کد خبر: ۲۰۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 26
شیوع ابتلا به اوتیسم طبق آخرین گزارش های جهانی رو به افزایش بوده و کشور ایران و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیستند به طوری از هر ۵۸ کودک متولد شده، یک نفر مبتلا به اوتیسم است
شفا آنلاین>سلامت>مدیر مرکز اوتیسم طلوع مهر یزد با اشاره به افزایش ابتلا به اوتیسم در کشور و استان یزد گفت : استان یزد در حال حاضر ۴۴۰ مبتلا به اوتیسم دارد که با توجه به هزینه‎‎های بالای توانبخشی آنها نیاز به ایجاد انجمنی برای حمایت از آنهاست.

به گزارش شفا آنلاین: رضا ابویی  اوتیسم را نوعی اختلال عصب<Nerve> تحولی دانست و اظهار کرد: این اختلال قبل از 3 سالگی بروز می‌کند و به دلیل تاثیری که بر پردازش اطلاعات در مغز می‌گذارد منجر به ضعف در مهارت‌های ارتباطی کلامی، غیرکلامی و بروز رفتارهای تکراری و محدود می‌شود .

وی از دیگر علائم این اختلال می‌توان به عدم برقراری تماس چشمی، واکنش بیش از حد یا کمتر از حد به محرک‌های حسی، دلبستگی غیرمعمول به اشیاء، بازی نامناسب با اسباب ‎ بازی‌ها، گریه‌ها و خنده‌های بی‌علت، حساسیت<allergy> به تغییر و عدم آگاهی از خطر را عنوان کرد .

این مسئول از شیوع ابتلا به اوتیسم در جهان خبر داد و گفت: شیوع ابتلا به اوتیسم طبق آخرین گزارش های جهانی رو به افزایش بوده و کشور ایران و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیستند به طوری از هر ۵۸ کودک متولد شده، یک نفر مبتلا به اوتیسم است .

وی افزود: شاید یکی از علل افزایش آمار ابتلا به اوتیسم، ناشناخته بودن این اختلال در گذشته بوده که در بسیاری از موارد این کودکان را در طبقه افراد کم‌توان ذهنی قرار می‌دادند .

ابویی درصد ابتلا به اوتیسم در پسران را چهار برابر بیشتر از دختران اعلام و تصریح کرد: اوتیسم محدود به هیچ ملیت و طبقهی اجتماعی خاصی نمی‌شود ولی پیش‌تر این ذهنیت وجود داشت که میزان شیوع اوتیسم در خانواده‌هایی با سطح اجتماعی و اقتصادی و تحصیلات بالا بیشتر است که بررسی‌های انجام شده این فرضیه را رد کرده است.

وی گفت: البته شاید این فرضیه نیز متأثر از این باشد که این خانواده ‎ ها با توجه به آگاهی و توان مالی بالا، بیشتر پیگیر درمان و توانبخشی مشکلات فرزندانشان هستند و به همین سبب آمار روشن‌تری از شیوع این اختلال در این خانواده‌ها وجود دارد .

وی در مورد علت شناسی اوتیسم، اظهار کرد: این اختلال علت شناخته‌ شده‌ای ندارد، در نتیجه درمان مشخصی هم ندارد اما آنچه که مشخص است مجموعه‌ای از عوامل محیطی، ارثی و ژنتیکی باعث ایجاد اوتیسم می‌شود به طوری که عوامل ژنتیکی بیش از دیگر عوامل در بروز ان سهیم هستند.

این مسئول بهترین درمان برای اختلال اوتیسم را تشخیص و مداخله‌ی زودهنگام عنوان کرد و گفت: به علت انعطاف‌پذیری مغز در سنین پایین، سن طلایی تشخیص اوتیسم بین ۲ تا ۵ سالگی قرار دارد و هرچه مداخله در سنین پایین‌تر شروع شود، اثربخش‌تر بوده و احتمال این که فرد مبتلا به جامعه بازگردد، بیشتر خواهد بود .

وی در رابطه با اهمیت تشخیص و آگاهی خانواده‌ها از نشانه‌های اوتیسم در فرزندانشان، بیان کرد: این آگاهی باید به گونه‌ای باشد که در صورت مشکوک شدن، برای ارزیابی دقیق فرزند خود را نزد متخصصین ارجاع دهند.

ابویی ادامه داد: طبق آمار بهزیستی ۴۴۰ نفر مبتلا به اوتیسم در استان یزد ساکن هستند و لذا نیاز به ایجاد انجمنی برای حمایت از این افراد است که البته اقداماتی در راستای ثبت انجمن اوتیسم استان در حال انجام است تا ماه آینده این انجمن راه ‎ اندازی شود .

  وی افزود: البته این انجمن با مشکل مالی روبرو است اما ضرورت ایجاد این انجمن، حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم است چرا که هزینه‌های توانبخشی این افراد سنگین و بالاست .ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: