کد خبر: ۲۱۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 15
نزديك به يك‌سال از زمين لرزه مهيب كرمانشاه مي گذرد؛ اتفاقي تلخ كه چند ماه قبل، دل ميليون ها ايراني را به درد آورد و بسيجي همگاني براي كمك به همنوعان ايجاد كرد

شفا آنلاین>اجتماعی>با گذشت نزديك به يك‌سال از زمين لرزه كرمانشاه، نارسايي هاي زيادي در زمینه كمك به مردم وجود دارد


به گزارش شفا آنلاین:نزديك به يك‌سال از زمين لرزه مهيب كرمانشاه مي گذرد؛ اتفاقي تلخ كه چند ماه قبل، دل ميليون ها ايراني را به درد آورد و بسيجي همگاني براي كمك به همنوعان ايجاد كرد. اين زمین‌لرزه به بزرگی 7.3 در مقیاس بزرگای گشتاوری در نزدیکی ازگله رخ داد و 620 نفر كشته و 9388 نفر نیز مصدوم شدند. از همان هنگام وقوع زلزله <Earthquake>تا ماه‌ها بعد همچون ده‌ها اتفاق تلخ طبيعي ديگر، دستگاه‌هاي مختلف دولتي و نهادهاي عمومي به اعلام وعده‌ها و برنامه هاي مختلف براي بازسازي مناطق زلزله پرداختند اما گزارش ها و شواهد ميداني حكايت از روزگار ناخوش مناطق زلزله زده دارد.

در اين حادثه هم خانه‌هاي شخصي و هم مسكن‌هاي مهر ساخته شده در شهرهاي كرمانشاه آسيب جدي ديد و خيلي ها بي خانمان شدند. مسکن مهر سرپل ذهاب از مجتمع‌هایی بودند که به دلیل کیفیت پایین مصالح و ساخت غیراصولی، با قرار گرفتن در حاشیه اولین زلزله آسیب‌های شدیدی دیدند و برخی از آن‌ها فرو ریختند. همان‌طور که حسن روحانی اشاره کرد و جزيیات آن از جمله ساخت غیراصولی و کیفیت پایین بتن در خبرگزاری‌ها منتشر شد آپارتمان‌های ساده مجاور که در فاصله ۶ تا ۸ متری هستند آسیب‌های بسیار کمتری نسبت به مسکن مهر دیده بودند.مسکن مهر اسلام‌آباد غرب هم در این زلزله به شدت آسیب دید طوری‌که به گفته کارشناسان از سه هزار مسکن مهر این شهر حتی یک واحد سالم نماند. بر اساس گفته معاون بنیاد مسکن ایران، در این زلزله استان کرمانشاه ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شد و ۱۵ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر هستند اما به گفته هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در این زلزله کاملاً تخریب و به حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی نیز خسارت جدی وارد شد.

مشكلات مستاجران زلزله زده

سال گذشته مردمان مناطق زلزله زده روزگار سختي را در سرماي زمستان پشت سر گذاشتند. زندگي در چادر و سرماي استخوان سوز همراه با بارش هاي سنگين برف و باران، آسيب‌هاي جدي به مردمان مناطق زلزله زده وارد كرد و اكنون نيز در آستانه فصل سرماي 97، بار ديگر بيم آن مي رود كه مشكلات سال گذشته دوباره تكرار شود. فرماندار سرپل ذهاب ديروز با اشاره مشكلات مردمان مناطق زلزله زده در حوزه مسكن گفته كه حدود ۳۰ درصد مستاجران خانه‌های تخریبی شهری در کرمانشاه کف خیابان زندگی می‌کنند، به این معنا که هنوز در اسکان موقت به سر می‌برند و در چادر و کانکس هستند.

به گفته محبت جمالی‌نیا این روزها همه مشغول مشارکت در ساخت‌وساز کرمانشاه هستند و در خصوص آماده نشدن همه خانه‌ها، باید بگویم؛ فقط ۲۸ روز بتن‌ریزی کف زمان می‌برد، بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که ترمیم همه خانه‌ها زمان زیادی را نیاز دارد.او با اشاره به اینکه مستاجران خانه‌های تخریبی و تعمیری به دلیل تورم برای اجاره خانه‌ دچار مشکل شده‌اند، گفت: حدود ۳۰ درصد مستاجران خانه‌های تخریبی شهری در کرمانشاه کف خیابان زندگی می‌کنند، به این معنا که هنوز در اسکان موقت به سر می‌برند و در چادر و کانکس هستند، البته برخی از آن‌ها هم برای اجاره واحدها مراجعه کرده‌اند. فرماندار سرپل ذهاب در رابطه با تامین وسایل گرمایشی برای مردم اظهار داشت: در سال گذشته هلال‌احمر دو میلیون تومان به واحدهای تخریبی برای تامین وسایل گرمایشی اختصاص داد و این وسایل به تعداد نیاز در اختیار مردم قرار گرفت و اگر در حال حاضر کسی نیاز به وسایل گرمایشی داشته باشد، هلال‌احمر برای تامین آن ورود می‌کند. برای من هنوز برایم محرز نشده که کسی در سرپل ذهاب در کانکس زندگی کند، اما کمترین وسایل گرمایشی را نداشته باشد. او با اشاره به اینکه اسکان مردم در چادر به آن وسعتی که مطرح می‌شود، وجود ندارد، گفت: اکثر مردم در شهرستان سرپل ذهاب در کانکس اسکان دارند، شاید اسکان در چادر هم وجود داشته باشد، اما درصد بسیار کمی را شامل می‌شود. برای تمام کسانی که اسکان موقت دارند و در فضای عمومی ساکن هستند، تاسیسات فاضلاب، آب، خدمات بهداشتی و برق نیز به طور رایگان وجود دارد.

وام هايي كه گره گشا نبود

به اکثر کسانی که واحدهای تخریبی داشتند، دولت پیشنهاد ۵ میلیون تومان وجه نقد بلاعوض و کانکس را داد، اما برخی از آن‌ها ۵ میلیون را انتخاب کرده‌اند و در چادر باقی ماندند. از سال گذشته تاکنون ۳ هزار واحد جدید حداقل به شهرستان سرپل ذهاب اضافه شده‌است. افرادی که ۵ میلیون را دریافت کرده‌اند و کانکس ندارند، آب و برق مجانی و محیط در اختیار آن‌ها است. تدابیری هم برای فصل سرما از سال گذشته در نظر گرفته شده بود که همچنان باقی است. فرماندار سرپل ذهاب با تاکید براینکه پروسه ساخت و ساز در کرمانشاه زمان زیادی می‌خواهد و باید تا به نتیجه رسیدن آن مردم صبور باشند، گفت: بیش از ۱۰ هزار واحد تعمیراتی در سر پل ذهاب تعمیر شده‌اند و در واقع بیش از ۱۰ هزار نفر از مالکان به واحدهای مسکونی خود بازگشته‌اند. جشن ۵ هزار واحد مسکونی با حضور دکتر جهانگیری برگزار شد، اما در خصوص واحدهای تخریبی که روند بازسازی آن‌ها باقی مانده، کماکان مردم باید در اسکان موقت باشند تا واحدهای آن‌ها تکمیل شود. دولت تمام مصالح را برای ساخت خانه‌ها در اختیار مسئولان قرار داده است.او با اشاره به افزایش مصرف آب در کرمانشاه گفت: متاسفانه مصرف آب در حال حاضر از ۱۲۰ لیتر به ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است و به دلیل رایگان بودن آب در مناطق آسیب‌دیده مصرف آب شرب به شدت روند افزایشی داشته است.

دولت دست به كار شود

روزهاي سرد و طاقت فرساي زمستان 97 هنوز فرا نرسيده است و با همه نقص هاي موجود در ارائه خدمات دولتي، همچنان چشم بسياري از مردمان مناطق زلزله زده به كمك‌هاي دولتي است. كمك هايي كه اكنون نياز است به طور جدي از سوي بخش هاي مختلف دولت به مردم داده شود. فرهاد تجری، نماینده قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: تا به امروز برای آب و برق مناطق زلزله‌زده و سرپل ذهاب وجهی دریافت نشده، اما از ماه جاری قبض دریافت می‌کنند و باید مبالغ را بپردازند.وی همچنین در خصوص اسکان افرادی که در حال حاضر و با وجود نزدیک شدن به سرمای هوا هنوز در چادر زندگی می‌کنند، گفت: هرکسی که مستحق دریافت کانکس بوده و باید از چادر خارج می‌شده، شرایط این کار برای او فراهم شده است. برخی به تمایل خودشان اسکان در چادر را انتخاب کرده‌اند، در واقع افرادی که در چادر اسکان دارند، به جای دریافت کانکس، مبلغی را برای ترمیم خانه‌های خود دریافت کرده‌ا‌‌ند. برهمین اساس امکان دارد، هنوز افرادی وجود داشته باشند که در چادر زندگی کنند، بنابراین افرادی که در حال حاضر هنوز در چادر زندگی می‌کنند به خواست خود در این شرایط هستند.

بازسازي مناطق زلزله زده كرمانشاه سال گذشته ميان دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي تقسيم وظيفه شده بود تا روند بازسازي سرعت بيشتري گيرد معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سال گذشته گفته بود كه برای بازسازی کرمانشاه به ۲۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض احتیاج داریم.مهديان همچنين تاكيد كرده بود كه با توجه به اتمام کارشناسی واحدها در کرمانشاه حدود ۱۰۰ هزار واحد خسارت دیده داریم که از این تعداد ۴۰ هزار و ۵۴۵ واحد تخریبی و ۵۹ هزار و ۱۱۵ واحد تعمیری هستند. بعضی واحدهای تعمیری گروه‌هایی هستند که خسارت عمده دیده اند و با تعمیرات معمولی بازسازی نمی‌شوند. پیش بینی این است که حدود ۲۰۰۰ واحد مقاوم سازی داریم که تسهیلاتش در حد تسهیلات احداثی پرداخت می شود و مشاور علاوه بر طراحی، نظارت را هم انجام می دهد.با توجه به مشكلات اقتصادي در ماه‌هاي اخير و افزايش هزينه‌هاي مربوط به ساخت مسكن، اكنون مردمان مناطق زلزله زده كرمانشاه بيش از هر زمان ديگري نياز دارند تا دولت و البته خيران به كمك آن‌ها شتابند تا زمستان امسالشان همچون پارسال نشود.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: