به گزارش شفا آنلاین،دکتر حمید اکبری درباره نحوه بازبینی کریکلومهای درسی داروسازی و به روز رسانی این رشته و آموزشها، اظهار کرد: در واقع دورههای آموزشی داروسازی شامل دو بخش داروسازی عمومی و دورههای تخصصی داروسازی است که برنامه درسی هرکدام از این بخشها هر پنج سال یکبار بازبینی میشود.
وی با بیان اینکه بازبینی برنامههای درسی داروسازی براساس استانداردهای پیشبینی شده صورت میگیرد، خاطرنشان کرد: علت بازنگری این دروس هماهنگی آنها با اطلاعات علمی و پیشرفتهای داروسازی نوین است.
به گفته اکبری، به روزرسانی دروس در دو بخش محتوایی و تجدید چاپ برخی منابع آموزشی صورت میگیرد، دراین راستا علاوه بر اینکه بازبینی برنامههای درسی به منظور همگامی با پیشرفت علمی جهانی صورت میگیرد، منابع خارجی برای تدریس در کشور با اعمال تغییرات جدید تجدید چاپ میشوند.
وی با اشاره به اینکه در بخش آموزش داروسازی عمومی اکثر منابع مورد استفاده منابع فارسی هستند و تنها در برخی دروس از منابع انگلیسی استفاده میشود، تصریح کرد: با این حال در آموزش داروسازی تخصصی منابع خارجی بیش از منابع فارسی مورد استفاده است. به دلیل به روز بودن منابع خارجی تا حدودی ترجیح داده میشود در آموزشهای تخصصی بیشتر از منابع انگلیسی زبان استفاده شود.
دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با اشاره به اینکه استفاده از مقالات و مجلات تخصصی داروسازی باعث میشود آموزشهای داروسازی بتواند همگام با علم روز حرکت کند، در عین حال مشکل کنونی کشور را نبود تالیفات داروسازی مناسب جهت آموزش خواند.
گرایشی شدن رشته داروسازی از نکاتی بود که اکبری از آن به عنوان یکی از برنامههای آینده شورای آموزش داروسازی و تخصصی یاد کرد و در بیان نحوه گرایشی کردن رشته داروسازی نیز اظهار کرد: در حال حاضر طول دوره آموزش داروسازی عمومی شش سال است؛ در صورت گرایشی شدن این دوره دانشجویان در چهار سال اول به یادگیری درسهای مشترک داروسازی میپردازند. در دو سال پایانی تحصیل خود با توجه به علایق هر یک از دانشجویان میتوانند گرایش خاصی را انتخاب کرده و واحدهای مرتبط با آن گرایش را بخوانند که برای ادامه تحصیل و ورود آنها به بازار کار سلامت برای آنها فایده و کاربرد بیشتری خواهد داشت.
دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی در اینباره تصریح کرد: طرح گرایشی شدن رشته داروسازی عمومی تقریبا به طور کامل تهیه شده است و تنها مرحله تصویب نهایی آن باقی مانده است که در نشست آموزش داروسازی و تخصصی بررسی خواهد شد.
وی همچنین درباره جایگاه علوم پایه در یادگیری دروس تخصصی داروسازی گفت: دانشجویان رشته داروسازی در سال اول تحصیل خود دروس علوم پایه را میگذرانند، ولی در سالهای بعد که وارد آموزشهای تخصصی میشوند با توجه به ارتباط گسترده دروس تخصصی به علوم پایه ، باید به ناچار بار دیگر به دروس علوم پایه مراجعه کرده و آنها را دوره کنند.
اکبری درباره برقراری ارتباط مناسب بین دو بخش علوم پایه و دروس تخصصی داروسازی جهت بهبود وضعیت آموزشی این رشته، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ممکن است برخی از دانشجویان هنگام ورود به دورههای آموزش تخصصی برخی از درسهای علوم پایه خود را فراموش کرده باشند نحوه چیدمان واحدها و ارائه آنها برای هر ترم در داروسازی به گونهایست که درس علوم پایه همزمان با واحد تخصصی مرتبط با آن ارائه میشود.