کد خبر: ۲۰۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 30
یکی از بیماری‌های شایع میان بسیاری از افراد، یبوست مزاج یا همان خشکی مدفوع است، این بیماری هرچند تا زمانی که تبدیل به یک معضل نشود برای شخص بیمار چندان دردآور و آزاردهنده نیست اما از تعادل خارج شدن میزان و نحوه دفع مدفوع در بلند‌مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به کل سیستم بدن وارد کند تا حدی که در طب سنتی، کنار نزله به‌عنوان ام‌الامراض شناخته شده است
شفاآنلاین> سلامت> علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون و یا اختلال دفع است. برخی بیماری ها موجب یبوست می‌شوند، مانند رژیم کم فیبر یا کم آبی بدن، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. هنگامی که غذا وارد روده می‌شود آب و مواد مغذی از آن جدا می‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می‌مانند و به‌وسیلهٔ انقباض ماهیچه‌ها در روده حرکت می‌کند. مصرف کمِ فیبر و آب و نداشتن فعالیت بدنی و جلوگیری از دفع، این امر را دشوار می کند.

به گزارش شفاآنلاین:  یکی از بیماری‌های شایع میان بسیاری از افراد، "یبوست مزاج"<Constipation> یا همان خشکی مدفوع است، این بیماری هرچند تا زمانی که تبدیل به یک معضل نشود برای شخص بیمار چندان دردآور و آزاردهنده نیست اما از تعادل خارج شدن میزان و نحوه دفع مدفوع در بلند‌مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به کل سیستم بدن وارد کند تا حدی که در طب سنتی، کنار نزله به‌عنوان ام‌الامراض شناخته شده است.

عدم یبوست مزاج و نرم بودن دستگاه گوارش<digestive system> دارای این نشانه‌هاست: غلظت و قوام کاملاً نرم، بدون یا با کمترین بوی بد، بدون چسبندگی و با حداقل فشار وارد کردن و روزانه بین دو تا سه مرتبه دفع شود، خارج شدن مدفوع از حالت تعادل و دارا بودن هر یک از علائم بالا نشانه مهمی از خروج قسمتی یا کل بدن از تعادل است.

میان این نشانه‌ها، آنچه مورد نظر ماست عدم نرمی و یبوست بیش از حد مدفوع است که از منظر طب سنتی می‌تواند ارگان‌های مختلف بدن از جمله "پوست" را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار دهد.

از منظر طب سنتی، کبد به‌عنوان مرکز بدن شناخته شده و بسیاری از بیماری‌ها، خصوصاً بیماری‌های پوستی از کبد نشأت می‌گیرند.

کبد که وظیفه تغذیه و رشد اندام‌های مختلف بدن را به‌عهده دارد، اگر در بخشی از فعالیت خود دچار گرفتگی، ضعف یا هرگونه مشکل دیگری شود، توانایی رساندن غذا به اعضا را از دست داده و در نتیجه مواد باقی‌مانده و ناپخته را به دورترین نقاط از خود، یعنی پوست منتقل می‌کند.

از سوی دیگر یکی از عواملی که خود، منشأ کبدی داشته، یبوست دستگاه گوارش است؛ یبوست در اینجا به‌صورت دوطرفه عمل کرده و هم کبد را به‌سمت کارکرد کمتر سوق داده و هم بر میزان افزایش سموم در بدن و تیرگی و بیماری‌های پوستی چون اسکلرودرمی، لوپوس و آمیلوئیدوز می‌افزاید.

نکته مهم اینجاست که کنش‌های میان بیماری‌های پوستی و یبوست دستگاه گوارش به‌صورت دوطرفه است و هر کدام دیگری را به‌سوی کارکرد کمتر و ضعیف‌تر کمک می‌کنند.

از این رو، طبیب به‌عنوان خادم طبیعت باید ابتدا به امر اصلاح کبد و به‌صورت همزمان نسبت به رفع یبوست دستگاه گوارش بیمار اقدام کند و در گام بعد به‌سراغ رفع بیماری پوستی برود.

بیمارانی که هرگونه بیماری پوستی صعب‌العلاج مانند ویتیلیگو، پسوریازیس، لوپوس و... دارند باید توجه داشته باشند که نرم نگاه داشتن دستگاه گوارش و ممانعت از ابتلا به یبوست برای آنان از واجب‌ترین امور است تا بدن بتواند مواد زائد یا سمی خود را به‌سهولت دفع کند. Tik

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: