کد خبر: ۲۱۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 13
اگر چه هنوز مخالفت‌ها با اهدا اعضا در کشور توسط خانواده‌ها به دلیل اینکه هنوز برخی معتقد هستند که امکان بازگشت مجدد فرد آسیب دیده وجود دارد سرجای خودش هست، اما با این وجود خانواده‌های زیادی هستند که وقتی با مشاوره‌های مناسبی مواجه شوند موافقت خویش را با پیوند عضو اعلام می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> مسؤول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مازندران از موافقت یک خانواده بهشهری برای اهدا عضو فرد مرگ مغزی شده در این شهر خبر داد و گفت: یازدهمین مورد پیوند از عضو فرد مرگ مغزی شده به سرانجام رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین، اهدا عضو یکی از اقدامات پسندیده‌ای است که در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است.

اگر چه هنوز  مخالفت‌ها با اهدا اعضا در کشور توسط خانواده‌ها به دلیل اینکه هنوز برخی معتقد هستند که امکان بازگشت مجدد فرد آسیب دیده وجود دارد سرجای خودش هست، اما با این وجود خانواده‌های زیادی هستند که وقتی با مشاوره‌های مناسبی مواجه شوند موافقت خویش را با پیوند عضو اعلام می‌کنند.

مصاحبه با تعدادی از خانواده‌ای که دختر جوانشان را در سانحه تصادف از دست داد، نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌های که مصدوم آنها به بخش اهدا عضو منتقل می‌شوند اگر با مشاوره‌های مناسبی مواجه شوند آماده اهدا عضو هستند.

مراکز ثبت نام از افراد برای اهدا عضو در سطح کشور وجود دارد و برخی از سایت‌های ثبت نام برای اهدا عضو هم در کشور فعال است.

بیشتر عضو گیری‌ها برای اهدا عضو در جشن نفس گرفته می‌شود اما مدتی است که در استان‌های کشور برگزاری این جشن رو به فراموشی گذاشته شده است، با این حال فعالیت ستاد اهدا عضو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه دارد و بیش از 125 مرکز در کشور اقدامات لازم برای اهدا عضو از بیمار مرگ مغزی شده را انجام می‌دهند.

اولین اهدا عضو برای نخستین بار در جهان در آمریکا که کلیه برادر دو قلو به دیگر برادرش پیوند زده شده است.

در ایران هم سابقه پیوند اعضا به سال 1314 برمی‌گردد، در سال‌های بعد پیوند عضو از کلیه(Kidney) و حتی پیوند مغز استان انجام شده است.

با وجود دریافت کارت اهداء عضو رضایت خانواده‌ها برای برداشتن اعضا بدن شرط هست.

در ارتباط با وضعیت پیوند اعضا و اقداماتی که در استان مازندران انجام شده با دکتر ذکریا ذکریایی مسؤول پیوند اعضا استان مازندران مطالبی را عنوان نمودند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از 17 هزار نفر در استان مازندران نسبت به اهدا عضو پس از مرگ مغزی ثبت نام کردند، گفت:  فرهنگ سازی در این بخش انجام شده ما نیاز به حمایت از سوی رسانه‌ها و فعالان فرهنگی داریم.

ذکریایی با اعلام اینکه سال گذشته 23 مورد اهدا عضو در استان مازندران انجام شده است، افزود: روند اهدا عضو در استان رو به افزایش است با این حال نیاز به همراهی متولیان در استان داریم.

وی با اشاره به اینکه سن پیوند عضو در استان مازندران هم افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: در دهمین مورد اهدا عضو خانواده فردی پنجاه ساله اهل شهرستان جوبیار که دچار آنوریسم عروق مغزی شده بود پس از انتقال به یک بیمارستان خصوصی و تشخیص مرگ مغزی توسط پزشکان اطلاعات بیمار برای اهدا عضو در مرکز قرار گرفت و پس از انتقال فرد به تهران کبد بیمار برداشته شده است.

مسؤول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه یازدهمین مورد اهدا عضو در مازندران از پیکر زنده یاد محمد انصاری انجام شده است، افزود: از جسم مرحوم انصاری کبد، کلیه و نسوج به بمیاران نیازمند اهدا شده است.

یکی از دلائل عدم رضایت خانواده‌ها برای اهدا عضو گپی که به صورت عامیانه درباره مرگ مغزی و کما ایجاد شده مانع از عدم اهداء عضو می‌شود.

هنوز برخی‌ها فکر می‌کنند که مرگ مغزی همان کما هست، در صورتی که بنا بر تحقیقات انجام شده و نتایج قطعی شده، در مرگ مغزی، خونرسانی به مغز متوقف شده، اكسیژن رسانی به آن انجام نمی گیرد.

مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد و دچار تخریب غیر قابل برگشت می گردد.

اعضا بدن فرد مرگ مغزی شده پس از تایید دریافت مرگ مغزی عملکرد خویش را از دست می‌دهند، بیمار(Patient) مرگ مغزی شده به تحرکات خارجی پاسخ نداده و تنها با دستگاه قادر به تنفس هست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: