کد خبر: ۲۰۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 27
عمل قلب باز هر گونه جراحی است که طی آن قفسه سینه باز شده و جراحی بر روی عضلات، دریچه ها و رگ های قلب انجام می شود
شفا آنلاین>سلامت>قلب مهم ترین عضو بدن است که بروز هر نوع بیماری و آسیب در قلب پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت، عمل قلب باز <Open heart surgery>یکی از مهم ترین جراحی هاست که بر روی قلب انجام می شود که در ادامه به تشریح آن پرداخته می شود


به گزارش شفا آنلاین:عمل قلب باز هر گونه جراحی است که طی آن قفسه سینه باز شده و جراحی بر روی عضلات، دریچه ها و رگ های قلب انجام می شود.

به گفته سازمان ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)پیوند عروق کرونر قلب CABG شایع ترین نوع عمل جراحی قلب در بزرگسالان است. در طول این جراحی یک شریان یا ورید سالم به یک ورید مسدود شده متصل می شود. به این ترتیب ورید متصل شده این امکان را فراهم می کند که ورید یا رگ مسدود شده دور زده شود و خون تازه به قلب برسد.


عمل قلب باز گاهی جراحی سنتی قلب نامیده می شود. امروزه بسیاری از جراحی های قلب تنها با یک برش کوچک انجام می شوند. بنابراین عمل قلب باز کمی گمراه کننده است.


چه زمانی نیاز به عمل قلب باز است؟


عمل قلب باز ممکن است برای پیوند عروق کرونر انجام شود. پیوند عروق کرونر برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی لازم است. بیماری قلبی عروقی زمانی رخ می دهد که عروق خونی که تامین کننده خون و اکسیژن عضلات قلب هستند، باریک و سفت شوند. این مشکل اغلب سفتی عروق نامیده می شود.

سفت شدن رگ ها زمانی رخ می دهد که ماده چرب یک پلاک خونی در دیواره عروق کرونر ایجاد کند. این پلاک رگ را باریک می کند و عبور خون از طریق رگ دشوار می شود. زمانی خون به درستی به قلب نرسد، حمله قلبی رخ خواهد داد.

به علاوه عمل قلب باز با اهداف زیر نیز انجام می شود:

    بازسازی یا جایگزین کردن دریچه های قلب که به خون اجازه می دهد در داخل رگ حرکت کند.

    بازسازی بخش های آسیب دیده یا غیر طبیعی در قلب

    کاشت ابزار پزشکی که به قلب کمک می کند به درستی کار کند

    جایگزین کردن یک قلب سالم اهدا شده به جای یک قلب آسیب دیده


عمل قلب باز چگونه انجام می شود؟


به گفته سازمان ملی سلامت پیوند عروق کرونر بین 3 تا 6 ساعت طول می کشد. این عمل طی مراحل زیر انجام می شود:

    بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. به این ترتیب در تمام مراحل جراحی هوشیاری و درد نخواهد داشت.

    جراح یک برش 8 تا 10 اینچی روی قفسه سینه ایجاد می کند.

    سپس تمام یا بخشی از استخوان قفسه سینه را برش می زند تا به قلب دسترسی پیدا کند.

    زمانی که قلب قابل مشاهده است، بیمار به دستگاه بای پس قلب و ریه متصل می شود. این دستگاه خون را از قلب دور می کند تا جراح بتواند کار خود را انجام دهد. در برخی جراحی های جدیدتر از این دستگاه استفاده نمی شود.

    جراح از یک رگ یا شریان سالم برای ایجاد یک مسیر جدید در اطراف رگ مسدود شده استفاده می کند.

    جراح استخوان سینه را با یک سیم می بندد و سیم در داخل بدن باقی می ماند. برش انجام شده نیز با بخیه بسته می شود.

گاهی آبکاری استرنوم sternal plating برای افرادی که در معرض خطر هستند، مانند کسانی که چند بار جراحی کرده اند یا افراد مسن،  استفاده می شود. آبکاری استرنوم زمانی استفاده می شود که استخوان سینه با ورق های کوچک تیتانیوم دوباره به هم متصل می شوند.


خطرات عمل قلب باز


خطرات مربوط به عمل قلب باز عبارتند از:

    عفونت زخم روی قفسه سینه (بیشتر در بین افراد مبتلا به دیابت یا دارای اضافه وزن یا کسانی که قبلا پیوند عروق کرونر انجام داده اند، رایج است)

    حمله قلبی یا سکته مغزی

    ضربان قلب غیر عادی

    نارسایی ریه یا کبد

    درد قفسه سینه و تب خفیف

    از دست دادن حافظه یا گیجی

    لخته خون

    از دست دادن خون

    مشکل تنفسی

    پنومونی یا ذات الریه

دستگاه بای پس قلب و ریه احتمال برخی خطرات را افزایش می دهد، از جمله سکته مغزی و مشکلات عصبی.


چطور برای عمل قلب باز آماده شویم؟


قبل از انجام جراحی هر نوع دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و مکمل ها و ویتامین ها و داروهای گیاهی، را به اطلاع پزشک برسانید.

دو هفته قبل از انجام جراحی پزشک از شما می خواهد سیگار را ترک کنید و مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن را قطع کنید.
اگر الکل مصرف می کنید، لازم است قبل از جراحی در مورد آن با پزشک صحبت کنید. اگر مصرف الکل شما زیاد باشد، قطع مصرف آن بلافاصله قبل از جراحی باعث بروز علائم خطرناکی می شود و پیامدهای تهدید کننده ای در پی خواهد داشت. پزشک می تواند در ترک تدریجی الکل قبل از جراحی به شما کمک کند.

روز قبل از جراحی احتمالا از شما خواسته شود خود را با یک صابون مخصوص بشویید. این صابون باکتری های روی پوست را از بین می برد و احتمال بروز هر نوع عفونت بعد از عمل را کاهش می دهد. به علاوه از شما خواسته می شود از یک شب قبل عمل از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید.

به علاوه قبل از عمل در بیمارستان نیز دستوراتی به شما  داده خواهد شد و توصیه هایی می شود که باید به درستی دنبال کنید.سیمرغ




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: