کد خبر: ۲۰۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 29
در حال حاضر موج بیماری‌های قلبی و عروقی جامعه را فراگرفته و اگر دیر بجنبیم این موج شدت بیشتری خواهد گرفت
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص قلب و عروق معتقد است با کنترل برخی عوامل شناخته شده از جمله تغذیه و کم‌تحرکی می توان از بروز بیش از 50 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مصطفی بهره‌مند با اشاره به افزایش موارد بیماری‌های قلبی درسالهای اخیر گفت: در حال حاضر موج بیماری‌های قلبی و عروقی جامعه را فراگرفته و اگر دیر بجنبیم این موج شدت بیشتری خواهد گرفت.

بهره‌مند با اشاره به سهم 30 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی در مرگ و میر افراد، گفت: در حال حاضر این دسته بیماری‌ها به عامل اول مرگ و میر در کشور تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی دخیل هستند، گفت: بخشی از این عوامل از جمله ارث، جنسیت و بیماری‌های مادرزادی غیرقابل پیشگیری هستند. به طور معمول آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته در مردان بیشتر از زنان است و به نظر می‌رسد هورمون‌های موجود در بدن زنان به نوعی اثر محافظتی در خصوص بیماری‌های قلبی وعروقی دارد.

بهره‌مند تصریح کرد: از طرف دیگر عوامل شناخته شده دیگری از جمله چاقی، اضافه وزن، مصرف دخانیات و عدم تحرک در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش دارند که به راحتی میتوان آنها را کنترل کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است با کنترل عواملی از جمله چاقی، مصرف دخانیات و کم تحرکی میتوان از بروز بیش از 50 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

بهره‌مند استرس و تنش های اجتماعی را نیز از دیگر عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: حمله‌های قلبی عمدتا در اثر استرس تشدید می‌شوند و به راحتی با یک استرس شدید فرد میتواند در معرض سکته قلبی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر عمده بیماری قلبی گرفتگی عروق کرونر است که به شکل سکته قلبی بروز پیدا می کند و استرس نقش بارزی در ایجاد آن دارد.

این متخصص قلب و عروق، درد مبهم در قفسه سینه، تعریق، تهوع و فشار در قفسه سینه را از مهم‌ترین علائم بروز سکته قلبی، عنوان و اظهار کرد: به محض بروز این علائم فرد بیمار باید به مراکز درمانی منتقل شود.

بهره‌مند بهترین راهکار در زمینه پیشگیری(prevention) از بروز سکته قلبی را مدیریت استرس دانست و افزود: همه باید تمرین کنیم که استرس‌ها وتنش‌های موجود را مدیریت کنیم، وگرنه این استرس ها به سرعت زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی شده و موجب سکته افراد می شوند.

وی افزود: در کنار مدیریت استرس(Stress)، برای داشتن قلبی سالم سبک زندگی افراد باید به طور اساسی تغییر کرده و درکنار بهره مندی از تغذیه سالم باید تحرک و ورزش به برنامه زندگی افراد افزوده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: