کد خبر: ۲۱۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 16
طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه ٨‌هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند. نیمی از این تعداد، یعنی نزدیک به ٤‌هزار نفر از آنها ویژگی اهدای عضو و نجات جان آدم‌های دیگر را دارند اما فکر می‌کنید چند‌درصد از کسانی که با علت مرگ مغزی از دنیا می‌روند، موفق به نجات جان بقیه می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت> طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه ٨‌هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند. نیمی از این تعداد، یعنی نزدیک به ٤‌هزار نفر از آنها ویژگی اهدای عضو و نجات جان آدم‌های دیگر را دارند اما فکر می‌کنید چند‌درصد از کسانی که با علت مرگ مغزی از دنیا می‌روند، موفق به نجات جان بقیه می‌شوند؟

به گزارش شفاآنلاین، فقط چیزی در حدود ‌هزار نفر. این یعنی بیشتر ٧٥‌درصد کسانی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، بدون اینکه بتوانند به بقیه کمک کنند، دفن می‌شوند آن‌هم در شرایطی که ٥٠‌هزار نفر در صف دریافت عضو هستند و بیشتر از ٢٠‌هزار نفر از آنها نیاز حیاتی به اعضای اهدایی دارند.

طی سال‌های گذشته اقدامات زیادی صورت گرفته که بر تعداد اهداکننده‌ها افزوده شود و حالا خبر می‌رسد که شهر مشهد با دوبرابر میانگین کشوری، در قله اهدای عضو کشور ایستاده است.

شاخص اهدای عضو در چارچوب فعالیت دانشگاه علوم پزشکی(medical) مشهد ‌سال ١٣٨٠ و هنگام نخستین پیوند عضو از بیمار مغزی تنها یک مورد اهدای عضو به ازای یک‌میلیون نفر جمعیت بود اما حالا به شاخص ٢١ مورد اهدا به ازای یک‌میلیون نفر جمعیت رسیده است.

ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دلیل این موفقیت را اصلاح ساختارها و بالابردن استانداردها می‌داند.

 او می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین کارهایی که طی دو‌سال گذشته از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته، تقویت زیرساخت‌های شناسایی افراد مرگ مغزی بوده است. متاسفانه در خیلی از بیمارستان‌های(Hospitals) کشور بسیاری از کسانی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، به سرعت از سوی تیم‌های مربوط شناسایی نمی‌شوند، این کار یا اصلا انجام نمی‌شود یا کند انجام می‌شود و زمان طلایی برای پیوند عضو از بین می‌رود اما ما در مشهد تلاش کردیم که این فرآیند شناسایی را هم تقویت کنیم و هم سرعت بدهیم.»

او آگاهی بخشی را هم مهم می‌داند و می‌گوید: «تلاش‌های زیادی هم کرده‌ایم که حداقل مسأله اهدای عضو به گوش مردم برسد، ضمن اینکه تیم‌های مخصوص روانشناسی و رضایت‌گیری از بازمانده‌ها را هم تقویت کرده‌ایم. خانواده کسی که دچار مرگ مغزی شده، سوال‌ها و مسائل زیادی دارد که اینها باید به سرعت حل بشود. کار این تیم‌ها خیلی ظرایف دارد و آنها با کسانی روبه‌رو هستند که نمی‌توانند مرگ عزیزشان را تا زمانی که قلبش می‌تپد، باور کنند.»

خالقی به بالابردن استانداردهای نگهداری از بدن فرد مرگ مغزی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «گاهی ممکن است فرآیند شناسایی و رضایت‌گیری از بازمانده‌ها چند روز طول بکشد و باید در این چند روز از بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، به نحوی مراقبت شود که کیفیت پیوند در اعضای آن حفظ شود. این کار خیلی مهمی است و بسیاری از بیمارستان‌ها قادر به اعمال این مراقبت‌ها نیستند اما ما در مشهد سعی کردیم که کیفیت کار را بالا ببریم. همه اینها در کنار هم باعث شده که مشهد به جایگاه قابل قبولی در زمینه اهدای عضو قرار بگیرد؛ اگرچه بازهم با شرایط ایده آل فاصله داریم.»شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: