کد خبر: ۲۰۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 18
اگر تشویقی در کار نباشد ، با افزایش سن به تدریج اعتماد به نفس کودکان نسبت به توانمندی های هنری شان کم می شود و ممکن است فرصت ها و تجربه های جدیدی را که برای رشد فردی آنها مفید است از دست بدهند
شفا آنلاین>اجتماعی>ایجاد خلاقیت در کودک ۶ تا ۱۱ ساله توسط مادر یا پرستار کودک ممکن است دشوار به نظر برسد.

به گزارش شفا آنلاین:اما خلاقیت به کودک کمک می کند تا آسان تر مشکلات را حل و با ذهن بازتری از چالش ها عبور کند. به همین منظور، بسیار مهم است میزان خلاقیت های کودک را افزایش دهید تا در آینده زندگی راحت تر و موفق تری داشته باشد.
 
ایجاد خلاقیت در کودک
بیشتر کودکان از شرکت در فعالیت هایی نظیر فعالیت های مذهبی مانند تلاوت و حفظ قرآن کریم یا هنری نمایش مانند خواندن سرود ، نواختن موسیقی ، تئاتر و یا فعالیت های هنری دیداری مانند نقاشی ، رنگ آمیزی ، عکاسی ، مجستمه سازی و کاردستی لذت فراوانی می برند.

در عین حال چون در برنامه های تحصیلی مدرسه ها زمان کمتری به درس هنر اختصاص می یابد ممکن است کودکان در مدرسه فرصت شرکت در فعالیت های هنری را نداشته باشند. این دستور العمل ها به شما کمک می کند که فعالیت و علاقه کودک را به کارهای هنری تشویق کنید.
 
چرا هنر مهم است؟

هنر به زندگی ما غنا می بخشد . هنر فرصت آشکار کردن فرهنگ و هویت فردی و رشد فکر ، و احساس را فراهم می کند. مثلاً گوش کردن به یک سرود ، نگاه کردن به یک اثر نقاشی کردن یا گوش دادن به یک قطعه موسیقی احساس های مختلفی مانند هیجان زندگی ، شادی یا ناراحتی را در فرد ایجاد می کند.

شرکت در فعالیت های هنری می تواند مهارت های کلامی ، اجتماعی و هوش کودکان را تقویت کند . کودکان این توانایی را دارند که به وسیله هنر راجع به دنیای خود فکر کنند و آن را تفسیر نمایند.

تشویق در این زمینه نقش مهمی دارد. اگر تشویقی در کار نباشد ، با افزایش سن به تدریج اعتماد به نفس کودکان نسبت به توانمندی های هنری شان کم می شود و ممکن است فرصت ها و تجربه های جدیدی را که برای رشد فردی آنها مفید است از دست بدهند.
 
چگونه کودک را تشویق کنیم تا خلاق باشد؟

–    به فعالیت های مورد علاقه کودک توجه کنید و یادگیری مهارت های جدید
اگر کودک به یک زمینه هنری علاقه نشان داد به او برای شرکت در آن فعالیت هنری کمک کنید. پرس و جو کنید که این هنر<Art>کجا تعلیم داده می شود و از کجا می توان وسایل آن را فراهم کرد.

–    بگذارید کودک چیزهای مختلفی را امتحان کند
بعد از پایان هر دوره از کلاس های هنری ، کودک اجازه داردآن فعالیت هنری را که دوست دارد ادامه بدهد و یا تغییر دهد ولی به کودک اجازه ندهید قبل از پایان دوره ، تعلیم را رها کند ، مگر این که فعالیت هنری او را خیلی آشفته کرده باشد. تغییر کلاس در وسط دوره ، می تواند عوارض زیادی داشته باشد.

نگذارید کودک با اعتراض و مخالفت کردن ، از فعالیت هایی که جرأت انجام آن را ندارد اجتناب کند. جرأت و توانمندی می تواند در طول زمان و با تمرین بیشتر در کودک رشد کند.

–    به کودک کمک کنید
سعی کنید حتی المکان در فعالیت های هنری کودک نقش فعالی را به عهده داشته باشید. مثلاً برای اینکه لباس نمایشش را آماده کند ، اگر امکاناتی دارید که می تواند مفید باشد در اختیارش بگذارید ، مشارکت شما می تواند علاقه کودک را به آن فعالیت افزایش دهد. از فعالیت های خلاقی که توسط مدرسه کودک ارائه می شود حمایت کنید و علاقمندی و همکاری خود را نشان دهید.

–    علاقمندی کودک را تشویق کنید
خانواده خود را در فعالیت های لذت بخشی که علاقه مندی به هنر را تشویق می کند شرکت دهید. شعر خواندن ، آواز خواندن و حرکات نرمشی بدن به رشد مهارت ها ی حسی حرکتی ، درک وزن ، قافیه ، لحن ، افزایش هماهنگی حسی  حرکتی بدن کمک می کند. انجام بازی های نمایشی را با فراهم کردن لباس های مخصوص نمایش و داستان هایی که کودک بتواند آن را اجرا کند تشویق<Encouragement> نمایید.

به زیبایی های طبیعت که هر روز با آنها مواجه می شوید توجه داشته باشید و در مورد آنها صحبت کنید ، مانند طرح روی پوست درختان ، شکل تخمدان گیاهان یا شکل رگ های روی برگ . به کودک کمک کنید تا به نکات و جزئیاتی از قبیل طرح ، رنگ ، شکل ، خطوط و بافت ها دقت نماید. با هم به دیدن گالری های هنری و نمایشگاه های مخصوص کودکان بروید. مشاهده های خود را با کودک در میان بگذارید و راجع به نظر خود با او صحبت کنید .

به تماشای نمایش های خیابانی بروید و کار آوازه خوان ها و بازیگران خیابانی را تماشا کنید و هر زمان که امکان داشت کودک را به پانتومیم یا تئاتر ببرید.

مراقبت از کودک در منزل

ایجاد خلاقیت در کودک توسط مادر یا پرستار کودک
–    تلاش های کودک را تشویق کنید
وقتی کودک یک کار دستی هنری را به منزل می آورد ، بدون توجه به این که کیفیت آن کار چگونه است ، تلاش او را آشکارا تشویق کنید. مبادا روز بعد یا هفته ی بعد کار دستی او را دور بیندازید ! مبادا به او بگویید : ” خیلی قشنگ است ! ” _ در حالی که تنها یک نگاه کوتاه به آن انداخته اید. زیرا این برخورد ها به کودک این پیام را منتقل می کند که شما برای کار هنری او ارزش قائل نیستید.

از اظهار نظر های منفی بپرهیزید ، مثلاً نگویید : پوست آدم ها که این رنگی نیست ! یا چرا برگ های درختان را صورتی کردی ؟ چنین اظهار نظر هایی کودک را دلسرد می کند. سعی نکنید مسئولیت انجام کار دستی هنری کودکتان را به عهده بگیرید یا بخواهید آن را اصلاح کنید. اجازه دهید کودک آزادانه استعدادهای خودش را نشان دهد. او را به خاطر تلاش و پشتکارش در تمرین کارهای ذوقی و هنری نظیر ، نقاشی یا نمایش تشویق کنید.

–    سعی کنید کودک به موقع و منظم در کلاس ها حاضر باشد
با سر وقت در کلاس بودن کودک نشان می دهید که برای مربی کودک احترام قائل هستید. اگر کودک بیمار است یا اتفاقی افتاده که نمی تواند در کلاس حاضر شود قبلاً به مربی او اطلاع دهید.

–    به کودک آموزش بدهید که از وسایل خود مراقبت کند
ابزار های هنر های دستی نیاز به مراقبت دقیق دارند. به کودک یاد دهید که وسائل نقاشی ، کار دستی ، سفال گری و غیره را چگونه تمیز کند و چگونه آن را سالم نگاه دارد. وسایل دیگر مثل رنگ های نقاشی ، کفش های ورزشی و سایر وسایل هنری هم به مراقبت دقیق نیاز دارند. کودک را تشویق کنید که برس های رنگ را تمیز کند ، خمیر کار دستی را درون پوشش مخصوص قرار دهد و سر پوش رنگ ها و قلم ها را بگذارد تا خشک نشوند.

–    به تشویق کودک خود ادامه دهید
ممکن است کودک به طور طبیعی در برخی دوره ها به برخی فعالیت ها علاقه کمتری نشان دهد. در این موارد سعی کنید برای تمرین با کودک وقت بیشتری بگذارید. حتی اگر مشغول کار دیگری هستید مثلاً مطالعه می کنید یا روزنامه می خوانید باز کنارآنها بنشینید و به تمرین آنها گوش دهید . فعالیت های هنری را که کودک از آنها احساس رضایت می کند به او پیشنهاد دهید. اگر بی علاقگی به یک فعالیت برای مدت طولانی ادامه یافت ، او را مجبور نکنید که آن را ادامه دهد.
 
چند نکته در مورد هنرهای نمایشی
۱-    فضایی را فراهم کنید که برای تمرین مناسب باشد.
سعی کنید محل تمرین در مرکز فضای زندگی خانوادگی باشد. چون از سر و صدای تمرین خوشتان نمی آید کودک را برای تمرین به اتاق دیگری نفرستید. اگر کودک برای تمرین های ورزشی ، یا نمایشی نیاز به فضای بیشتری دارد ، او را در جا به جا کردن مبلمان خانه کمک کنید.

۲-    برنامه زمانی منظمی برای تمرین داشته باشید
بهتر است کودک برنامه زمانی مشخص و منظمی برای تمرین داشته باشد ولی تمرین را تنها به این اوقات محدود نکنید.

۳-    برای کودک شنونده و بیننده فراهم کنید
سعی کنید حتی الامکان در دسترس باشید و تمرین های کودک را بشنوید . پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و دوستانی را که به پیشرفت کودک علاقه نشان می دهند برای مشاهده تمرین های او دعوت کنید. البته اگر کودک علاقه ای به نمایش کارش برای دیگران ندارد او را مجبور نکنید. می توانید با گفتن جمله هایی مانند ” خیلی دوست داشتم وقتی برنامه نماشی خود را اجرا می کنی آنرا ببینم ” ،یا ” مامان بزرگ به من گفت که تو یک شعر یا سرود جدید یاد گرفته ای ، خیلی دوست داشتم آنرا بشنوم” ، کودک را تشویق کنید تا  کارش را برایتان ارائه کند.

۴-    در اجرا های کودک شرکت کنید
حتی الامکان هنگام اجرای تمرین ها حضور داشته باشید. در جلسات سرود خوانی ، شعر خوانی ، یا دیگر تمرین ها مشتاقانه شرکت نمایید. از نحوه ی اجرای کودک تعریف و او را تحسین کنید . تذکر در مورد نکته ها ی منفی کار او را به مربی یا پرستار کودک  واگذار نمایید.

تنها وقتی که کودک خودش نظر شما را در مورد این که چگونه می تواند مهارتش را افزایش دهد پرسید بعضی نکات را به او توصیه کنید.یادتان باشد تنها یک یا دو مورد را به او بگویید نه این که ناگهان سیاهه ای از نقائص کارش را جلوی او قرار دهید.
 
چند نکته در مورد رنگ آمیزی و هنرهای دیواری
۱-    ابزار کار های هنری را در دسترس کودک قرار دهید
مواد و ابزار را در محلی نگهداری کنید که کودک بدون کمک شما به آنها دسترسی داشته باشدو به کودک یاد دهید که چه مقدار رنگ را باید از تیوپ رنگ بیرون بیاورد و چگونه باید از مواد دیگر استفاده کند، تا خودش بتواند به تنهایی کار کند. قطعات ریزی را که برای یک کاردستی یا کار های هنری دیگر لازم است در ظرف های برچسب دار قرار دهید تا به راحتی قابل پیدا کردن باشد.

۲-    خود را برای قدری به هم ریختگی در خانه آماده کنید
زمانی که کودک از وسایل هنری استفاده کند و از کارش لذت می برد ، برای تحمل مقداری در هم ریختگی آماده باشید . از کودک بخواهید پیش بند ببندد و یا پیراهنی کهنه روی لباس هایش بپوشد . محل کار را طوری انتخاب کنید که لکه ها قابل پاک کردن باشد. مثلاً می توانید روی سطوح قابل شستشو کار کنید یا سطح زمین را با روزنامه یا پوشش پلاستیکی بپوشانید یا در حیاط کار کنید. کودک را تشویق کنید زمانی که کارش تمام شد محل کار را تمیز نماید.

 گام های کلیدی موثر در ایجاد خلاقیت در کودک
–        علاقمندی کودک را به کارهای هنری تشویق کنید.
–        کودک را تشویق نمایید که فعالیت های هنری متنوعی را امتحان کند.
–        به کوشش ، پشتکار و نو آوری های کودک پاداش دهید.
–        اگر امکان دارد به کودک پیشنهاد کنید که اجازه دهد نقش فعالی در فعالیت هایش داشته باشید.

–        حتی الامکان در اجراهایش شرکت کنید.
–        کارهای هنری کودک را در منزل نیز به نمایش بگذارید.
–        کودک را در کارهای هنری و اجراهایی که دارد حمایت و تشویق کنید.
              –  دادن باز خوردهای منفی و تذکر در مورد اشکال کار کودک را به مربی او واگذار نمایید.
 مرکز پارسیان مهرپرور

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: