کد خبر: ۲۱۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 15
زنانی که رژیم غذایی پرچرب دارند و از غذاهای حاضری ناسالم استفاده می‌کنند، سلامت فرزندان آینده خود تا سه نسل را به خطر می‌اندازند

شفا آنلاین>سلامت>بنا به گفته محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس، اثرات زیان‌رسان رژیم غذایی پرچرب و غذاهای حاضری تا سه نسل باقی می‌ماند. غذاهای چرب، ژن‌های افراد را تغییر می‌دهد و آنها را در معرض اختلال‌های سوخت‌وسازی و اعتیاد به خوراکی‌های پرچرب قرار می‌دهد.


به گزارش شفا آنلاین: زنانی که رژیم غذایی پرچرب <High-fat diet>دارند و از غذاهای حاضری ناسالم استفاده می‌کنند، سلامت فرزندان آینده خود تا سه نسل را به خطر می‌اندازند. بنابر بررسی‌های دانشمندان سوئیسی، عادت‌های بد غذایی می‌تواند موجب چاقی، دیابت و اعتیاد به الکل یا مواد مخدر در فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌های افراد شود. حتی اگر آنها از رژیم غذایی مناسبی تبعیت کرده باشند.

محققان با بررسی موش‌های آزمایشگاهی، متوجه شدند که اثرات بد رژیم غذایی پرچرب، فرد را در مسیر اختلال‌های سوخت‌وسازی و تمایلات اعتیادی قرار داده و این مشکلات به فرزندان او تا سه نسل منتقل می‌شود.

برای اولین بار است که محققان اثرات پرخوری و عادت‌های بد غذایی مادران را روی فرزندان آنها بررسی کرده‌اند. مصرف بیش از حد خوراکی‌هایی مانند همبرگز، پیتزا، چیپس و دیگر غذاهای پرچرب، ژن‌های بدن مادر را تغییر می‌دهند و این ژن‌های بد به فرزندان او نیز منتقل می‌شوند. فرزندان این افراد هم حتی اگر از غذاهای سالم مصرف کرده باشند، این ژن‌های معیوب را با خود خواهند داشت و ممکن است دچار مشکلات جسمانی شوند.

از آنجایی‌که این روزها، چاقی به پدیده همه‌گیر تبدیل شده است، تشخیص مکانیسم‌های آن به شناخت راه‌حل‌های پیشگیری زودهنگام کمک می‌کند.

بررسی محققان سوئیسی کمک می‌کند تا زنانی که قصد مادر شدن دارند، به سلامت خود توجه کرده و با اتخاذ زندگی سالم و مصرف غذاهای مناسب، فرصت داشتن یک زندگی سالم را به فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌های خود  بدهند.

بنابه گفته محققان، چاقی از پیش از تولد در ژن‌های جنین به صورت برنامه‌ریزی شده قرار می‌گیرد. در ضمن مغز جنین از همان روزهای اولیه رشد، متمایل به سمت رفتارهای اعتیادگونه خواهد بود. بعدها این فرزندان، نه تنها به خوردن غذاهای ناسالم تمایل پیدا می‌کنند، بلکه احتمال دارد به سمت مصرف الکل و مواد مخدر هم کشیده شوند.

چنانچه زنان می‌خواهند فرزندان سالمی داشته باشند، باید از مصرف خوراکی‌های فرآوری شده که حاوی مقادیر زیادی قند، نمک و چربی هستند، پرهیز کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: