کد خبر: ۲۰۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 01
کرم دیکروسلیوم دندریتیکوم بعد از ورود به بدن حلزوم در چرخه اکوسیستم جانوری قرار گرفته و وارد بدن مورچه می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد با بیان این‌که مورچه به طور غیرمستقیم آلودگی را از دام‌های بیمار کسب می‌کند، گفت: مورچه ناقل کرم کبدی خطرناک به نام «دیکروسلیوم دندریتیکوم»‌ است .

به گزارش شفا آنلاین:دکتر بهادر حاجی محمدی  با بیان این‌که مورچه ناقل نوعی کرم انگلی خطرناک است، اظهار کرد: کرم «دیکروسلیوم دندریتیکوم» که حدوداً یک سانتی متر طول دارد، در کبد و مجاری صفراوی علفخوارانی نظیر بز و گوسفند و گاو رشد و تخم آن همراه با مدفوع دفع می‌شود.

وی حلزون ها را دومین محل برای رشد و ادامه مسیر این کرم انگلی دانست و افزود: کرم «دیکروسلیوم دندریتیکوم» بعد از ورود به بدن حلزوم در چرخه اکوسیستم جانوری قرار گرفته و وارد بدن مورچه<Ants>می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد بلعیدن سهوی مورچه آلوده را یکی از عوامل آلوده شدن انسان به این کرم انگلی دانست و گفت:‌ اصولاً مورچه‌ها به دلیل تحرک و جنب و جوش زیاد وارد غذای انسان نمی‌شوند مگر این‌که به کرم انگلی«دیکروسلیوم دندریتیکوم» آلوده شوند.

حاجی‌محمدی تصریح کرد: مختل شدن فرآیند اجرایی مغز و در نهایت فلج شدن مورچه نشان دهنده آلوده شدن به این کرم انگلی است که در این صورت برای انسان هم خطرناک است.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از بلعیدن مورچه آلوده، انگل دیکروسلیوم در کبد انسان مستقر، تکثیر و ممکن است تا سالها در کبد انسان زنده بماند.

وی با بیان این‌که انگل دیکروسلیوم در کشور ما بومی است و باید بیشتر به آن توجه شود، تأکید کرد: اولین مورد ابتلای انسانی به این کرم در ایران در سال 52 گزارش شد که نتیجه بررسی‌ها نشان داد آلودگی در شمال کشور شایع‌تر است .

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد با اشاره به این‌که رطوبت مناطق شمالی سبب تکثیر حلزون‌های میزبان می‌شود، اظهار کرد: گاهی تا 50 درصد گوسفندان مناطق شمالی کشور به این انگل آلوده<Infected> هستند.

حاجی‌محمدی در ادامه با بیان این‌که میانگین آلودگی دام‌های کشور حدود سه تا پنج درصد است،‌افزود: در بسیاری از مواقع علائم ابتلا به این انگل بسیار خفیف و عمومی است و  فرد بیمار متوجه آلودگی نمی‌شود، به همین دلیل موارد بسیار کمی از کرم انگلی تشخیص داده می‌شود.

وی تخریب تدریجی کبد را یکی از آسیب‌های جدی این کرم انگلی دانست و بیان کرد‌: برخی از دانشمندان معتقدند که آلودگی انسان به کرم دیکروسلیوم شبیه کوه یخی است که تاکنون فقط قله آن مورد توجه قرار گرفته، بنابراین باید بسیار جدی تر به آن توجه شود .

این مقام مسئول اسهال مزمن، یبوست، درد ناحیه راست شکم، استفراغ، کاهش وزن، سوء هاضمه، و گاهی بزرگ شدگی کبد را برخی از علائم این بیماری در انسان عنوان کرد و گفت: از آنجا که مورچه به طور غیرمستقیم آلودگی را از دام‌های بیمار کسب می‌کند، احتمال آلودگی به کرم دیکروسلیوم در مناطق روستایی به مراتب بیشتر از مناطق شهری است .

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی با بیان این‌که در مناطق روستایی یا حاشیه شهرها پرورش و پراکندگی دام های اهلی نظیر گوسفند و گاو بیشتر است، اظهار کرد: گردشگران و مسافرانی که به طبیعت و تفرجگاه ها در مناطق روستایی و خارج از شهر عزیمت می‌کنند باید بیشتر احتیاط کنند

وی در پایان با اشاره به ضرورت شسته شدن  میوه و سبزی قبل از مصرف،‌خاطرنشان کرد: مورچه‌ها به مواد غذایی شیرین نظیر عسل، مربا، قند و شکر علاقه زیادی دارند، لذا از این غذاها باید محافظت شوند .ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: