کد خبر: ۲۱۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 13
رشد علم در حوزه طب نظامی باید جدی گرفته شود، باید در این راستا به جامعه پزشکی فعال در این حوزه به پیشرفت‌های فناوری‌های نوین در حوزه استراتژی طب رزم توجه و اهتمام بیشتر داشت
شفاآنلاین> اجتماعی> رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: رشد علم در حوزه طب نظامی باید جدی گرفته شود، باید در این راستا به جامعه پزشکی فعال در این حوزه به پیشرفت‌های فناوری‌های نوین در حوزه استراتژی طب رزم توجه و اهتمام بیشتر داشت.

به گزارش شفاآنلاین:  سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  در افتتاحیه چهارمین کنگره آسیا پاسفیک طب نظامی که هم اکنون به میزبانی ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است خطاب به جمعی از اساتید حاضر در این کنگره بین المللی گفت: حضور ارزشمند شما در همایش طب نظامی ایران، برای من افتخار است.

وی اظهار کرد: از این که  در این کنگره و در میان اساتید برجسته حوزه طب رزم 30 کشور جهان هستم که  آمده اند تا از نزدیک دستاوردها و پیشرفت های حوزه طب رزم کشور عزیزمان را ببینند، بسیار خرسندم. این کنگره بهترین زمان و فرصت برای تبادلات علمی کشورها در این زمینه به شمار می رود و خطاب به همه شما فرماندهان طب رزم کشورمان می گویم که هم اکنون در حوزه طب رزم مسئولیتی خطیر بر دوش شماست.

جنگ تحمیلی عراق بر ایران؛ جایگاه مهم و بی همتای طب نظامی
سردار سرلشکر  باقری افزود: در جریان جنگ تحمیلی جایگاه مهم و بی همتای طب نظامی را لمس کرده ایم؛ آن گاه که جراحان و پزشکان و متخصصین داوطلب حتی به بهای بذل جان خویش به یاری رزمندگان پرداختند و جان بیش از ۵۵۰ هزار رزمنده را نجات دادند. رشد و توانمندی در عرصه طب نظامی از شاخصه های قدرت نظامی است.

وی ادامه داد: در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از هرکس نقش بهداری رزمی را با راه اندازی بیش از ۵۲ بیمارستان صحرایی و صدها پست اورژانس و امداد در نزدیکی خط مقدم درک کردیم.

کنگره طب نظامی؛ بهترین فرصت تبادل علمی کشورها در حوزه استراتژی طب نظامی
سردار سرلشگر باقری خطاب به جمع اساتید حاضر در این کنگره بین‌المللی گفت: حضور ارزشمند شما در همایش طب نظامی ایران که بستر جرجانی‌ها، زکریای رازی و دیگر مشاهیر برجسته علمی پزشکی که ستارگان اخلاق پزشکی محسوب می‌شوند، باعث افتخار است، کنگره‌ای در آن اساتید برجسته حوزه طب رزم از بیش از 30 کشور جهان از نزدیک دستاوردها و پیشرفت‌های حوزه طب رزم کشور عزیزمان را می بینند. اینک  بیش از هر زمان دیگر ارزش و مؤلفه‌های بی‌بدیل طب نظامی با نگاه به افق آینده مطرح است، این کنگره بهترین زمان و فرصت برای تبادل علمی کشورها در حوزه استراتژی طب نظامی است.

وی همچنین با خطاب قرار دادن همه فرماندهان طب رزم کشور گفت:  هم‌اکنون در این حوزه مسئولیتی خطیر بر دوش شماست، در جریان جنگ تحمیلی، همگان جایگاه مهم و بی‌همتای طب نظامی را لمس کردند، آنگاه که جراحان و پزشکان و متخصصین داوطلبان حتی به بهای بذل جان خویش به یاری رزمندگان پرداختند، 8 سال دفاع مقدس که در آن بالغ بر یک صد و 52 بیمارستان صحرایی و صدها پست اورژانس تخصصی برای ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی به مصدومان و مجروحان در آن شرایط سخت جنگ برپا شد و جان بیش از 550 هزار رزمنده نجات داده شد، بنابراین رشد و توانمندی در عرصه طب نظامی از شاخصه‌های قدرتمند حوزه استراتژی نظامی در هر کشوری است و  نمونه بارز آن در طول 8 سال دفاع مقدس به خوبی نشان داده شد، دوره ای که در آن هر کسی در حوزه بهداری رزم در حیطه پزشکی به ارائه خدمات پرداخت.

لزوم جدی گرفتن رشد علم در حوزه طب نظامی
سرلشکر باقری همچنین با تاکید بر اینکه توسعه طب نظامی و توانمندی‌های حوزه طب رزم مهم‌ترین شاخصه رشد و استراتژی‌های آن در نیروهای مسلح است، تاکید کرد: رشد علم در حوزه طب نظامی باید جدی گرفته شود، باید در این راستا به جامعه پزشکی فعال در این حوزه به پیشرفت‌های فناوری‌های نوین در حوزه استراتژی طب رزم توجه بیشتر و اهتمام بیشتری داشت و به خوبی آن را شناخت، زیرا این امر در تحقق افق آینده استراتژی طب نظامی برای تجلی یافته‌های نوین در این زمینه نقشی مهم ایفا می‌کند، باید آرایش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حوزه طب نظامی هم‌پای جهان پیش‌روی کند و در راستای گسترش ابعاد استراتژی طب رزم همواره نیروهای مسلح بهترین پناهگاه آسیب‌دیدگان و مردم نیازمند در شرایط اضطراری به شمار می‌رود.

رسالت طب رزم در ارائه خدمات به  حادثه دیدگان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور همچنین با تاکید بر رسالت طب رزم در ارائه خدمات به موقع و یاری به موقع مردم و حادثه دیدگان در شرایط اضطراری تاکید کرد: طب نظامی باید همانند گذشته و حتی پررنگ تر از قبل در چنین شرایطی به یاری و امداد و نجات و درمان حادثه دیدگان و مصدومان بشتابد، زیرا در چنین شرایطی حوزه طب نظامی نقش بسیار سازنده‌ای را ایفا می‌کند.

سرلشکر باقری افزود: تجربه مدیریت بحران به ویژه در شرایط اضطراری و حتی وقوع حوادث بلایاب یقیناً بدون بهره‌مندی از تجربیات استراتژی‌های طب رزم نیروهای مسلح ناممکن است زیرا تجربیات طب نظامی در شناخت حوادث، آموزش، انجام تمرینات گسترده برای رویارویی به موقع با عامل بحران از جمله مهمترین ظرفیت‌های اساسی این حوزه برای خدمات‌رسانی به موقع در حوادث بلایاست تا در چنین شرایطی سامانه بهداشت و درمان طب نظامی بتواند به خوبی ایفای نقش کند.

سرلشکر باقری همچنین با اظهار خرسندی از تشکیل کمیته بین‌المللی ICMM در حوزه توسعه استراتژی‌های طب نظامی تاکید کرد: ایجاد این کمیته فارغ از سایر مباحث حوزه نظامی یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند تجربیات علمی و پزشکی ارزشمندی را در عرصه بین‌المللی میان کشورها به اشتراک گذارد و در این راستا با استفاده از دیپلماسی توسعه طب نظامی، محورهای استراتژی آن در حوزه بین‌المللی و در عرصه جهانی مورد تبادل قرار می‌گیرد که گامی مهم در پیشرفت طب رزم به شمار می‌رود، علاوه بر آن یقینا با به کارگیری این دیپلماسی نیروهای مسلح کشورمان در توسعه طب نظامی و دیپلماسی‌های آن به هیچ عنوان فروگذاری نمی‌کند.

وی همچنین در ادامه گفت: این کنگره شکوهمند با هدف گسترش تبادلات علمی حوزه طب نظامی برای توسعه خدمات رسانی و کمک به مجروحین و آسیب‌دیدگان در حالی شکل می‌گیرد که هم‌اکنون در کشورهای اطراف منطقه شاهد واقعیت‌های تأسف‌بار و دهشتناکی از سوی غاصبان هستیم که علیه مردم بی‌گناه انجام می‌دهند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور همچنین در ادامه با محکومیت وحشیانه غاصبان صهیونیست که از 6 ماه پیش علیه مردم بی‌گناه فلسطین اشغالی و با شدتی بیشتر در حال انجام است، گفت: تا کنون بارها و بارها مردم مظلوم فلسطین مورد هجمه‌های حملات غاصبان صهیونیستی قرار گرفته‌اند و مظلومانه شهید و مصدوم شده‌‌اند علاوه بر آن ظلمی که به مردم یمن می‌شود نیز یقیناً انزجار آور است، به گفته مقامات مسئول بهداشت و درمان یمن تا کنون بیش از 35 هزار نفر در اثر حملات ظالمانه متجاوزین کشته و مجروح شده‌اند که در این میان بیش از 24هزار نفر زنان و کودکان بی‌گناهی هستند که بدون هیچ سلاح دفاعی مورد هجمه خونین این متجاوزان قرار گرفته‌اند.

انتقاد از حملات وحشیانه متجاوزین به مراکز درمانی یمن
سرلشکر باقری همچنین با انتقاد از حملات وحشیانه متجاوزین به مراکز درمانی یمن ادامه داد: این حملات در شرایطی همچنان علیه مردم مظلوم آن کشور ادامه دارد که متاسفانه حتی بیمارستان‌های یمن نیز از هجوم این حملات در امان نبوده‌اند و بالغ بر 2 هزار مرکز درمانی تخریب و از مدار خدمت‌رسانی خارج شده‌اند و جنایت‌های پلید متجاوزین در یمن موجب تخریب امنیت مردم مظلوم آن کشور شده، بنابراین در چنین همایشی بررسی دغدغه‌های چنین کشورهای مظلومی باید مورد توجه قرار گرفته شود تا به واسطه آن بیش از پیش استراتژی‌های طب رزم برای کمک به آسیب‌دیدگان مظلوم مورد اهتمام قرار گیرد.

وی یادآوری کرد: انتظار می‌رود که این همایش گامی بسیار اساسی در حوزه گسترش تخصص‌ها و تدوین برنامه‌های نوین برای نقش‌آفرینی طب نظامی و استراتژی آن در عرصه بین‌المللی به شمار رود و از تمام میهمانان و شرکت‌کنندگان حاضر در این جمع در این راستا قدردان هستیم.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: