کد خبر: ۲۱۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 05
شربت گل‌گاو‌زبان غم، اندوه، غصه، دلشوره و وحشت را از بین می‌برد، درد‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد و علائم ناشی از یائسگی مانند گُرگرفتگی را نیز برطرف می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت طبیعی را در درمان اضطراب، استرس، افسردگی، وسواس فکری و اختلال کم‌توجهی-بیش فعالی کودکان موثر دانست.

به گزارش شفاآنلاین: شربت گل‌گاو زبان حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، مس، منگنز، روی (زینک)، اسید فولیک و لینولئیک، منیزیم، آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها، تانن، ساپونین، موسیلاژ، رزین‌ها و اسید چرب امگا ۳ است.

برای بررسی خواص شربت گل‌گاوزبان و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

غلبه بر وسواس فکری-عملی با شربتی طبیعی/ اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی کودکان را با نسخه‌ای خانگی مهار کنید
مهم‌ترین خواص شربت گل‌گاو‌زبان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت گل‌گاو‌زبان اظهار کرد: این شربت نشاط‌آور است و با دفع اخلاط سوخته بدن به ویژه سودا، نقشی موثر در رفع اضطراب، استرس، افسردگی و وسواس فکری-عملی دارد، شربت گل‌گاو‌زبان با افزایش تمرکز به درمان علائم اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی کودکان کمک می‌کند.

وی درباره خواص دیگر شربت گل‌گاو‌زبان بیان کرد: این شربت تاثیری چشمگیر در تقویت عمومی بدن و رفع ضعف و بی‌حالی دارد، همچنین به تقویت اعضای رئیسه بدن (قلب، مغز و کبد) کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت گل‌گاو‌زبان غم، اندوه، غصه، دلشوره و وحشت را از بین می‌برد، درد‌های قاعدگی را تسکین می‌دهد و علائم ناشی از یائسگی مانند گُرگرفتگی را نیز برطرف می‌کند.

عظمایی تاکید کرد: این شربت با اثر خواب‌آوری خود موجب رفع خواب‌های آشفته می‌شود، همچنین با نقشی موثر در بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز حافظه را تقویت<Reinforcement>و از ابتلای افراد به آلزایمر جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: شربت گل‌گاو‌زبان برای افرادی که قصد دارند اعتیاد به الکل را ترک کنند بسیار مفید است، زیرا با سرکوب پیام‌رسان عصبی ولع و میل به مصرف الکل را کاهش می‌دهد، شربت برای افرادی که دچار افت فشار خون هستند بسیار مناسب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت:شربت گل‌گاو‌زبان تاثیری چشمگیر در رفع آفت دهان، تنگی نفس، آشفتگی و نشخوار ذهنی، کم‌خونی، التهاب و ورم مفاصل (آرتریت) و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)، باز شدن رنگ چهره، شادابی و طراوت پوست و مو، تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، تصفیه خون و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها دارد.

موارد منع مصرف شربت گل‌گاو‌زبان

عظمایی درباره موارد منع مصرف شربت گل‌گاو‌زبان تذکر داد: زنان باردار باید از مصرف این شربت خودداری کنند، استفاده همزمان شربت گل‌گاو‌زبان با دارو‌های آرام‌بخش شیمیایی، خواب‌آور، ضد افسردگی و آنتی‌هیستامین‌ها ممنوع است، زیرا این شربت اثربخشی دارو‌های شیمیایی را افزایش می‌دهد، بنابراین باید بین نوشیدن شربت و مصرف دارو‌ها ۲ تا سه ساعت فاصله باشد، مبتلایان به فشار خون<blood pressure> بالا هم باید در استفاده از شربت گل‌گاو‌زبان احتیاط کنند.

غلبه بر وسواس فکری-عملی با شربتی طبیعی/ اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی کودکان را با نسخه‌ای خانگی مهار کنید
مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت گل‌گاو‌زبان

عرق گل‌گاو‌زبان                                     یک لیتر
عرق بیدمشک                                        نیم لیتر
گلاب                                                      یک لیوان
گل‌گاو‌زبان خشک شده                        ۳۰ گرم
عسل                                                       ۴۰۰ گرم
طرز تهیه شربت گل‌گاو‌زبان

- نخست عرق گل‌گاو‌زبان، بیدمشک و گلاب را با هم مخلوط کنید.
- گل‌گاو‌زبان خشک شده را به مخلوط عرقیات اضافه کنید و بگذارید چهار تا پنج ساعت بماند.
- مخلوط مواد را در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم سپس شعله را خاموش کنید و ترکیب مواد را از روی حرارت بردارید.
- وقتی دمای مخلوط مواد متعادل شد (به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید) آن را صاف و عسل را به آن اضافه کنید.
- شربت را به خوبی هم بزنید تا قوام بیاید.
- شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
- برای تهیه یک لیوان شربت گل‌گاو‌زبان، سه تا چهار قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید بقیه لیوان را آب اضافه کنید.
- این شربت را می‌توان روزانه سه لیوان (۲ لیوان در روز و یک لیوان قبل از خواب) میل کرد.
- از جوشاندن گل‌گاو‌زبان پرهیز کنید، زیرا جوشاندن این گیاه اثر‌های نامطلوب جسمانی و روانی دارد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: