کد خبر: ۲۰۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 29
بیماری‌های قلبی و عروقی به صورت عمده ناشی از مشکلات مرتبط با قلب است اما عروق دیگر بدن را نیز درگیر خود می‌کند و موجب بیماری‌هایی مانند گرفتگی عروق مغز و سکته مغزی می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص قلب و عروق با بیان این که یزدی‌ها را به علت مصرف زیاد نمک و شیرینی مستعد انواع بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، اصلاح سبک زندگی و تغذیه را مهمترین عوامل در کاهش و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی دانست.

به گزارش شفا آنلاین: سید محمود صدر بافقی  با اشاره به این که کم و بیش یکی از سه مورد مرگ و میری که در دنیا اتفاق می‌افتد ناشی بیماری‌های قلبی است، اظهار کرد: متاسفانه این آمار جهانی به گونه‌ای است که متاثر از نحوه زندگی کنونی جوامع می‌تواند روند رو به رشدی داشته باشد.

وی افزود: البته یزدی‌ها به علت مصرف بالای نمک و شیرینی به عنوان دو ماده بسیار مضر برای قلب، مستعد به ابتلای به این بیماری هستند.

این متخصص قلب در مورد انواع بیماری ‎ ها و نارسایی‌‌های قلبی نیز تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی به صورت عمده ناشی از مشکلات مرتبط با قلب است اما عروق دیگر بدن را نیز درگیر خود می‌کند و موجب بیماری‌هایی مانند گرفتگی عروق مغز و سکته مغزی می‌شود .

وی در مورد بیماری آنفارکتوس یا سکته قلبی نیز گفت: این عارضه به دلیل تنگی یا انسداد رگ‌های کرونر که خون‌رسانی به قلب را بر عهده دارند، به وجود می‌آید به نحوی که به علت نرسیدن خون به قلب، ضعف و ایجاد شوک، حمله قلبی<heart attack> اتفاق می‌افتد.

دکتر صدر بافقی ادامه داد: اگر فرد در اثر حمله قلبی زنده بماند، با نارسایی قلبی به عنوان مسئله دوم روبرو می‌شود .

وی راجع به علائم سکته قلبی نیز افزود: عمدتاً بروز سکته قلبی با درد قفسه سینه و پشت جناق سینه بروز پیدا می‌کند و از طرفی علائمی مانند تنگی نفس را به دنبال دارد اما در افراد با سنین بالای 70 سال، ممکن است با گیجی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه باشد .

وی سکته قلبی را بدترین نوع در میان عوارض قلبی و شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از نارسایی‌های قلبی دانست و گفت: پیشگیری از این بیماری بسیار ضرورت دارد چرا که بیماری‌های قلبی علاوه بر خسارت جسمی، همراه با هزینه‌های سنگینی است و پیشگیری از آنها حتی از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر از درمان است .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به سبک نامناسب زندگی به عنوان مهمترین عامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، تصریح کرد: متاسفانه نسل جدید به دلیل سبک زندگی نامتعارف ناشی از کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب، بیشتر در معرض سکته و بیماری‌های قلبی هستند و اصلاح سبک زندگی<life style> در این قشر ضرورت بالایی دارد.

وی آموزش سبک صحیح زندگی را از زمان کودکی توصیه کرد و گفت: افراد باید از کودکی و نوجوانی زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنند چرا که ایجاد این بیماری‌ها از این دوران، در بزرگسالی بروز پیدا می‌کند و تبعات آن دامن‌گیر افراد می‌شود به نحوی که متوسط سن ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی 60 سالگی است و عمده افراد در سنین 65 تا 70 سال در معرض خطر هستند .

صدر بافقی در پایان حذف و کاهش مصرف انواع فست‌فودها و کربوهیدرات‌ها و قندهای پیچیده‌ مانند غذاهای نشاسته‌ای، شیرینی‌جات و نمک را متذکر شد و اظهار کرد: به طور کلی چنین غذاهایی در ایجاد بیماری‌های قلبی و حتی دیابت تاثیر دارند و افزایش وزن افراد به دلیل مصرف غیرمتعارف این مواد غذایی منجر به کاهش تحرک بدنی افراد می‌شود که خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را تشدید می‌کند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: