کد خبر: ۲۱۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 14
امعه دانش آموزی باید به این موضوع توجه کند که خودش را برای آینده آماده می کند؛ ۱۴ میلیون دانش آموز امروز آینده سازان جمهوری اسلامی هستند و امید مردم به آنهاست
شفاآنلاین>اجتماعی> بطحایی درباره وضعیت توزیع شیر در مدارس و تعطیلی مدارس در فصل زمستان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شفاآنلاین: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با اشاره به اینکه قسمتی از اهداف مجلس دانش آموزی تمرین مهارت های فردی و اجتماعی است، گفت: جامعه دانش آموزی باید به این موضوع توجه کند که خودش را برای آینده آماده می کند؛ ۱۴ میلیون دانش آموز امروز آینده سازان جمهوری اسلامی هستند و امید مردم به آنهاست.

بطحایی ادامه داد: نمایندگان مجلس دانش آموزی از سراسر ایران دور هم جمع شده  تمرین مهارت های اجتماعی انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موانع اصلی آموزش و پرورش نبود انطباق کامل برنامه درسی با نیازهای دانش آموزان است، تصریح کرد: در واقع برنامه های درسی و آموزشی همسویی و همگرایی با نیازهای فردی و اجتماعی ندارد و باید بیشتر شود، نقطه ضعفی که پیامدهایی نیز بر جای گذاشته است، اینکه مدارس دلبستگی لازم را در مدارس ندارد یکی از دلایل این اتفاق است.

 ارتباط کافی بین آموخته های مدارس با نیازهای فردی وجود ندارد
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس مطالبی می آموزیم که ارتباطش با نیازهای فردی کم است، بنابراین آموزش و پرورش وظیفه دارد این همبستگی و ارتباط را بیشتر کند، اتفاقی که به معنای تحول است.

بطحایی تصریح کرد: چکیده سند تحول این است که شش ساحت به طور متوازن تقویت شود نه اینکه صرفا از نظر علمی و فناوری آنها را قوی کنیم.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید در شش ساحت مسیر تربیتی را طی کنند و تربیت متوازن داشته باشد، فردی که از نظام آموزش و پرورش خارج می‌شود باید مهارت های لازم را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ارتباط نظام آموزش و پرورش با دانش آموزان باید بیشتر شود، همه سازمان اداری و ساختاری، معلمان و همه و همه جمع شده ایم که شرایط تحصیل و تربیت را برای دانش آموزان ایجاد کنیم، بنابراین مخاطب اصلی ما دانش آموز است.

بطحایی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور درباره نقد کتاب درسی، تصریح کرد: موضوع را از منظر سازمان پژوهش پیگیری کرده ام و از دبیرخانه مجلس دانش آموزی می خواهم پیگیر این موضوع باشد.

وی افزود: بچه ها باید از زندگی کردن در مدرسه شادمان باشد. نظرات و دیدگاه های دانش آموزان در طراحی برنامه ها باید دیده شود، روش ها باید تغییر پیدا کند، همانقدر که تاکید می کنیم حقوق معلمان باید دقت شود حقوق دانش آموزان باید مورد توجه باشد؛ گاهی شاهد هستیم که حقوق دانش آموزان تضییع می شود.

تضییع حق دانش آموزان؛ آموزش تضییع حق دیگران
بطحایی تصریح کرد: با تضییع حقوق دانش آموز متاسفانه به آنها غیر مستقیم آموزش می دهیم که حق دیگران می توانی ضایع کنید.

وی با اشاره به احترام متقابل در مدارس گفت: احترام به معلم و مدیر حفظ حرمت حریم تعلیم و تربیت است و حفظ احترام دانش آموز وظیفه معلم است، تحقیر و توهین سال های سال در روح دانش آموز باقی می ماند که نباید در نظام تعلیم و تربیت وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یادگیری مطلوب مگر با حذف موانع یادگیری اتفاق نمی افتد که بخشی از آن را معلمان باید بردارند و بخشی را هم جامعه دانش آموزی باید مورد توجه قرار دهند.

مدرسه با قواعد خشک و غیر قابل تغییر اداره نمی شود
بطحایی تصریح کرد: مدرسه پادگان نیست و با قواعد خشک و غیر قابل تغییر اداره نمی شود بلکه محیطی با خلاقیت و نوآوری باید باشد؛ اکنون در حال تلاش برای رفع موانع آموزشی هستیم.

وی درباره توسعه بی رویه کتاب های کمک آموزشی اظهار کرد: مجلس دانش آموزی هیئت اندیشه ورز باید مانع از این توسعه نباشد و کتاب های مشق شب تعطیل شود.

در ادامه مراسم وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: امیدوارم شما موفق باشید و گره هاو موانعی که ما نتوانستیم رفع کنیم به خوبی پشت سر بگذارید.

بطحایی در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری نهمین دوره مجلس دانش آموزی بودیم و نشاط و امید مانند همیشه  در مجامع دانش آموزی موج می‌زد.

وی ادامه داد: ۱۵۰دانش آموز منتخب به عنوان نماینده جامعه دانش آموزی در این مجلس حضور پیدا کردند و دانش آموز منتخب هر استان مشاوران مدیرکل محسوب می شوند و ابلاغی را از مدیرکل استان دریافت می کنند.

ارائه نظرات دانش آموزی در قالب کمیسیون های مختلف
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان در قالب کمیسیون هایی نظرات خود را ارائه می کنند گفت: این موضوع فرآیندی نظام مند است که هریک دستورکاری دارند، نمایندگان در طول سال تحصیلی در این کمیسیون ها جلساتی را برگزار می‌کنند و با جمع بندی دبیرخانه در اختیار نهادهای تصمیم ساز قرار می دهند.

بطحایی اظهار کرد: مجلس در سال های گذشته فراز و فرودهایی داشته است و مجلس نظرات راه گشایی داشته است که هم در کتب درسی و هم در برنامه‌های آموزشی و پرورشی مورد استفاده قرار گرفته است.

بطحایی گفت: مهم‌ترین ماموریت مجلس از سطح مدرسه آعاز شده و به سطح ملی می‌رسد، تمرین مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های تصمیم‌گیری است و این تمرین بیشتر نقش الگوبرداری و الگوسازی دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در متن این فرایند تا کنون پیشنهادهایی بسیار سازنده دریافت کرده ایم که به بخش های کارشناسی مربوطه سپرده شده است. در مواردی نظرات باعث اصلاح آیین نامه و دستورالعمل هایی در محتواهای آموزشی شده است.

نقش مجلس دانش آموزی در سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش درباره نقش مجلس دانش آموزی در سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه ساحت های شش گانه مورد توجه است، اظهار کرد: فرایند تربیت باید به گونه ای باشد که در تمامی ساحت های شش گانه تربیت استعدادهای دانش آموزان شکوفا شود و این تشکل کمک شایانی را در توسعه متوازن تربیت و تحقق ساحت های شش گانه می تواند ایفا کند.

بطحایی درباره سهمیه استخدام معلولان در آموزش و پرورش گفت: در مواردی که تعداد متقاضی کمتر از سهمیه اختصاص یافته بوده است این سهمیه استفاده نشد اما در مواردی که تعداد متقاضی به اندازه سهمیه بوده است این فرآیند کامل شد و در حال رایزنی با سازمان امور استخدامی هستیم تا بتوان این سهمیه را در سال های بعد ذخیره کرد.

بطحایی در پایان درباره وضعیت شیر مدارس و درباره تعطیلات زمستانی مدارس  گفت: امسال فعلا تکلیف این موضوع روشن نیست. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: