کد خبر: ۲۱۰۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 03
بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ای است که می‌تواند شما را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ای است که با روحیات و علایق شما سازگار باشد
شفاآنلاین>سلامت> برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از این راه‌ها از بقیه راه‌های ترک سیگار موثرترند.

به گزارش شفاآنلاین، بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه‌ای است که می‌تواند شما را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه‌ای است که با روحیات و علایق شما سازگار باشد. در ادامه بعضی از شیوه‌های ترک سیگار را به شما معرفی می‌کنیم.

براي ترك سيگار حواسمان به چه نکاتی باشد

حواستان باشد چه مي‌خوريد
امروزه در كلينيك‌هاي ترك سيگار در جهان درمانگراني فعاليت مي‌كنند كه بر اين باورند نوع رژیم‌ غذایی و موادمصرفی در وعده‌های غذایی تاثیر زیادی در موفقیت و سربلندی افراد علاقه‌مند به ترک سیگار دارد. درواقع اين درمانگران در كنار بهره‌بردن از شيوه‌هاي رايج و دارودرماني، مصرف خوراكي‌ها و موادغذايي خاصي را به مراجعان خود توصيه مي‌كنند. آنها مصرف روزانه جوی دو سر، اسفناج، برگ چغندر، سیر، کاهو، چای سبز، شلغم، کلم بروکلی و برگ کلم را بهترين برنامه غذايي براي آمادگي جسماني بيشتر براي ترك سيگار معرفي مي‌كنند. به اعتقاد آنها مصرف این موادغذایي انرژی لازم برای مقاومت بدن فرد را افزایش می‌دهد.

ماساژ ژاپني را هم امتحان كنيد
بهره‌گيري از ماساژ ژاپني يكي از بهترين شيوه‌ها براي افزايش مقاومت بدن فرد سيگاري براي ترك و همين‌طور تخليه بهتر و كامل‌تر سموم و اخلاط نامناسب از بدن است. افرادی که تصمیم به کنار گذاشتن سیگار دارند، می‌توانند علاوه بر بهره‌مندي از نسخه‌هاي كارشناسان ترك سيگار از این شیوه به‌عنوان یک شیوه کمکی و بسیار موثر در تخلیه سموم و اخلاط ناشی از مصرف سیگار در بدنشان بهره ببرند.

شاه‌تره را يادتان نرود
عرق شاه‌تره یکی از عرقیات گیاهی بسیار موثر در پیشبرد روند ترک سیگار است. شاه‌تره علاوه بر خاصيت تصفيه‌كنندگي و پاكسازي خون با افزایش جذب میزان ویتامین c در بدن این افراد موجب افزایش اشتها و بازگشت به وزن طبیعی این افراد می‌شود. علاوه بر اين نوشیدن آب کافی و مایعات مناسب از دیگر راهکارهای طبیعی است که به خروج سموم و اخلاط ناسالم و موذی در بدن کمک می‌کند، به‌ویژه افرادی که از شیوه‌های ماساژ‌درمانی برای دفع سموم و اخلاط ناسالم بدن خود بهره می‌برند، باید به یاد داشته باشند که با نوشیدن مقدار قابل‌توجهی آب در طول روز می‌توانند به دفع سریع‌تر اخلاط و سموم از بدنشان کمک کنند.

اينها را از سبد غذايي‌تان حذف كنيد
انواع نوشابه‌های گازدار، آبمیوه، ماءالشعیر، قهوه، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، غذاهای تهیه‌شده در مايکروفر، جگر، سیرابی، جوانه گندم، پنیر، بادام‌زمینی، گردو و بعضي از حبوبات را كنار بگذاريد، چون موجب اسیدی‌شدن محیط بدنتان می‌شود.

پنج گام ترك سيگار
مي‌خواهيد سيگار را ترك كنيد؟ پس پنج گام را امتحان كنيد.
 دوري از محرك‌ها؛ سعی کنید از موقعیت‌هایی که باعث تحریک شما به سیگارکشیدن می‌شود، به‌خصوص در سه‌ماهه نخست ترک سیگار دوری کنید.

 يادتان باشد سخت‌ترين روزهاي ترك سيگار روزهاي نخست است. اگر از روش ترک سیگار بدون دارو استفاده می‌کنید، سخت‌ترین روزها، روزهای نخست است. در این چند روز شما احساس زودرنجی، افسردگی، کندی و خستگی مي‌كنيد. بعد از گذراندن این چند روز شما کم‌کم به حالت عادی برمی‌گرديد.

 گام سوم اين است كه تسليم هوس سيگار نشويد. هر زمانی‌ که شما هوس سیگار می‌کنید و سیگار نمی‌کشید، شانس ترک سیگار در شما افزایش می‌یابد.

 گام چهارم با دوستان غيرسيگاري رفت‌وآمد كنيد. شروع به ایجاد روابط جدید با دوستان غیرسیگاریتان كنيد، این کار شانس ترک سیگار در شما را افزایش می‌دهد.

 گام پنجم با ناراحتي ترك سيگار كنار بياييد. از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند یکی از عادات شما باشد که به آن علاقه دارید، ترک سیگار می‌تواند باعث ناراحتی در شما بشود، البته طبیعی هم است. با این حال باید سعی به آرام کردن این ناراحتی و غم كنيد، چراکه غم یکی از محرک‌های تشویق به سیگار کشیدن است.

راهكارهاي طب سنتي براي ترك سيگار

با شيرين‌بيان اشتياق به مصرف سيگار را كم كنيد. شيرين‌بيان گياهي خلط‌آور و مسکن است که در ترک سیگار تاثير مي‌گذارد. جویدن مقدار کمی از ریشه شیرین‌بیان هوس سیگارکشیدن را از بین می‌برد. می‌توانید آن را به صورت چای روزی دو تا سه بار نیز میل کنید. البته يادتان نرود اگر به ديابت، فشار خون بالا، بیماری‌های غدد فوق کلیوی، نارسایی کلیه یا کبد مبتلا هستيد مصرف شيرين‌بيان برايتان توصيه نمي‌شود. شايد باورتان نشود، اما فلفل قرمز تاثیر تنباکو و موادشیمیایی محرک موجود در دود سیگار را بر سیستم تنفسی کاهش می‌دهد و اين درحالي است كه خاصيت آنتي‌اكسيداني فلفل به تقويت غشاي ريه‌ها كمك مي‌كند. با جوی دوسر اشتياق به سيگار كشيدن را در خودتان كاهش دهيد، چراکه نشانه‌های کمبود نیکوتین را تسکین می‌دهد، علاوه بر اينكه به سم‌زدایی نیکوتین از بدن در دوره‌ ترک سیگار کمک می‌کند. جینسينگ هم اين خاصيت را دارد تا اشتياق شما به سيگار را كاهش دهد. یک قاشق چایخوری از پودر جینسینگ را به یک لیوان شیر بیفزایید و میل کنید. بو کردن گیاه خشک جینسینگ هم مفید است، البته افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی، کلیوی، بیماری‌های خودایمنی، اسکیزوفرنی یا هورمونی از این گیاه مصرف نکنند. سنبل‌الطیب گیاهی است که اثر ضداضطراب دارد و مسکن است.

بنابر نظر انجمن سرطان آمریکا، این گیاه به افزایش خواب و آرامش هم کمک می‌کند. این گیاه به صورت کپسول، پودر و تنتور در دسترس است. اما بهتر است با نظر پزشک استفاده شود. براي ترك سيگار مي‌توانيد از طب سوزني هم كمك بگيريد. متخصصان این رشته با انجام طب سوزنی در ناحیه‌ گوش به کاهش نشانه‌های دوره ترک سیگار کمک می‌کنند. طب سوزنی سبب ایجاد آرامش، کاهش تحریک‌پذیری و بی‌قراری در دوره‌ ترک سیگار می‌شود، علاوه بر این به فرآیند سم‌زدایی هم کمک می‌کند. ممکن است به جلسات مکرر طب سوزنی طی یک یا دو هفته نیاز داشته باشید.

جايگزين‌هاي نامناسبی كه به سيگاري‌ها پيشنهاد نمي‌شوند!

نخستين جايگزين سيگار را يك پزشك سوئدي ‌سال ١٩٦٠ براي دريانوردان پيشنهاد داد؛ دريانوردان سيگاري‌ كه مي‌خواستند وارد زيردريايي شوند. پيشنهاد اين پزشك قرص‌هاي جويدني نيكوتين بود. در ادامه به تعدادي از جايگزين‌هاي امروزي و مزايا و معايب آنها اشاره مي‌شود.

 سیگار الکترونیکی یا  سیگار برقی؛ قدمت اين سيگار به ‌سال ١٩٩٧ مي‌رسد دوراني كه چين تصميم به توليد آن گرفت. سيگاري كه استفاده از آن در تمام كشورها متداول شده و سازمان بهداشت جهاني استفاده از اين سيگار را روش مناسبي براي ترك سيگار نمي‌داند. نكته قابل توجه ديگر اين است كه بعضي از تحقيقات نشان از اين دارند كه اگر در مورد سيگار‌هاي معمولي مردم بعد از ٣٠ تا ٤٠‌سال مصرف، دچار سرطان مي‌شدند، در مورد اين سيگارها بايد گفت كه مردم بعد از ٥‌سال مصرف دچار اين بيماري خواهند شد.

تنباكوهای بدون دود؛ تنباكوهاي بدون دود نام ديگري براي تنباكوی جويدنی است. با تشديد قوانين محدوديت دخانيات در مصرف انواع مختلف محصولات با دود، به‌ويژه در سنين پايين و در سطح مدارس، هرچند وقت يک‌بار شاهد توزيع و پخش محصولات بدون دود تنباکو با اسامي مختلف مانند پان، ناس و... در اشكال و بسته‌بندي‌هاي مختلف و متنوع هستيم. مصرف اين محصولات در سطح جهان، حتي در اروپا و آمريکا گسترده بوده و شرکت‌هاي دخاني در تلاشي مضاعف و نوظهور، ايده‌اي قديمي را به بهانه‌هاي واهي، بسط و گسترش داده و ترفندي جديد براي سود‌جويي مهيا کرده‌اند.

در شروع و ابتداي مصرف، يک‌سري عوارض(Complications) اوليه مانند سرگيجه، سردرد، تهوع و تحريک حفره دهان و مري و معده خود را نشان داده که با استمرار و تداوم مصرف، از دست رفتن تعادل، اختلال در رفتار و حرکت، اختلال خواب، افزايش ضربان قلب، ايجاد حرکات غيرمعمول در چشم و تغييرات محسوس در فشار خون بارز و هويدا مي‌شود. عوارض اين اقلام تنباكو مانند سيگار و ديگر انواع دخانيات بوده با اين تفاوت که بعضي از قسمت‌هاي بدن به وي‍‍‍‍ژه دهان و دندان بيشتر تحت تاثير قرار مي‌گيرند، به طوري که خطر سرطان‌هاي ناحيه گونه و لثه در اين افراد ٥ برابر بيشتر از افراد عادي است.

سيگارهای گياهی يا هربال؛ این سیگارها به‌طور کامل عاری از نیکوتین و تنباکو هستند و شامل انواع مختلف گیاهان و محصولات طبیعی مانند ابریشم ذرت، برگ‌های گل ختمی، گل سرخ، گل‌های قرمز، شبدر، گل شور و غیره و در طعم‌های مختلف ازجمله دارچین، علف لیمو و نعناع نیز در دسترس هستند. برای بهبود طعم و عطر در تهیه آنها ممکن است از  وانیل، جینسینگ، یاسمن  یا منتول استفاده شود. در تولید این سیگارها تمام گیاهان را با یکدیگر در یک مخلوط‌کن مخلوط می‌کنند و سپس این مخلوط  توسط دستگاه در لوله‌های کاغذ سیگار پر شده و فیلتر به لوله متصل شده و سیگار در جعبه  یا بسته، بسته‌بندی می‌شود. محققان با اعلام اينكه وجود نوعي ماده قير مانند باعث افزايش سرطان‌زايي اين سيگارهاي جايگزين مي‌شود؛ بر لزوم حذف اين سيگارها تأكيد دارند.گفتني است از آن‌جا كه سكته قلبي در جوان‌هاي اروپايي افزايش يافته، بسياري از كشورها ممنوع كردن استفاده از اين سيگارها را در دستور كار دارند.

چسب نیکوتین یا چسب ترک سیگار؛برای نخستین‌بار در‌سال ١٩٩٢ در ایالات متحده  اين برچسب مورد استفاده قرار گرفت. روش معمول استفاده از این برچسب‌ها به این صورت است که  فرد سیگاری هر روز یک برچسب جدید را روی نواحی متفاوت که خشک،‌ تمیز و بدون مو باشند، قرار می‌دهد. این برچسب یک مقدار کنترل شده نیکوتین واقعی و هم مجازی را در تمام ساعاتی که روی پوست چسبیده است آزاد می‌کند تا نشانه‌های محرومیت از نیکوتین را بهبود ‌دهد. شایع‌ترین عوارض جانبی که  در تمامی انواع این نوع چسب‌ها در بعضی از اشخاص مشاهده می‌شود شامل: حالت تهوع، سرگیجه، تحريك پوستي، ‌تپش قلب، درد و سفتي عضلاني، ‌اختلالات(Disorders) خواب و سردرد است.

اسپری (افشانه) بینی نیکوتین‌دار؛در سیگاری‌‌های قهار بیشتر کاربرد دارد. اسپری بينی نيكوتين فقط با نسخه پزشك قابل خريداري است. به دلیل امکان اعتیاد به روش استفاده از این نوع افشانه‌‌ها، استفاده طولانی‌مدت و هم استفاده در افرادی که امکان اعتیاد آنان زیاد است،  توصیه نمی‌‌شود و در افراد عادی حداکثر بعد از سه ماه مصرف کم شود. سرفه، التهاب سینوس‌ها، آبریزش بینی و دهان و چشم و عطسه از عوارض اين اسپري هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
من سیگار و مواد مخدر رو با متد درمانی DST و در کنگره 60 بصورت کاملا رایگان کنار گذاشتم و الان 2 سال هست که به درمان قطعی رسیدم. پیشنهاد می کنم سایت کنگره 60 رو نگاه کنید .
c60.ir
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: