کد خبر: ۲۰۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 18
یکی از مهم‌ترین وظایف اورژانس کمک‌رسانی به زنان باردار است که تلاش برای زنده نگه داشتن مادر و نوزاد اهمیت زیادی دارد. اقدام‌های فوری نیروهای امدادی اورژانس در صحنه حادثه و معاینه بیمار یا مصدوم، کنترل خونریزی و عملیات احیای قلبی اگر از سوی امدادگر زن انجام گیرد، می‌­تواند به کاهش استرس حادثه دیدگان زن و همراهانش کمک کند و خدمات مناسب‌­تری نیز به بیماران زن ارائه خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت> استان البرز شاهراه ارتباطی 14 استان است و 18درصد بار ترافیکی کشور در روزهای عادی از آن عبور می‌کند. راه‌های این استان در تعطیلات، شاهد تردد میلیونی مسافرانی است که برای سفر از پایتخت و قرار گرفتن در مسیر مناطق گردشگری شمال، غرب و جنوب غربی کشور این مسیر را انتخاب کرده و از خدمات امدادی، امنیتی و ایمنی بهره می‌برند.

به گزارش شفاآنلاین، این تردد پرحجم در جاده‌های استان در شبانه روز، امدادگرانی دارد که با استقرار در جاده‌ها، به مسافران خدمات دهی می‌کنند و تلاش دارند در کمترین زمان ممکن مصدومان احتمالی را از مرگ نجات دهند.اما در این میان، حضور یک زن در تیم اورژانسی اعزامی به صحنه حادثه، خالی است.

کمک‌رسانی به زنان باردار
یکی از مهم‌ترین وظایف اورژانس(Emergency) کمک‌رسانی به زنان باردار است که تلاش برای زنده نگه داشتن مادر و نوزاد اهمیت زیادی دارد. اقدام‌های فوری نیروهای امدادی اورژانس در صحنه حادثه و معاینه بیمار یا مصدوم، کنترل خونریزی و عملیات احیای قلبی اگر از سوی امدادگر زن انجام گیرد، می‌­تواند به کاهش استرس حادثه دیدگان زن و همراهانش کمک کند و خدمات مناسب‌­تری نیز به بیماران زن ارائه خواهد شد.

«مهرداد بابایی» رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز در مورد نبود نیروی زن در اورژانس، اظهار داشت: یکی از کمبودهایی که در اورژانس وجود دارد نبود تکنیسین خانم است، هرچند حضورش نیز با سختی همراه است. فوریت‌های پزشکی علاوه بر اینکه تخصصی است، کار سنگینی هم هست، اما رشته فوریت‌های پزشکی در کشور، تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.

کمبود 33 پایگاه اورژانس
وی با اشاره به کمبودهای بخش اورژانس این استان، گفت: مشکل اساسی در استان البرز ضعف زیرساخت هاست. اگرچه در سال‌های اخیر پیشرفت داشته‌ایم و از سال 93 تاکنون 11 پایگاه اورژانس زمینی و یک پایگاه اورژانس هوایی اضافه شده، اما با توجه به بازنگری کشوری، تا میزان استاندارد حدود 33 پایگاه کم داریم. در استان البرز ویژگی‌های خاصی داریم، استان پرجمعیتی که بیشترین تردد در سطح کشور را دارد و نوروز امسال 35 میلیون تردد در راه‌های مواصلاتی آن، به ثبت رسید. با وجود این، تراکم جمعیتی استان، ترافیک و نبود خطوط ویژه، شرایط سختی را برای امدادرسانی بموقع به وجود می‌آورد. هنگام یکطرفه شدن جاده چالوس گاه مجبوریم مصدوم را به مازندران منتقل کنیم و استرس و فشار کاری اورژانس زیاد می‌شود و گاه مشکل ترافیک سبب می‌شود تا از موتور آمبولانس برای امداد‌رسانی بهره بگیریم.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی (medical)استان البرز افزود: دی ماه سال 95 نخستین پایگاه هوایی استان راه‌اندازی شد و خوشبختانه امسال 6 دستگاه هلی‌کوپتر توسط وزارت کشور خریداری شد که یکی از آنها به استان البرز اختصاص یافت. تحویل یک فروند بالگرد امدادی به اورژانس استان، برای امداد‌رسانی کارگشا بود و اکنون البرز جزو 3 استان برتر کشور در اورژانس هوایی است که در شرایط یکطرفه شدن جاده چالوس، برای انتقال بموقع مصدوم در ثانیه‌های طلایی، از هلی کوپتر استفاده می‌شود.

مشکلات زیرساختی و فرهنگی
بابایی مشکلات اورژانس استان البرز را در دو بخش زیرساختی و فرهنگی دانست و گفت: متأسفانه در این استان با مشکلات زیرساختی و فرهنگی مواجهیم. گاهی که حادثه تلخی اتفاق می‌افتد، مردم تا مدتی تحت تأثیر فضای ایجاد شده، با نیروهای امدادی همکاری می‌کنند، اما این همراهی طول عمر کوتاهی دارد و سپس آن را فراموش می‌کنند. همچنین در مواقع امداد‌رسانی به‌دلیل نبود خطوط ویژه در شهر، اتوبان یا جاده چالوس، امداد‌رسانی با تأخیر روبه روست و مردم بهای نبود زیرساخت‌ها و بی‌توجهی فرهنگی را با جان خود می‌پردازند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز افزود: پایگاه‌های قبلی اورژانس یا فرسوده‌اند یا در محل مناسبی که برای پایگاه طراحی شود،نیستند. مثلاً در فردیس 5 پایگاه اورژانس و 7آمبولانس فعال داریم که دست کم 10 پایگاه مورد نیاز است. در محمدشهر نیز یک پایگاه اورژانس داریم که داخل آتش‌نشانی بوده و ناکافی است و شرایط استاندارد را نیز ندارد. وی گفت: در نظرسنجی از البرزنشینان، آنان از عملکرد اورژانس راضی بودند، اما عمده شکایت‌ها در بحث تأخیر در رسیدن است که با توجه به ویژگی‌های معابر و نیز کمبود پایگاه‌ها این نقیصه پیش آمده است.

وی در مورد تماس‌های مزاحمت یا غیرمرتبط با اورژانس، اظهار داشت: فصل مدارس که شروع می‌شود آمار تماس‌ها افزایش می‌یابد. ساعات 12تا 14 و 15 تا 18عصر آمار مزاحمت‌ها بالا می‌رود که نشان می‌دهد، باید در مدارس فرهنگسازی شود. 20 تا 30 درصد تماس‌ها، غیر مرتبط و مزاحمت است و گاه حجم تماس‌ها آنقدر بالا می‌رود که مصدوم واقعی پشت خط می‌ماند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
با یک محاسبه سرانگشتی ... هم مشخص می شود که فاصله بین شهرستان خنج تا شهرستانهای قیر و کارزین و فراشبند و مهر و لامرد و گراش و لار و جهرم (از مسیر راه جدید دیگ اشکن) از هر طرف کمتر حدود ۹۹ کیلومتر است اما شهرستان های لار و جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس قرار گرفته اند متاسفانه ... مردم شهرستانهای جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرستانهای جهرم و لار بایستی شهرستان خنج را مرکز اورژانس هوایی شهرستانهای جنوبی استان فارس قرار می دادند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: