کد خبر: ۲۱۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 08
دیروز تصویب الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس باعث شد تا دلالان هم برای فروش دلار به بازار بیایند
شفاآنلاین>بیمه و بانک> درحالی که از روز دوشنبه هفته گذشته رکوردزنی‌های قیمتی ارز در بازار آزاد متوقف و روند نزولی آن آغاز شد، مقاومت دلالان باعث شده است تا در روزهای اخیر روند نزولی قیمت‌ها در بازار کند شود.

به گزارش شفاآنلاین، اما دیروز تصویب الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس باعث شد تا دلالان هم برای فروش دلار به بازار بیایند.

روزگذشته انتشار خبر تصویب لایحه CFT برخی از مردم را به خیابان فردوسی – مرکز خرید و فروش ارز پایتخت- کشاند.

بنابراین صاحبان دلارهای خانگی که در روزهای گذشته برای فروش ارز خود تردید داشتند، به بازار آمدند تا پیش از کاهش بیشتر نرخ‌ها و زیان مالی ارز خود را بفروشند. این در حالی است که تا ظهر دیروز قیمت رسمی از سوی صرافی‌ها اعلام نشد و برخی از آنها کرکره‌های خود را تا نیمه پایین کشیدند. این گزارش حاکی است با وجودی که صرافی‌ها (exchange offices)در دقایق ابتدایی تصویب CFT از خرید و فروش دلار امتناع می‌کردند برخی دلال‌ها دلارهای خانگی را خریداری می‌کردند.

بدین ترتیب وضعیت بازار ارز تا ظهر دیروز روند کاهشی را دنبال کرد و قیمت خرید دلار تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

صرافی‌ها تابلوها را روشن کردند
بازار ارز با حضور پررنگ صرافی‌ها در خرید از مردم و فروش آن در سرفصل‌های ۲۱گانه خدماتی و ۵۰۰۰ دلار سالانه، حال و هوای متفاوتی نسبت به‌روزهای گذشته به خود گرفته و عدم اطمینان رنگ باخته است.

صرافی‌ها از ظهر دیروز تابلوهای اعلام نرخ (rate)خود را روشن کرده و قیمت را برای خرید و فروش در ارزهای پرطرفدار دلار و یورو به‌صورت رسمی اعلام کردند. آنها از تمام فروشندگان ارز می‌خرند و به سرفصل‌های مجاز با دریافت مدارک، ارز می‌فروشند؛ ضمن اینکه هر فردی اگر برای دریافت ارز تا سقف ۵۰۰۰ دلار به آنها مراجعه کند نیز دست رد از سمت صرافی‌ها نمی‌بیند.

مردم نیز تلاش دارند تا معاملات خود را از طریق کانال‌های رسمی که همان صرافی‌ها هستند، سامان داده و بخصوص در خریدها، احتیاط بیشتری در دریافت ارزهای معتبر و غیرتقلبی به کار می‌بندند. اگرچه ممکن است برای فروش ارزهای خود، ریسک‌ بیشتری را بپذیرند و اسکناس‌های خود را به دست دلالان بسپارند.

صرافی‌ها با نرخ‌های متعادل‌تری نسبت به روزهای گذشته و حتی ساعات ابتدایی معاملات دیروز، نسبت به خرید و فروش ارز اقدام می‌کنند و در کف قیمتی خود، هر دلار را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروختند. این نرخ برای هر یورو حداقل ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان برای خرید و ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان برای فروش بود، اما در سقف قیمتی هر دلار امریکا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان از مشتریان خریداری شده و ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان به آنها فروخته می‌شد ضمن اینکه در مورد یورو نیز سقف نرخ ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان برای خرید و ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان برای فروش بود. براین اساس فاصله نرخ خرید و فروش حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان رسیده است.

مکالمه بین مردم و دلالان نشان می‌دهد که آنها معتقدند «قیمت ارز در این هفته هم روند کاهشی را دنبال خواهد کرد». البته برخی از دلالان همچنان مقابل این قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و نرخ‌های بالاتری را برای فروش و حتی خرید دلار و یورو در کوچه و خیابان‌های فردوسی جار می‌زنند.

بانک مرکزی نرخ‌سازی‌های کاذب را افشا می‌کند
معاون اقتصادی رئیس جمهوری تأکید کرد: حتماً قیمت ارز به یک نرخ واقعی متعادلی خواهد رسید که خیلی کمتر از نرخ‌هایی است که در موردش لفظ رد و بدل می‌شود.محمد نهاوندیان در پاسخ به این سؤال که چه میزان ارز به بازار ترزیق شده که موجب کاهش نرخ دلار و یورو شد؟ گفت: آن چیزی که مهم‌تر از ترزیق ارز به بازار بوده و موجب کاهش قیمت ارز شده است، احساس حضور بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: سفته‌بازانی که توان محدودی دارند، اگر احساس کنند بانک مرکزی با توان و اختیارات کامل سه قوه در بازار حضور دارد و اولاً، شفاف‌سازی می‌کند یعنی نرخ‌سازی‌ها و بازارسازی‌های کاذب را افشا خواهد کرد و ثانیا، در عرصه عرضه و تقاضا حضور دارد و اجازه نوسان‌های غیرواقعی را نخواهد داد، نفس این احساس بیشتر از میزان ارز تزریق شده مؤثر است.

خروج آرام سوداگران از بازارطلا و سکه
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید براینکه دلال‌ها باید شناسنامه دار شوند و در مکان مشخصی فعالیت خود را انجام دهند تا اگر مشکلی و موردی داشتند، رصد شوند، گفت: سوداگران درحال خروج از بازار سکه هستند و بازار عرضه و تقاضا درحال تنظیم است. آیت محمد ولی در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره وضعیت خرید و فروش طلا و سکه در بازار آزاد، اظهار داشت: هجمه‌ای برای فروش طلا و سکه نداریم ولی ممکن است آرام آرام فروشنده‌ها در بخش طلا و سکه نسبت به قبل افزایش یابند.

همچنین براساس گفته ابراهیم محمدولی رئیس هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر، بازار طلا و سکه که به تبع بازار ارز از هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته است، دیروز هم روند خود را حفظ کرد؛ به طوری که ۳۵۰ هزار تومان نسبت به روزشنبه کاهش یافته و سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته ‌شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: