کد خبر: ۲۱۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 10
ارزن، به اندازه یک ارزن؛ این کلمات را شاید برای مواردی که بسیار ریز و بی ارزش باشد بکار می‌بریم، اما غافل از این که این ارزن؛ نام دانه‌ای است پرخاصیت و همه فن حریف و به نوعی می‌توان در مقابل اصطلاح فلفل نبین چه ریز است را برایش بکار ببندیم.
شفا آنلاین>سلامت>ارزن، به اندازه یک ارزن؛ این کلمات را شاید برای مواردی که بسیار ریز و بی ارزش باشد بکار می‌بریم، اما غافل از این که این ارزن؛<Millet> نام دانه‌ای است پرخاصیت که هر کسی از خواص آن خبر ندارد.
 

به گزارش شفا آنلاین: ارزن، به اندازه یک ارزن؛ این کلمات را شاید برای مواردی که بسیار ریز و بی ارزش باشد بکار می‌بریم، اما غافل از این که این ارزن؛ نام دانه‌ای است پرخاصیت و همه فن حریف و به نوعی می‌توان در مقابل اصطلاح فلفل نبین چه ریز است را برایش بکار ببندیم.

اما به راستی دانه‌ای به کوچکی ارزن، خواصی هم می‌تواند داشته باشد؟

 
ارزن چیست؟
ارزن‌ها گروه کوچکی از گونه‌های دانه‌دار غلات کامل هستند که در نواحی خشک به ویژه در آسیا و آفریقا به خوبی رشد می‌کنند.

ارزن یک دانه باستانی محسوب می‌شود که از ۱۰ هزار سال پیش در آسیای شرقی کشت می‌شده است. انواع مختلفی دارد که انواع مرواریدی و انگشتی از معروف‌ترین آن‌ها است.
اگرچه ارزن اغلب به عنوان غذای پرندگان محسوب می‌شود، ولی فقط مخصوص آن‌ها نیست و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت تهیه انواع متنوعی از غذا‌ها در بسیاری از کشور‌ها به ویژه چین، آفریقا و هند کاربرد دارد.
ارزن در طول سال موجود و از نظر اندازه کوچک است و شکل گردی دارد که به رنگ‌های سفید، زرد کم رنگ، قهوه‌ای، خاکستری یا بنفش دیده می‌شود.
ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و حاوی هزاران ماده مغذی مفید است و بیش از یک سوم جمعیت جهان از آن تغذیه می‌کنند.
 
ارزش تغذیه‌ای ارزن
ارزن، به منظور فراهم ساختن مواد تغذیه‌ای اساسی، در سراسر جهان مورد استفاده بسیاری از کشور‌های در حال توسعه قرار می‌گیرد.
ارزن به دلیل میزان زیاد مواد مغذی از جمله مقدار زیادی نشاسته، ویتامین B بسیار زیاد، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم، بسیار مهم است.
لازم به یاداوری هم نیست که ارزن یک منبع سالم از چربی‌های ضروری بدن هم هست.
به علاوه در ارزن مقدار زیادی پروتئین و فیبر‌های غذایی نیز وجود دارد.
 
خواص ارزن
برخی از بهترین فواید ارزن برای سلامتی، محافظت از سلامت قلب، حفاظت در برابر دیابت، بهبود سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدایی از بدن، افزایش سلامت تنفسی، بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود عضلات و سلامت عصبی است.
ممکن است ارزن جزو دانه‌های متداول مورد استفاده‌ی شما نباشد، اما در واقع این گروه از دانه‌ها در سراسر جهان کشت می‌شوند (هم برای خوراک دام و هم مصرف انسان) و عمدتا در کشور‌های در حال توسعه رشد میکند.
اما از آنجایی که دوره‌ی رشد ارزن سریع است و توانایی رشد در محیط‌های خشک، بایر و نسبتا سخت را هم دارد، باعث شده برای بسیاری از کشورها، یک محصول ایده آل جهت زرع باشد.
اگر چه انواع مختلفی از ارزن در سراسر دنیا رشد می‌کنند، اما متداول‌ترین آن ارزن مرواریدی است. از نظر تاریخی به احتمال زیاد ارزن از آفریقا نشأت گرفته است. اما پس از آن حدود ده‌ هزار سال قبل، در آسیا و خاورمیانه گسترش یافت. بنظر می‌رسد که ارزن توسط آن نقطه از تاریخ باستان گسترش یافته است.
توانایی ارزن برای زنده ماندن در شرایط سخت، باعث شد که محصول کاملی شود و به همین دلیل، امروزه هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این گیاه با دانه‌ای کوچک، عمدتا در هند تولید و هر ساله بیش از ۸ میلیون تن از آن کشت می‌شود. پس از هند، تعدادی از کشور‌های بزرگتر آفریقایی و چین قرار دارند. ارزن، می‌تواند مانند یک غلات معمولی استفاده شود و بهعلت اینکه نشاسته‌ بسیار زیادی دارد (مانند بسیاری از غلات دیگر) می‌تواند در فرنی‌ها، میان وعده‌ها و انواع نان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.
ارزن، همچنین یک منبع بسیار خوب از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی است که می‌تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش سلامت انسان به روش‌های مختلف شود. در سال‌های اخیر، توجه زیادی به ارزن شده است، شاید به این دلیل که بیماری سلیاک، فراگیرتر و معروف‌تر شده است.
ارزن، فاقد گلوتن است، بنابراین افراد مبتلا به سلیاک، می‌توانند به عنوان منبعی از غلات، از آن بجای گندم استفاده کنند. ارزن، ساده‌ترین و با ارزش‌ترین ماده‌ای است که می‌تواند به رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا اضافه شود. همچنین شامل بیشترین مقدار انرژی، بیشترین چربی و بیشترین مقدار ویتامین‌های گروه B است.
 
ارزن؛ سلامت قلب شما را افزایش می‌دهد
اگر می‌خواهید از قلبتان محافظت کنید، ارزن یکی از بهترین دانه‌های ممکن است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه‌ کنید. ارزن، یک منبع غنی از منیزیم است که یک ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و خطر حملات قلبی، مخصوصا در مورد آترو اسکلروز است.
همچنین ارزن یک منبع عالی از پتاسیم هم هست که به عنوان یک گشاد کننده‌ی عروق عمل می‌کند و فشار خون را بیشتر، پایین نگه می‌دارد. کاهش فشار خون و بهینه‌سازی گردش خون شما، یکی از بهترین راه‌ها برای حفاظت از سلامت قلبی و عروقی‌ است.
علاوه بر این، لیگنان‌های گیاهی موجود در ارزن می‌توانند در دستگاه گوارش شما، توسط «میکرو فلورا» به لیگنان‌های حیوانی تبدیل شوند. ثابت شده که لیگنان‌های حیوانی در برابر برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی از ما محافظت می‌کنند.
 
ارزن؛ کنترل کننده سطح کلسترول
سطح کلسترول با سلامت قلب در ارتباط است و میزان بالای فیبر موجود در ارزن، برای کاهش کلسترول مفید است. در واقع فیبر رژیم غذایی، خطر کلسترول بد (LDL) را از بین می‌برد و باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌شود.
 
ارزن؛ محافظی قوی در برابر دیابت
میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. ارزن در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه (که دیابت در آنجا کمتر وجود دارد)، یک جزء اصلی مفید از مواد غذایی است. شاید یکی از اثرات ارزن این باشد که شانس دیابت نوع ۲را کاهش می‌دهد (بخاطر میزان زیاد منیزیم موجود در غلات).
منیزیم، یکی از مهمترین مواد معدنی برای افزایش کارایی گیرنده‌های انسولین و گلوکز در بدن است. در نتیجه از دیابت جلوگیری می‌کند. در جمعیتی که به دو گروه تقسیم شدند و گروهی رژیم غذایی همراه با منیزیم داشته‌اند و گروه دیگر رژیم بدون منیزیم، کاهش ۳۰درصدی دیابت مشاهده شده است.
 
ارزن؛ یاری دهنده سلامت دستگاه گوارش
ارزن ماده‌ای غذایی است که بیشترین مقدار فیبر را دارد، پس می‌تواند به عملیات دستگاه گوارش شما کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست، گاز بیش ازحد، نفخ و دل درد را رفع کند.
با تنظیم فرایند گوارشی‌تان، می‌توانید از مواد مغذی بهتر استفاده کنید و خطرات جدی‌تر دستگاه گوارش مانند زخم معده یا سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهید.
هضم منظم و دفع مواد زائد، عملکرد کلیه، کبد، و سلامت سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشد. زیرا آن سیستم‌ها با فعالیت‌های متابولیکی بدن، ارتباط نزدیکی دارند.
 
کاهش خطر سرطان به کمک ارزن
تحقیقات اخیر نشان داده است که فیبر یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شروع سرطان سینه در خانم‌ها است.
در واقع، زنان می‌توانند با خوردن بیشتر از ۳۰گرم فیبر در روز، شانس ابتلا به سرطان سینه را تا ۵۰درصد کاهش دهند. با توجه به اینکه سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان‌ها است، همه‌ی خانم‌ها باید به این توصیه عمل کنند.
 
ارزن؛ سم زدای بدن
آنتی اکسیدان‌های بسیاری در ارزن وجود دارند که علاوه بر تاثیر مفیدشان در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد (که می‌توانند باعث سرطان شوند) می‌توانند سموم دیگر را نیز از بدن دفع کنند، مانند سمومی که در کلیه و کبد شما هستند.
کورستین، کورکومین و اسید الاژیک و دیگر ترکیبات مفید می‌توانند از طریق افزایش دفع مناسب و بی اثر کردن فعالیت آنزیمی در آن اندام‌ها، بدن شما را از هرگونه عوامل خارجی و سموم پاکسازی کنند.
 
بهبود دستگاه تنفسی به کمک ارزن
تحقیقات، به روشنی نشان داده‌اند که ارزن می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افرادی که از کودکی مبتلا به آسم بوده‌اند را بهبود ببخشد و همچنین در وهله‌ی اول می‌تواند، از گسترش آن جلوگیری کند. اگرچه برخی از شواهد بحث برانگیز است، اما نشان می‌دهد که میزان خس خس سینه و حملات آسم در کودکانی که مقدار زیادی غلات مانند ارزن مصرف می‌کردند، بطور قابل توجهی کمتر شده است (بیش از ۱۵درصد).
همچنین گندم دارای یک ماده‌ حساسیت زای متداول است که با آسم و خس خس در ارتباط است، ولی ارزن چنین ترکیباتی ندارد و چنین تاثیر بدی نمی‌گذارد.
 
موارد منع مصارف ارزن
اشخاصی که به تصلب شرائین دچار هستند، افرادی که نقرس دارند، اشخاصی که سنگ مثانه و یا گرفتگی مثانه دارند نباید از ارزن استفاده کنند.
ارزن جزو غلات با ارزش محسوب می‌شود و قرار دادن آن در برنامه غذایی برای سلامت بدن بسیار مفید است.
با توجه به استرس‌های امروزی در بدن ما (بویژه در سیستم غددی) برای اینکه هضم، به درستی انجام شود به فعالیت بیشتری نیاز است و فرایند هضم ارزن هم ممکن است سنگین باشد.
بنابراین، قبل از اینکه رژیم غذایی‌تان را به رژیم غذایی سرشار از ارزن تغییر دهید، درباره‌ی سلامت تیروئید و سایر غددتان با پزشک خود مشورت کنید.بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: