کد خبر: ۲۰۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 18
داروی افزایش میل جنسی، صددرصد گیاهی!» آنهایی که پای ثابت برنامه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای هستند، با این تبلیغ‌ها آشنایند؛ همین تبلیغ‌هایی که گاه و بی‌گاه، میان تصاویر پیدایشان می‌شود و ادعا می‌کنند که داروی تبلیغ‌شده، کاملا طبیعی است
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران می‌گوید که داروهای گیاهی تبلیغ‌شده در ماهواره، مواد شیمیایی دارند و مضر هستند بالارفتن فشارخون، عوارض قلبی و عصبی، افسردگی و... تنها بخشی از عوارض این داروهاست. ممکن است عوارض از این هم وخیم‌تر باشد و منجر به از بین‌رفتن توانایی یا میل جنسی افراد شود، یعنی اثر معکوسی بر مصرف‌کننده داشته باشد

به گزارش شفاآنلاین، یکی در میان زیرنویس می‌شوند: «داروی افزایش میل جنسی، صددرصد گیاهی!» آنهایی که پای ثابت برنامه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای هستند، با این تبلیغ‌ها آشنایند؛ همین تبلیغ‌هایی که گاه و بی‌گاه، میان تصاویر پیدایشان می‌شود و ادعا می‌کنند که داروی تبلیغ‌شده، کاملا طبیعی است. منشأ گیاهی دارد، عوارض جانبی ندارد، اثربخشی‌اش بالاست و... داروهای افزاینده میل جنسی آن‌قدر در شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند که گویی ایرانیان افرادی هستند که به شدت اختلال میل جنسی دارند و چاره کار همین داروهای تبلیغ‌شده است؛ داروهایی که معلوم نیست در کدام کشور تولید می‌شوند و از کجا می‌آیند و درصورت مصرف چه عوارضی دارند.

متخصصان اورولوژی، داروسازان و پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نسبت به مصرف این داروها بشدت هشدار می‌دهند: «مراقب داروهای تبلیغ‌شده در ماهواره باشید.» حمید خوئی، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران، یکی از آنهاست. او می‌گوید: اختلال در میل جنسی، موضوعی نیست که به خودی خود ایجاد شود، بیش از ٥٠ بیماری در ایجاد این عارضه نقش دارند؛ بیماری‌هایی مثل قلب و عروق، پرفشاری، دیابت(Diabetes)، افسردگی، اختلالات هورمونی و... در کنار همه اینها عوارض مصرف حدود ١٠٠ دارو هم منجر به کاهش میل و قدرت جنسی می‌شود.

مشکل اما با داروهای تبلیغ‌شده در ماهواره حل نمی‌شود؛ داروهایی که نه‌تنها هیچ مرجع پیگیری برای اطلاع از ماهیت و اصالت آنها وجود ندارد، بلکه پس از مصرف و ایجاد عارضه، مکان مشخصی برای اعلام گزارش وجود ندارد. دبیر انجمن علمی داروسازان ایران هم مانند بسیاری دیگر از متخصصان، تأکید می‌کند که داروهای تبلیغ‌شده در ماهواره، کاملا تقلبی هستند، اثر درمانی ندارند و در کنار آن حتی می‌تواند قدرت جنسی را از آن‌چه که هست، کمتر یا از بین ببرد.

با اینکه تاکنون بارها درباره عوارض داروهای تبلیغ‌شده در ماهواره هشدار داده شده اما باز هم کسانی هستند که با شماره‌ها تماس می‌گیرند، ثبت‌سفارش می‌کنند، چند صد‌هزار تومان واریز می‌کنند و درنهایت دارو به دستشان می‌رسد. با اینکه به نظر می‌رسد مخاطبان این آگهی‌ها، مردان هستند، اما به گفته خوئی، میزان سردمزاجی در زنان کشور بالاست، اما در بسیاری از موارد این مشکل با مراجعه به پزشک حل نمی‌شود و کوتاه‌ترین راه، که همان خریدهای آنلاین است، انتخاب می‌شود.

داروهای گیاهی تبلیغ‌شده، مواد شیمیایی دارند
علی فاطمی، عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، اما توضیح‌های بیشتری درباره این داروها می‌دهد. او می‌گوید: «برای تهیه داروها، فهرست‌های رسمی وجود دارد، داروهایی که فروخته می‌شوند، باید در آن فهرست باشند، ما در ایران فهرستی داریم که مجوز سازمان غذا و دارو دارد و از آن‌طرف فهرست دیگری هم وجود دارد که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد.

نکته اینجاست که هیچ‌کدام از داروهای تبلیغ‌شده در ماهواره، نه ژنریک هستند و نه تجاری.» راه جذب مشتری در این آگهی‌ها، تأکید بر گیاهی‌بودن آنهاست، اما به گفته این عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، بررسی‌های انجام‌شده در پزشکی قانونی و سازمان غذا و داروی ایران، مشخص کرده که داروهای تبلیغ‌شده در ماهواره که عنوان می‌شود گیاهی هستند، حاوی مواد شیمیایی‌اند: «برخی از داروها(medicines) هستند که برای درمان اختلال میل جنسی استفاده می‌شوند، این داروها، مجوز سازمان غذا و داروی ایران و برخی هم مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند. گروهی از این داروها، برای مشکلات جنسی مردانه در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند؛ بدون اینکه حتی اسمی از آن برده شود، تنها بر این موضوع تأکید می‌شود که این دارو گیاهی و تضمینی است و ... در حالی ‌که در همین داروهایی که ادعا می‌شود گیاهی هستند، مواد شیمیایی استفاده شده است.» به گفته این داروساز، داروهای تبلیغ‌شده بدون رعایت دوز لازم ساخته می‌شوند و هیچ کنترلی بر روند ساخت آنها وجود ندارد.

مردم فریب همین تبلیغ‌ها را می‌خورند، آنها آن‌قدر از عوارض داروهای شیمیایی می‌ترسند که تا می‌شنوند دارویی گیاهی است، به سراغش می‌روند؛ بدون اینکه تحقیقی نسبت به صحت و اصالت دارو داشته باشند: «ممکن است این داروها در ظاهر اثربخشی داشته باشند؛ یعنی با چندبار استفاده مشکل برای مدتی حل شود، اما همین که بدون نسخه پزشک استفاده شده و از مرجع رسمی تهیه نشده است، می‌تواند خطرناک باشد.» فاطمی اینها را اضافه می‌کند و درباره عوارض مصرف این داروها توضیح می‌دهد:  «بالا رفتن فشار خون، عوارض قلبی و عصبی، افسردگی و... تنها بخشی از عوارض این داروها است. ممکن است که عوارض از این هم وخیم‌تر باشد و منجر به از بین رفتن قوا یا میل جنسی افراد شود؛ یعنی اثر معکوسی بر مصرف‌کننده داشته باشد.»

برای درمان اختلالات جنسی، چاقی، لاغری، اعتیاد و... پروتکل‌های درمانی ویژه‌ای وجود دارد که از سوی نظام درمانی کشور دنبال می‌شود، متخصصان می‌گویند که برای درمان هر بیماری از این پروتکل‌ها استفاده می‌شود و افراد جای استفاده از داروهای بدون نسخه و خریدهای آنلاین با مراجعه به پزشک بیماریشان را مشخص کرده و دارویشان را از داروخانه‌های رسمی تهیه کنند.

پیش از این سازمان غذا و دارو برای برخورد با تبلیغ کالاهای سلامت‌محور در ماهواره با پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی نامه‌نگاری کرده بود. در این نامه مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو خطاب به رئیس‌پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا گفته بود تا با تبلیغ این کالاها برخورد قانونی شود و شماره تماس‌های اعلام‌شده پیگیری شوند.

برای تهیه دارو به این نکته‌ها توجه کنید
 بهترین محل برای تهیه یك داروی استاندارد با دوز مناسب و كیفیت خوب داروخانه است. اگر معمولا اهل خرید این داروها در اینترنت هستید، بهتر است بدانید اگر چه قیمت آنها پایین‌تر است (حداقل ١٠ برابر ارزان‌تر از داروخانه) اما ممكن است دارویی كه تهیه می‌كنید، تقلبی باشد؛ یعنی دارویی كه می‌خرید تنها یك‌ شبه دارو باشد و حتی بدتر از آن ممكن است حاوی تركیبات شیمیایی بی‌كیفیت و مضر برای سلامت شما باشد.

 خرید آنلاین نداشته باشید؛ چرا که ٦٠‌درصد داروهایی كه در اینترنت به فروش می‌رسد، بی‌تاثیرند. اگر می‌خواهید داروی ارزان‌تری تهیه كنید، به جای خرید آنلاین داروخانه منصف پیدا كنید.

 اگر در حال درمان هستید و دارویی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از این نوع داروها بهتر است با پزشکتان مشورت کنید؛ چرا که ممکن است دچار عوارضی مثل خون‌دماغ، سرخی گوش یا گرفتگی بینی شوید.

سابقه بیماری‌ها را در نظر بگیرید؛ اگر شما فردی هستید كه قبلا دچار سكته قلبی یا سایر ناراحتی‌های قلبی شده‌اید و پزشك فعالیت فیزیكی متوسط را برای شما ممنوع كرده قبل از مصرف این داروها و حتی داشتن رابطه جنسی با پزشك قلب خود مشورت كنید.شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: