کد خبر: ۲۰۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 01
داستان شماره‌تلفن‌های رند و شماره پلاک‌های رند برای ماشین و تلاش‌ مادی و معنوی برای به دست آوردن آنها، چند صباحی است که به انتخاب تاریخ تولد رند برای نوزادان کشیده شده است
شفاآنلاین>سلامت> داستان شماره‌تلفن‌های رند و شماره پلاک‌های رند برای ماشین و تلاش‌ مادی و معنوی برای به دست آوردن آنها، چند صباحی است که به انتخاب تاریخ تولد رند برای نوزادان کشیده شده است.

به گزارش شفاآنلاین، این موضوع شاید از علاقمندی پدر و مادرها برای تولد فرزندشان در روزهای فرخنده سال آغاز شده باشد ولی امروز دیگر این مرزها را درنوردیده و به تاریخی که از نظر اعداد، رند و همسان باشد، رسیده است. آمار سزارین در بیمارستان‌های کشور در تاریخ 7/7/97، به خوبی گویای این ماجراست. آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد، این آمار گاهی در روزهای خاص از چندده درصد افزایش آغاز شده و به چند برابر هم می‌‌رسد. به‌هرحال شبه مسابقه‌ای درگرفته که تاریخ‌هایی مثل همین 7/7/97 و 6/6/96 یا روزهای آغاز سال‌های شمسی و میلادی (1/1/97 یا 1/1/2018) و تاریخ‌هایی که عدد روز و ماه آنها مشابه است مثل 3/3 یا 4/4 و امثال اینها، را کاملا خواستنی و پرمشتری کرده است.

ناصر صدرممتاز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این مسئله را نوعی رخداد فرهنگی می‌داند که در نبود مکانیزم‌های نظارتی روزآمد از قبیل راهنماهای بالینی و نظام ارجاع، منجر به اصرار پدران و مادران و درنهایت قبول پزشکان برای دستکاری در تاریخ طبیعی زایمان نوزاد شده است. توافقی نامبارک که به طور مستقیم و غیرمستقیم، رشد و سلامت نسل آینده را با مشکل مواجه خواهد کرد.

موضوع انتخاب تاریخ‌های خاص برای تولد،‌ از چه زمانی بین بخشی از مردم رواج پیدا کرده است؟

دو سه سالی هست که تولد نوزاد در تاریخ‌های رُند برای بعضی از مردم موضوعیت پیدا کرده است. این دسته مردم به هرنحوی سعی می‌کنند که تاریخ تولد فرزندشان با یکی از تاریخ‌های رند قرین شود. البته صرف‌نظر از زمان حاملگی، متخصصین مربوطه با انجام آزمایش‌های مختلفی مثل تست nsو امثال اینها، درباره تاریخ وضع حمل اظهارنظر می‌کنند. روال کلی هم به این صورت است که اگر تولد تا 42 هفتگی انجام نشود، حتما عمل سزارین انجام می‌شود ولی معمولا بعد از 38 هفته، جنین اصطلاحا رسیده است. بنابراین بعضی‌ها تلاش می‌کنند که تولد نوزادشان را در محدوده زمانی بین 38 هفتگی تا 42 هفتگی، از طریق سزارین مقارن با ایام خاصی قرار دهند و معمولا حجم سزارین بیمارستان‌ها در این تاریخ‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. مثلا اول فروردین هر سال ما چهل پنجاه سزارین در بیمارستان داریم. حتی من شنیده‌ام که بعضی‌ها تولد نوزادشان را به تاخیر می‌اندازند تا مقارن با ایام عزا و سوگواری نباشد. خلاصه که این لاکچری‌بازی‌ها دو سه سالی است که رواج پیدا کرده است.

شما این اقدامات را «لاکچری‌بازی» می‌دانید؟
هرچیزی که از روال طبیعی خودش خارج شود، موجبات ایجاد نابسامانی خواهد شد. حتی وقتی انسان، طبیعت را دستکاری می‌کند، با خشم آن مواجه می‌شود. مثلا شاهد هستیم که چندین سال پشت سر هم در یک منطقه سیل به راه می‌افتد. فکر می‌کنید دلیلش چیست؟ دلیلش این است که طبیعت آن منطقه دستکاری شده است. تلاش‌های اینچنینی برای متقارن کردن تولد یک نوزاد با بعضی ایام خاص هم از همین طیف هستند. مگر تاریخ تولد همه بزرگان و اندیشمندانی که موجب ایجاد تغییر در سرنوشت بشر شده‌اند، روزهای خاصی بوده است؟ چنین چیزی نیست. بالاخره اینها هم جزو آفت‌های فرهنگی است که گاهی آنچنان گریبان مردم را می‌گیرد که حاضر می‌شوند احتمال عوارض و بعضی خطرات را به جان فرزندی که قرار است به دنیا بیاید، بخرند.

شما سال‌ها در مدیریت بیمارستانی فعال بوده‌اید. آیا بیمارستان‌ها می‌توانند مداخله‌ای در این خصوص داشته باشد؟

ببینید. قاعده درمان اینچنین است که مردم با اختیاری که دارند، پزشک خودشان را انتخاب می‌کنند و پس از آن، پزشک به عنوان یک شخصیت حقیقی مستقل، مسئول درمان بیمار است. بنابراین بیمارستان اجازه دخالت در روند درمان بیمار را ندارد. از طرفی نکته مهمی که در اینجا وجود دارد و باید به آن توجه داشت، این است که هیچ گایدلاینی (راهنماهای بالینی) در این خصوص وجود ندارد.

درصورتی که ااگر راهنماهای بالینی در این خصوص وجود داشته باشد و از ظرفی عملکرد پزشکان در حوزه کمی و کیفی در تمامی ابعاد مورد رصد و بازبینی و ارزیابی قرار گیرد، می‌توان بسیاری از این رفتارهای خلاف قاعده را کنترل کرد. مثل آن چیزی که در سیستم NHS وجود دارد. اگر سیستم ارزیابی و نظارتی وجود داشته باشد که پزشکی که براساس استانداردها و راهنماهای بالینی عمل می‌کند، مورد تشویق و حمایت قرار گرفته و پزشکی هم که در این مسیر طی طریق نمی‌کند، شناسایی شده و تذکرات لازم به او داده شود، قطعا عموم رفتارها در چهارچوب استانداردهای پذیرفته شده قرار خواهد گرفت. اصلا پزشکان در همه کشورهای توسعه‌یافته دنیا، کارنامه عملکردی دارند. ولی وقتی چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد و در همه زمینه‌ها راهنماهای بالینی به صورت شفاف وجود ندشته و اصرار و نظارتی هم بر اجرای استانداردها نیست، بیمارستان‌ها (hospitals)به عنوان یک شخصیت حقوقی، چه مداخله‌ای می‌توانند بکنند؟

از سویی دیگر در بعضی موارد بین رفتارهای هیئت مدیره یک بیمارستان که براساس قانون تجارت فعالیت می‌کند با نوع عملکرد یک پزشک که بر اساس سیاست‌های بالادستی است، تعارض ایجاد می‌شود. مثلا وقی پزشکی دچار خطایی می‌شود، بیمارستان مسئول است و مسئول فنی بیمارستان باید پاسخگو باشد ولی اگر واقع‌بینانه به موضوعات بنگریم، آیا هیئت مدیره یک بیمارستان خصوصی واقعا می‌تواند پزشک متخفی که از قضا سهام‌دار آن بیمارستان هم هست را مورد مواخده قرار داده و از فعالیت محروم کند؟ مطلقا اینچنین نیست. نکته مهم دیگری هم اینجا وجود دارد که به همان سخن اول ما برمی‌گردد. اینکه چه کسی باید متولی رفتارهای تنبیهی با پزشکان باشد؟ جواب این است که سازمان نظام پزشکی. سوال دیگری پیش می‌آید که سازمان نظام پزشکی چگونه باید به این امور رسیدگی کند؟ جواب این است که این سازمان باید نظارت و ارزیابی جدی و مداومی از رفتار پزشکان داشته باشد. ولی چگونه و با چه ابزاری و با چه سنگ محکی؟ این چیزی است که در همه جای دنیا هم وجود دارد. مثلا اگر پزشکی بیش از حد مجاز برای بیمارانش آنتی‌بیوتیک تجویز کند، او را فرامی‌خوانند. آیا در کشور ما هم این امکان وجود دارد؟ خیر. در کشور ما یک دفترچه بیمه مثل یک چک سفید امضاء در دست هم هست و براثر روابط ناصحیحی که ایجاد شده، همه‌گونه هزینه‌ای بر سلامت مردم و نظام بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌شود. یک نفر داروی بیشتر می‌پسندد، یک نفر هوس ام‌آی‌آر می‌کند و یک نفر هم دوست دارد که فرزندش در تاریخی که خود تعیین می‌کند، به دنیا بیاید.

اصلا اهمیت برقراری نظام ارجاع همین است. همین است که پزشک خانواده و سطح‌بندی خدمات معنا پیدا می‌کند. در دنیا 80 درصد بیماران(patients) پس از مراجعه به پزشک عمومی در مسیر درمان قرار می‌گیرند و فقط 20 درصد آنها به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. ولی در کشورهای جهان سوم و ازجمله کشور ما این مسائل وجود ندارد و از همین روست که هزینه‌های سربار بهداشت و درمان در کشور ما بسیار بالاست. نظام ارجاعی وجود ندارد، راهنماهای بالینی یا وجود ندارد و یا اجرا نمی‌شود و ... در مورد این موضوع خاص یعنی تعیین تاریخ‌ تولد نوزادان براساس تقویم و روزهای خاص (که حتی گاهی سلامتی و رشد نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد) هیچ راهنمای بالین خاصی در دست نیست و نظر بیمار و موافقت پزشک، تعیین‌کننده اصلی است. سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: