کد خبر: ۲۱۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 11
مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی مثل خانواده‌های پروفن (پروفن)، انواع ترامادول، مفنامیک اسید، پروکسیکام و غیره حتما باید با تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار باشد؛ چرا که در صورت مصرف ناصحیح و خودسرانه عوارض خطرناکی در پی خواهد داشت
شفاآنلاین> سلامت> برای افراد زیادی استفاده از مسکن‌های قوی در هنگام بروز درد عادی شده است در حالی که از عواقب خطرناک این کار آگاه نیستند.

به گزارش شفاآنلاین: احمد جوانمرد متخصص عمومی درباره عوارض مصرف خودسرانه<Use arbitrarily> مسکن‌ها اظهار کرد: مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی مثل خانواده‌های پروفن (پروفن)، انواع ترامادول، مفنامیک اسید، پروکسیکام و غیره حتما باید با تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار باشد؛ چرا که در صورت مصرف ناصحیح و خودسرانه  عوارض<Complications> خطرناکی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که این عوارض معمولا به صورت اختلالات  گوارشی به خصوص در معده نمود پیدا می‌کند، ادامه داد: برای مثال مصرف مسکن پروفن با معده خالی یا بعد از هضم غذا بسیار تحریک کننده است و منجر به ایجاد التهاب در سیستم گوارشی فرد مثل زخم معده و زخم روده می‌شود؛ به طوری که اگر به موقع برای درمان آن‌ها اقدام نشود یا توجه خاصی به علائم آن نکنند این عارضه می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام  شود؛ بیماران زیادی بودند که به علت مصرف ناصحیح این مسکن‌ها با خونریزی وسیع معده و در نتیجه آن افت شدید هموگلوبین به مراکز درمانی مراجعه کردند.

علائم زخم معده
وی درباره علائم بروز زخم  معده بیان کرد: معمولا مدفوع سیاه رنگ و چسبنده از مهمترین نشانه‌های خونریزی معده است و سریعاً باید جلوی خونریزی آن‌ گرفته شود.

این متخصص عمومی ادامه داد: در مجموع مصرف خودسرانه مسکن‌ها را توصیه نمی‌کنیم  چرا که در برخی از دیگر افراد حساسیت های دارویی نسبت به این مسکن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد التهاب های جلدی یا همان التهاب های روی پوست شود.

مسکن‌هایی برای مصرف عادی که نیاز به تجویز پزشک ندارند
وی تاکید کرد: تعداد معدودی از مسکن‌ها هستند که برای سردرد یا دردهای موقت و نه شدید استفاده می‌شود که در این بین بهترین پیشنهاد استامینوفن است؛ این قرص که معمولا برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود اثر کاهش درد هم دارد؛ در غیر این صورت اگر نیاز به مصرف مسکن‌های قوی داشتید حتما همراه با غذا باشد تا سیستم گوارش را تحت  تاثیر قرار ندهد در ضمن نباید چند مسکن را پشت سر هم مصرف کرد؛ حداقل فاصله بین مصرف مسکن‌ها ۶تا ۸ است.

جوانمرد یادآوری کرد: مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود؛ در صورت ضرورت مصرف از نوع شربت آن استفاده و مقدار مصرف آن با دستور پزشک تعیین می‌شود؛ در این موارد هم نباید مصرف دارو با شکم خالی و یا بعد از هضم غذا باشد. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: