کد خبر: ۲۰۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 17
شایع‌ترین اختلال تیک که به آن "اختلال تیک موقت" گفته می‌شود برخی از کودکان را در سنین اوایل دبستان درگیر می‌کند که حتی معلم و سایرین ممکن است متوجه شوند که کودک زمانی که تحت استرس است تیک‌هایی دارد، این تیک گاهی خود به خود بهبود پیدا می‌کند و نیاز به درمان ندارد
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در خصوص اختلال تیک و راه‌های درمانی آن توضیحاتی داد.

به گزارش شفا آنلاین:غزال زاهد فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در خصوص کودکان مبتلا به اختلال تیک، اظهار کرد: اختلال تیک مشکلی است که در آن بخشی از بدن، حرکات تکراری، سریع، ناگهانی و تاحدودی غیرقابل کنترل دارد؛ تیک می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن صورت بگیرد گاهی در صورت، شانه، دست‌ها دیده می‌شود یا حتی پلک‌ زدن‌های مکرر می‌تواند نشان دهنده این اختلال باشد.

تیک صوتی چیست؟

این فوق تخصصی روانپزشکی کودک بیان کرد: اختلال تیک را می‌توان به صورت دوره‌ای کنترل کرد اما بعد از مدتی دوباره بازمی‌گردد، تیک ممکن است به صورت تیک صوتی و یا تیک حرکتی باشد؛ صداهایی که در قالب تیک صوتی شنیده می‌شود اختیاری نیست مانند گلو صاف کردن و یا حتی فین‌فین کردن  که به این صداها "تیک‌های صوتی" گفته می‌شود.

موتور تیک چیست؟

زاهد ادامه داد: تیک‌هایی که به صورت حرکتی است به آن‌ها تیک‌های "موتور تیک" گفته می‌شود اغلب تیک‌ها ملایم هستند و یا حتی ممکن است از دید طرف مقابل قابل تشخیص نباشد و یا گاهی در مواردی ممکن است بسیار شدید باشد و در بسیاری از ابعاد زندگی شخص اثر بگذارد.

علائم اختلال تیک چیست؟

وی در خصوص علایم اختلال تیک، افزود: شایع‌ترین اختلال تیک که به آن "اختلال تیک موقت" گفته می‌شود برخی از کودکان را در سنین اوایل دبستان درگیر می‌کند که حتی معلم و سایرین ممکن است متوجه شوند که کودک زمانی که تحت استرس است تیک‌هایی دارد، این تیک گاهی خود به خود بهبود پیدا می‌کند و نیاز به درمان ندارد.

اختلال تیک گریبانگیر چه کودکانی می‌شود؟

این روانشناس کودک تشریح کرد: در برخی از کودکان اختلال تیک با اضطراب و افسردگی شدت پیدا می‌کند، شرایط محیطی تاثیر بسیاری در روند این بیماری دارد؛ بعضی از این تیک‌ها ممکن است بهبود پیدا نکند که به آن‌ها تیک‌های مزمن یا تیک‌های ادامه‌دار گفته می‌شود؛ این اختلال<Disorder> در کمتر از 1 درصد در کودکان دیده می‌شود.

سندروم توره چیست؟

زاهد درباره سندرم توره بیان کرد: سندرم توره مجموعه‌ای از تیک‌های صوتی و حرکتی همزمان به صورت پیچیده و در قسمت‌های مختلف بدن به صورت تیک‌های صوتی متعدد با شدت بیش‌تری قابل مشاهده است،  ممکن است کودکانی که دچار سندرم توره و اختلال تیک هستند تا بزرگسالی به این بیماری دچار باشند، ا از سوی دیگر احتمال همراه شدن این اختلال با اختلالات دیگر مانند اختلالات عصبی - تکاملی دیگری مانند  پیش‌فعالی، نقص توجه یا  اختلال وسواس وجود دارد.

آیا تیک بیماری است؟

وی گفت: گاهی ممکن است شدت بیماری<Sickness> در  افرادی که به اختلال تیک مبتلا هستند به حدی باشد که بطور واضح در نوشتار، گفتار، حرکات و حتی عملکرد آن‌ها دیده شود و کودکان به همین دلیل مورد تنبیه خانواده و معلمان  قرار گیرد و اعتماد به نفس خود را به شدت از دست دهد و دچار گرفتاری‌های روانپزشکی دیگری شود.

اختلال تیک گریبانگیر چه کودکانی می‌شود؟

این روانپزشک کودک و نوجوان با اشاره به اینکه کودکانی که دچار اختلالات تیک هستند باید در مراحل اولیه تحت درمان قرار گیرند،‌ گفت: تیک‌هایی که شدید نیست و در عملکرد رفتاری‌ کودکان اختلالی ایجاد نکرده است را می‌توان با آموزش‌های که به والدین داده می‌شود درمان کرد  و به راحتی آن را از بین برد اما زمان‌هایی وجود دارد به واسطه شدت این اختلال کودک مجبور به استفاده از دارو است.

تیک به چه روش‌هایی درمان می‌شود؟

زاهد با اشاره به اینکه نوجوانان و جوانانی که به اختلال تیک مبتلا هستند نیاز به آموزش‌های روانشناختی خاصی دارند، بیان کرد: این اختلال را با دارو یا بدون دارو می‌توان درمان کرد، شخص مبتلا به تیک نیاز به آگاهی بیش‌تری در خصوص بیماری خود دارد، باید تکنیک‌هایی را آموزش ببیند تا برابر بیماری خود مقاومت کند و حتی در این راستا تکنیک‌هایی را آموزش می‌دهیم تا با تیک خود کنار بیایند.


وی در پایان یاد آور شد: والدین نقش مؤثری را در بهبود حال بیماران دارند و باید آموزش لازم را ببینند؛ باید بدانند زمانی که با این اختلال مواجه شدند چگونه  با کودک  برخورد کنند و  اگر کودکی مبتلا به این اختلال است حتماً به روانپزشک و روانشناس مراجعه کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: