کد خبر: ۲۰۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 30
دیگر شما به عنوان یک زن باردار شناخته می شوید. و شاید بتوانید وجود چیزی هرچند کوچک را در بدن خود احساس کنید
شفاآنلاین> سلامت> اگرچه ممکن است هنوز احساس نکنید که حامله هستید، فرزندتان در داخل بدن شما شروع به رشد و تکامل کرده است!

در مرحلهٔ لانه‌گزینی، بدن فرزند شما تنها 0/1 تا 0/2 میلی‌متر عرض دارد!

به گزارش شفاآنلاین: تخمک لقاح شده حدود 30 ساعت بعد از لقاح به 2 سلول، سپس به 4 سلول و بعد به 8 سلول تقسیم می‌شود و همزمان با انتقال از لولهٔ فالـوپ به رحـم، تقسیم مـزبور ادامه می‌یابد و هنگام رسیدن این مجموعهٔ متشکل از صدها سلول به رحم، شکل آن به صورت توپ کوچک و ظریفی در آمده است که به آن مورولا (morula، به معنی توت) گفته می‌شود. مورولا به شکل حفره‌ای در می‌آید و داخل آن با مایع پر می‌شود و در این مرحله، بلاستوسیست (blastocyst) نام دارد. 

در نزدیکی پایان این هفته، بلاستوسیست خود را به لایهٔ مفروش کنندهٔ رحم (یعنی آندومتر) متصل می‌کند که به این کار، لانه‌گزینی (implantation) گفته می‌شود.لانه‌گزینی، ارتباطی ضروری است و از طریق آن، رحم مادر مواد غذایی لازم را در اختیار رویان قرار می‌دهد و مواد زاید را از بدن رویان خارج می‌کند. با گذشت زمان جایگاه لانه‌گزینی مزبور تبدیل به جفت (placenta) خواهد شد.

بخشی از مشتقات تخم بارور، در فاصلهٔ پدیدار شدن محور طولی تا پیدایش تمام ساختارهای اصلی که در نهایت، فرزند را پدید می‌آورد، رویان (embryo) نام دارد که در انسان، همان ارگانیسم تکوین یابنده در بدن مادر، از هنگام تقسیم سلولی (از ابتدای هفتهٔ سوم) تا پایان هفتهٔ هشتم پس از لقاح (یا هفته دهم پس از شروع آخرین قاعدگی) است. از ابتدای هفتهٔ هشتم پس از لقاح تا هنگام تولد، فرزند زاده نشده و در حال تکوین را جنین (fetus) می‌نامند.

وضعیت مادر در هفته سوم بارداری
دیگر شما به عنوان یک زن باردار شناخته می شوید. و شاید بتوانید وجود چیزی هرچند کوچک را در بدن خود احساس کنید.اما هنوز وضعیت شما در حال تغییر است.
- افزایش دفعات ادرار داشته باشید. زیرا کلیه ها در دوران بارداری مایعات مضر را بیشتر از قبل دفع می کنند.
- افزایش سردرد. به دلیل وجود خون بیشتر در بدن امکان بروز سردرد در هفته های اولیه کاملا طبیعی است.
- ضعف و خستگی. به دلیل استفاده جنین از کالری بدن شما امکان بروز همچین حسی وجود دارد. 

علائم بارداری در هفته سوم بارداری
لانه گزینی (هفته 3، فرزند) ممکن است با کمی خونریزی از رحم مادر همراه باشد. این خونریزی طبیعی است.
در این مـرحلـه، بـدن مـادر، پـروتـئینـی بـه نـام فـاکتـور زودرس حامـلگـی (Early Pregnancy Factor; EPF) آزاد می‌کند که نقش مضعف ایمنی دارد.در این هفته ممکن است متوجه عقب افتادن قاعدگی شوید. در صورت منفی بودن نتیجهٔ تست حاملگی در این هفته، نمی‌توان باردار بودن را رد کرد زیرا اکثر کیت‌های تشخیص حاملگی در این مرحله، چندان قابل اعتماد نیستند.رژیم غذایی خود را مورد بررسی دوباره قرار دهید. ایده‌آل آن است که از زمانی که تصمیم به حامله شدن گرفتید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید ولی ویتامین‌ها جای غذا را نمی‌گیرند. در این مرحله، مصرف اسید فولیک، کلسیم، آهن و پروتئین اهمیت زیادی دارد:در نخستین هفته‌های بارداری، ساختار عصبی فرزند شما (شامل مغز و طناب نخاعی) تکامل می‌یابد و اسید فولیک از نقش اساسی در پیشگیری از نقایص عصبی برخوردار است.

آزمایش در دوران بارداری
اگر گروه خونی خود را تعیین کردید حتما این بار برای تعیین Rh خون خود به پزشک مراجعه می کنید. زیرا مهم است که Rh خون شما منفی باشد و جنین مثبت باید آمپول پادتن Rh  یا روگام رو در دو مرحله ترزیق کنید یکبار الان و بار دیگر پس از زایمان. این آمپول شما را در برابر آنتی بادی های خطرناک در بارداری حال حاضر و یا بارداری های آینده محافظت می کند.

تغذیه در بارداری
1- برای آنکه فرزندتان استخوان‌ها و دندان‌های مستحکمی داشته باشد باید روزانه حداقل 1200 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید. منابع سرشار از کلسیم عبارتند از: شیر، پنیر و فرآورده‌هایی که به آنها کلسیم افزوده شده است (مانند آب پرتقال).
2- در دوران بارداری، مادر و فرزند، هر دو به افزایش تولید خون نیاز دارند و برای این کار، وجود آهن ضروری است. آهن در گوشت قرمز، تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز و حبوبات یافت می‌شود. مقدار مصرف روزانهٔ آهن را به حداقل 30 میلی‌گرم افزایش دهید.
3- برای ساخته شدن بافت‌های جدید بدن فرزند خود، در دوران بارداری مقدار دریافت پروتئین را به 2 برابر (یعنی حداقل 60 گرم در روز) افزایش دهید. غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از: گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ و کره بادام زمینی.

ورزش در بارداری
1- پیاده‌روی، دویدن آهسته، شنا، استفاده از دوچرخه‌های ثابت (خانگی) و ورزش‌های آبی سبک مخصوص دوران حاملگی، چنان چه با افراط همراه نباشند، برای دوران بارداری مناسب و بی‌خطر هستند.
2- روزانه 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی و 10 دقیقه نرمش آرام ضرورت دارد.
3- یوگا و ورزش پیلاتس (Pilates)، تحت نظر مربی و متخصص این ورزش‌ها نیز انتخاب‌های مناسبی به شمار می‌آیند. پیلاتس (کنترولوژی) ورزشی است که در آن، تمام تمرکز فرد بر پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف می‌شود و این توازن از طریق استحکام ماهیچه‌ها، انعطاف‌پذیری و آگاهی لازم به منظور پشتیبانی از حرکات موثر و دلپذیر به دست می‌آید.

4- این ورزش در سال 1920 به وسیله ژوزف پیلاتس ابداع شد و انجام آن موجب تناسب اندام، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دردهای مهره‌ای و کمر، کشیدگی اندام، انعطاف‌پذیری و تعادل بدن، افزایش تحرک مفاصل، افزایش حجم ریه، تقویت سیستم قلبی ـ عروقی، بهبود وضعیت خواب، کاهش استرس، عصبانیت و خستگی، و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

طب سنتی در بارداری
در این دوران برای آنکه هضم غذا برای مادر خیلی سخت نباشد. خوردن گوشت هایی مثل
- گوشت مرغ جوان، بلدرچین، بره و بزغاله بصورت کبابی توصیه می شود. و یا نان های سبک و بدون سبوس
- بادام، فرنی و شیر برنج
- آش های سبک و حلیم خانگی

وظبقه پدران در دوران بارداری
برخی از زنان به دلیل تغییر هورمون دچار بد خلقی و گاهی حتی افسردگی می شوند. نقش شما بسیار مهم است پس محیطی آرام و دلپذیر فراهم کنید و یا برای تغییر حالات روحی همسر خود او را به مسافرت های کوتاه مدت یک روزه خارج از شهر ببرید.
ممکن است همسرتان دچار حالت تهوع باشد و برای درست کردن غذاهای بو دار دچار مشکل شود پس سعی کنید صبحانه های خود را بدون بو و معمولی مصرف کنید و از همسرتان بخواهید در غذاها از ادویه کمتری استفاده کند.

روابط زناشویی در دوران بارداری
خیلی از خانم ها می پرسند که نزدیکی در دوران بارداری آیا برای جنین و مادر خطرناک است یا خیر؟ در ابتدا باید بگوییم خیر زیرا جنین در کیسه آمنیوتیک و ماهیچه های قوی رحمی محافظت می شود. و پلاکت هایی که در رحم وجود دارد به دهانه رحم کمک می کند تا از عفونت جلوگیری شود.

باید و نبایدهای دوران بارداری
یکی از بایدهای دوران بارداری  خواب کافی می باشد. سعی کنید به اندازه بخوابید حداقل خواب مفید در این دوران بین 7 تا 9 ساعت در شب ها می باشد.
یکی از نباید های دوران بارداری این است که در دوران بارداری از سونا و وان آب داغ خود داری کنید. زیرا رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد.

خلاقیت در بارداری
اگر نگران این هستید که وسایل مناسب برای روزهای نخست نوزادتان چه چیزهایی می تواند باشد میتوانید به این فکر کنید که نوزداتان قرار است پیش شما بخوابد یا در اتاقی جدا؟ اگر قرار است در اتاق شما باشد بهتر است بجای تخت خواب از یک گهواره استفاده کنید و برای خرید تخت خواب بگذارید نوزادتان کمی بزرگتر شود و سپس تخت مناسب سنش را جایگزین کنید. نی نی بان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: