دارو‌ها را در ایران تولید کنیم و از چند پروژه‌ای که در دست اجرا داریم، چند داروی ضد سرطان برای نخستین بار در ایران تولید خواهند شد و سایت فینیش ما تا ۶ ماه دیگر راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: سایت ایجاد شده از جمله سایت‌های منحصر به فرد در منطقه بوده و با بهره برداری از این پروژه، ایران از جمله معدود کشور‌های دنیاست که در امر تولید مواد اولیه دارو‌های ضد سرطان فعالیت دارد.

بی نیازی کشور به نیمی از واردات با تولید ماده اولیه ایرانی

مدیر عامل این شرکت تولید کننده دارو و مواد اولیه ضد سرطان تاکید کرد: تا سال گذشته ماده اولیه تولیدی برای تولید دارو‌های ضد سرطان وارداتی بود و ما تاکنون توانسته ایم ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین کنیم و اگر مورد حمایت قرار بگیریم و مشکل ارزی و نقدینگی حل شود می‌توانیم کل نیاز کشور به این ماده اولیه داروی ضد سرطان را تامین کنیم.

صارمی افزود: ما تولیدکننده ماده اولیه دارو‌های ضد سرطان هستیم و به دلیل اینکه تولید داخل این ماده اولیه در کشور کم بوده است در تلاشیم تا نیاز کشور را تامین کنیم و پیش بینی ما این است که کل نیاز کشور را تا سال آینده به این ماده اولیه دارو تامین کنیم.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامیگفت: آمریکا به ظاهر می‌گوید دارو تحریم نیست، اما همه راه ها را بسته‌ و در واقع دارو هم تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است؛ در واقع هدف تحریم‌ها مردم ایران هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط تحریم، وظیفه دولت، دانشگاهیان و صنعت داروسازی، تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت است، همانطور که تحریم‌های گذشته به ما آموخت چطور نیاز خودمان را تأمین کنیم در شرایط فعلی نیز باید روی پای خود ایستادن را بهتر بیاموزیم.

وی با اشاره به بدهی 3500 میلیارد تومانی دولت به شرکت‌های دارویی گفت: چرا دولت باید کاری کند که صنعت داروسازی 3500 میلیارد تومان مطالبه داشته باشد؟، با وجود کمبود نقدینگی و مشکلات اقتصادی دست از ولخرجی بر نمی‌داریم. در حالی که باید در شرایط کنونی با تمرکز روی نیازهای اساسی کمک کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند با قدرت نیاز مردم را تأمین کنند و با تولید ماده اولیه دارو در داخل کشور، نیاز و وابستگی مان  را به خارج از کشور کمتر کنیم.

نقدینگی چالش عمده صنعت داروسازی

وی در ادامه به چالش‌های صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: مشکل عمده صنعت داروسازی نقدینگی است و خریدار اصلی دارو‌های شرکت‌های تولیدکننده بیمارستان‌های دولتی هستند که پول صنعت داروسازی را پرداخت نمی‌کنند.

مدیر عامل این شرکت تولید کننده دارو و مواد اولیه ضد سرطان با بیان اینکه بخشی از مشکلات صنعت داروسازی به تخصیصی ارز بر می‌گردد، اظهار کرد: متاسفانه مدت زمانی طول می‌کشد تا ارز تخصیص یافته به دست صنعت داروسازی برسد، ما برای سنتز مولکول دارو نیاز به ماده‌هایی داریم که باید پس از تخصیص و دریافت ارز آن را وارد  کشور کنیم و این زمان اغلب طولانی است.

چالش صنعت داروسازی برای ارز ماشین آلات

صارمی گفت: یک از چالش‌های صنعت داروسازی این است که به تجهیزات و ماشین آلات داروسازی ارز دولتی تخصیص پیدا نمی‌کند و تجهیزات داروسازی در گروه ۲ تخصیص ارز قرار گرفته اند، اما در سایر صنایع این چنین نیست و این به افزایش هزینه‌های تولید دارو منجر می‌شود.

مدیر عامل این شرکت تولید کننده دارو و مواد اولیه ضد سرطان افزود: تولیدکنندگان دارو و مواد اولیه به سندیکا داروسازان درخواست داده اند تا به تجهیزات و ماشین آلات داروسازی مانند سایر صنایع ارز دولتی تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های داروسازی ماشین آلات داروسازی خریداری کرده بودند و بخش از هزینه‌های خرید تجهیزات را با دلار ۴۲۰۰ پرداخت کردند، اما زمانی که تجهیزات به گمرک ایران رسید شاهد رشد نرخ ارز بودیم و این مسئله و چالش نقدینگی موجب شد که برخی نتوانند ماشین آلات را از گمرگ ترخیص کنند، زیرا باید هزینه چند برابری به طرف خارجی پرداخت می‌کردند.

صرفه جویی ۱۰ میلیون یورویی با بی نیاز کشور به خارجی‌ها

مدیر عامل این شرکت تولید کننده دارو و مواد اولیه ضد سرطان تصریح کرد: اگر بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم با تولید چند مولکول داروی سرطان پیش بینی می‌کنیم که ۱۰ میلیون یورو بتوانیم صرفه جویی ارزی در کشور داشته باشیم ما اکنون یک سال است که در بازار داروی کشور فعالیت می‌کنیم و در این مدت توانسته ایم نیمی از نیاز کشور را از واردات بی نیاز کنیم.

وی افزود: ماده اولیه ما با استاندار‌های اروپا و امریکا و کمترین میزان ناخالصی تولید می‌شود و به دنبال آن هستیم که ماده اولیه خود را صادر کنیم.

دارو، تنها محصولی که درایران گران نمی‌شود

صارمی با اشاره به قیمت پایین دارو در ایران گفت: GMP یکی از استاندار‌های داروسازی است که هر سال سختگیرانه‌تر می‌شود و به همین دلیل است که در بسیاری از کشور‌های اروپایی روی افزایش قیمت دارو سختگیری نمی‌شود البته کنترل وجود دارد، اما در ایران تنها محصولی که گران نمی‌شود داروست و همیشه مانع افزایش(Increase) قیمت شدند.

مدیر عامل این شرکت تولید کننده دارو و مواد اولیه ضد سرطان گت: عمده خریدار دارو مراکز درمانی دولتی هستند و به همین دلیل اجازه افزایش قیمت دارو را نمی‌دهند تا هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی بالا نرود، اما این موجب می‌شود که شرکت‌های داروسازی با زیان یا سود کم داروی خود را بفروشند و این مسئله باعث می‌شود شرکت‌های داروسازی کمتر بتوانند در اخذ GMP اروپا و ارتقا خط تولید و استاندار‌های تولید هزینه کنند و این موجب عقب گرد شرکت‌های داروسازی می‌شود.

وی ادامه داد:در اروپا قیمت دارو بالاست و به همین دلیل تولیدکنندگان دارو این توانایی را دارند که سیمنار برگزار کنند و با برنامه‌های مختلفی داروی خود را به پزشک معرفی کنند تا پزشک پس از تولید یک دارو با آن آشنا شود و داروی تولید شده را برای بیماران نسخه کند، اما صنعت داروسازی ما چالش جدی نقدینگی روبروست.

صارمی افزود: شرکت‌ها توان تامین هزینه‌های تبلیغ و معرفی داروی ایرانی را ندارند، این در حالی است که داروی ایرانی تولید شده کیفیت مشابه اروپایی دارد، اما از نظر تبلیغاتی توان رقابت با داروی خارجی را ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: