کد خبر: ۲۱۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 07
در ماه‌های تیر و مرداد سال‌جاری کمبود دارو به 80 قلم رسید و اکنون 110 تا 120 قلم کمبود دارو داریم. البته 30 قلم آن موجود است، اما شرکت‌های دارویی به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند به بازار بدهند، همچنان بقیه اقلام دارویی موجود بوده و ذخیره استراتژیک هم داریم
شفاآنلاین>سلامت> در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز شاهد افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها در برخی از اقلام دارویی، احتکار و افزایش قیمت‌ها بودیم. در این میان جالب‌تر از وجود کمبود دارو، آمارهای متناقض در این راستا از سوی مسئولان مطرح می‌شد.

به گزارش شفاآنلاین، هرچند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تلاش‌ دستگاه دیپلماسی برای تسهیل در حوزه واردات دارو گفت: حدس می‌زنم، موفقیت‌ها در این زمینه طی دو، سه هفته دیگر توسط آقای ظریف اعلام شود. این در حالی است که در ماه‌های اخیر غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو از کمبود 50 تا 60 قلم دارو خبر داد، اما محمد نعیم امینی فرد، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کمبود 80 قلم دارو صحبت کرد.

در ماه‌های تیر و مرداد سال‌جاری کمبود دارو به 80 قلم رسید و اکنون 110 تا 120 قلم کمبود دارو داریم. البته 30 قلم آن موجود است، اما شرکت‌های دارویی به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌توانند به بازار بدهند، همچنان بقیه اقلام دارویی موجود بوده و ذخیره استراتژیک هم داریم.

خبرهای خوش در حوزه دارو در راه است

وزیر بهداشت، درمان(Treatment) و آموزش پزشکی درباره تلاش‌ها برای رفع تحریم‌های دارویی افزود: تا آنجایی که بنده از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشور برای تسهیل در حوزه واردات دارو اطلاع دارم، جای امیدواری بسیاری است که به مشکل جدی در این باره برنخوریم. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: این سخن به این معناست که بتوانیم علاوه‌ بر فروش نفت، در نقل و انتقال پول به ویژه به کشورهای اروپایی از امتیازاتی برخوردار شویم که ما را دچار دردسر برای تهیه مواد اولیه و دارو نکند. بنده حدس می‌زنم، این موفقیت‌ها طی دو، سه هفته دیگر توسط آقای ظریف اعلام شود. او در پاسخ به سوالی درباره اختصاص ارز دولتی برای واردات دارو هم اظهار کرد: این اتفاق تا سقف 5/3 میلیارد دلار می‌افتد. بخش عمده‌ای هم از خرید انجام شده است؛ چه در ماده اولیه و چه مواد ساخته‌شده دارویی که به تدریج وارد کشور می‌شود.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره نظارت بر فروش داروها با قیمت مصوب نیز تصریح کرد: نظارت‌ها جدی است. البته باید قبول کنیم در دو ماه نخست امسال که رئیس‌جمهور و معاون اول اعلام کردند، برای هر چیز بدون محدودیت ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود، احتمال دارد، به ویژه در زمینه مواد آرایشی و بهداشتی، زیاده‌روی‌ها و تخلفاتی شده باشد؛ هرچند بنده ندیده‌ام، اما بعد از آن خیر و نظارت شدید بوده است.

او افزود: البته احتمال قاچاق نیز وجود دارد. هم به استان‌های مرزی اعلام شده و هم نیروی انتظامی در این باره به خوبی عمل می‌کند و ۹ هزار داروخانه‌ای که در سراسر کشور وجود دارند، تحت کنترل هستند و همکاری می‌کنند.

توجه به سلامت جامعه در اولویت تصمیم‌گیری‌ها

در ماه‌های اخیر نوسانات در بازار ارز تحولاتی را در بخش دارو به دنبال داشت. این تحولات به نحوی بود که برخی از پزشکان و کارشناسان در بهداشت و درمان استفاده از وسایل چند بار مصرف را یکی از چالش‌های این وضعیت دانستند. از سوی دیگر چندی قبل ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: وقتی تمام تصمیم گیری‌ها به وضعیت معیشتی ختم می‌شود، استفاده چند باره از وسایل نیز در وضعیت اقتصادی کنونی چندان دور از انتظار نیست، اما باید دانست که در صورت چنین اقدامی تمامی اقدامات علمی و بهداشت در این باره لحاظ می‌شود.

در ادامه یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه برخی از وسایل و تجهیزات پزشکی مجددا قابلیت مصرف دارند،می‌گوید: البته درباره کم‌وکیف به‌کارگیری مجدد این وسایل در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حضور وزیر بهداشت و معاونان آن مطرح و تاکید شد که این مساله با خطرات متعدد مواجه می‌شود. هم اکنون در برخی از کشورهای جهان بعضی از قطعات نیازمند استفاده مجدد همچون وسایل آندوسکوپی برخی از قطعاتش جزو وسایل یکبار مصرف محسوب می‌شوند.

بهروز بنیادی می‌افزاید: تمامی مراکز درمانی توانایی استریل این وسایل را ندارند، بلکه در این روند برخی از وسایل جمع‌آوری شده و به کارخانه سازنده ارسال شده و بعد از گذراندن مراحل استریل بسته بندی شده و مجدد به مراکز درمانی منتقل می‌شود. به گفته او بخش قابل توجهی از این وسایل نباید به شکل مجدد استفاده شود، در صورت به‌کارگیری مجدد نیز باید مراحل استریل مطابق با استانداردهای تعریف شده انجام شود. برای پیشگیری (prevention)از انتقال بسیاری از بیماری‌هایی که ناشی از فرآورده‌های خونی و ترشحات آن، به هیچ عنوان نباید سلامت مردم به خطر بیافتد و با استفاده مجدد از تجهیزاتی که اسمش یکبار مصرف است، به شکل مجدد به‌کار برده شود. به گفته این نماینده مجلس بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در مقوله تجهیزات پزشکی شاید در برخی از تجهیزات دچار محدودیت در زمان تحریم شویم و اقداماتی همچون به‌کارگیری مجدد از تجهیزات پزشکی نیز به عنوان یک پیش‌بینی مطرح شده است، طبیعتا این اقدام عملیاتی نمی‌شود و تاکنون نیز از سوی نظام پزشکی درباره به‌کارگیری مجدد وسایل یکبار مصرف به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش منتقل نشده است.

ممکن است که کمبودهایی وجود داشته باشد، اما پزشکان از سلامت بیمار مراقبت می‌کنند. بنیادی تاکید می‌کند: انجام اقدامات در این باره به صرف بخشنامه نیست، چون پزشکان به صرف یک بخشنامه کار غیرعلمی را نمی‌پذیرند. باید دانست که وسایل یکبار مصرف از اسمشان مشخص است که برای یکبار استفاده است و به‌کارگیری مجدد آنها توجیه قابل قبولی ندارد. او تاکید می‌کند: شاید کمبودهایی در حوزه بهداشت و درمان باشد، اما پزشکان سلامت بیماران در اولویت اقداماتشان است.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: