کد خبر: ۲۰۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 16
ماه محرم که از راه می‌رسد، در کنار عزاداری‌ها و غم و اندوهی که جامعه را فرا می‌گیرد، خیرخواهی و نذری‌دادن‌ها، از بخش‌های جدایی‌ناپذیر این ماه است. افراد نیکوکار دست به کار می‌شوند که به عزاداران امام حسین (ع) یا افراد نیازمند، نذری‌هایی در قالب غذا و نوشیدنی ارائه کنند و نوعی ادای دین به بزرگداشت یاد شهدای کربلا کرده باشند
شفا آنلاین>سلامت>در این گزارش، به نکته‌های مهمی اشاره می‌کنیم که اگر خودتان نیکوکار هستید و قرار است دیگران را به اطعام دعوت کنید، یا اگر جزو افرادی هستید که از غذا‌های پربرکت نذری استفاده می‌کنید، با خواندن این نکته‌ها، توجهتان به سلامت، بیشتر از قبل جلب شود و سالمتر بمانید.

به گزارش شفا آنلاین: ماه محرم که از راه می‌رسد، در کنار عزاداری‌ها و غم و اندوهی که جامعه را فرا می‌گیرد، خیرخواهی و نذری‌دادن‌ها، از بخش‌های جدایی‌ناپذیر این ماه است. افراد نیکوکار دست به کار می‌شوند که به عزاداران امام حسین (ع) یا افراد نیازمند، نذری‌هایی در قالب غذا و نوشیدنی ارائه کنند و نوعی ادای دین به بزرگداشت یاد شهدای کربلا کرده باشند.

اما این همه ماجرا نیست، همیشه نیت خیر کافی نیست که کار خوبی انجام شود، بلکه حتی کار خیر هم ملزومات خودش را دارد، ملزوماتی که اگر رعایت نشود، نتیجه برعکس می‌دهد و می‌شود اسباب دردسر، مریضی و بیمارستان و به خطر افتادن سلامت. همیشه هم اینطور نیست که خیلی زود تبعاتش مشخص شود، گاهی سال‌ها طول می‌کشد تا اثر ناسالم بودن مواد غذایی یا ارائه غیربهداشتی آنها، کار را به دوا و دکتر برساند.

در این گزارش، به نکته‌های مهمی اشاره می‌کنیم که اگر خودتان نیکوکار هستید و قرار است دیگران را به اطعام دعوت کنید، یا اگر جزو افرادی هستید که از غذاهای پربرکت نذری استفاده می‌کنید، با خواندن این نکته‌ها، توجهتان به سلامت، بیشتر از قبل جلب شود و سالمتر بمانید.

تکرار می‌کنیم؛ ظرف یک بار مصرف ممنوع

ایستگاه‌های صلواتی حال و هوای خاصی به ایام محرم می‌دهند، اما اگر به جای لیوان‌های یک بار مصرف پلاستیکی، چای، شیر، شیرکاکائو و انواع نوشیدنی‌های داغ را در استکان‌ها و لیوان‌های شیشه‌ای به دست شهروندان بدهند، کار خیر بیشتری کرده‌اند. دست‌کم به جای لیوان‌های یک بار مصرف غیراستاندارد، از لیوان‌هایی استفاده شود که پایه گیاهی دارند و اگرچه قیمتشان در بازار بیشتر است، اما همانقدر سلامت بیشتری را تضمین می‌کنند.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که تنها استفاده از استکان‌های شیشه‌ای، سلامت را حفظ نمی‌کند، بلکه دقت در شست‌وشو را نباید فراموش کرد. این توصیه‌ها شاید تکراری باشد، اما هر قدر تکرارشان کنیم باز هم کم است، مبادا که فراموش شوند، بیماری هم که خبر نمی‌کند.

تازگی فراموش نشود

تازگی یک اصل مهم است، مخصوصا برای غذاهایی که قرار است در مقدار زیادی تهیه شوند و به دست مردم برسند. گاهی دوراندیشی باعث می‌شود خیرین عزیز، از مدت‌ها قبل به فکر تهیه ملزومات غذای نذری باشند و انبارها و یخچال‌ها پر بشود از موادغذایی. اما فراموش نکنید که موادغذایی مانده، علاوه بر این که طعم غذا را از بین می‌برد، می‌تواند خطر فاسد شدن را داشته باشد و خدای نکرده جان صدها نفر که عاشقانه غذای نذری بابرکت را از دست شما گرفته‌اند، به خطر بیندازد. پس حداقل در این مورد، دوراندیشی را کنار بگذارید، به روز باشید و مواد غذایی را تازه به تازه تهیه کنید، مخصوصا انواع فرآورده‌های گوشتی و لبنی.

سبزیجات هم مهمند

اگر وعده غذایی که قرار است دیگران را به آن مهمان کنید شامل سبزیجات است، حتما دقت کنید که سبزیجات را چندبار و با دقت کافی بشویید. این تصور اشتباه که پختن، باعث می‌شود آلودگی‌ها از بین بروند را از ذهنتان دور کنید، مخصوصا در فصل تابستان، شستشوی ناکافی سبزیجات می‌تواند انواع بیماری‌ها را از طریق خوردن غذا به دیگران منتقل کند. اگر قرار است انواع سبزی خوردن یا سالاد هم در سفره غذا باشد شست‌وشو حتما باید با دقت بیشتری انجام شود. از کنار شست‌وشوی سبزیجات اصلا به سادگی نگذرید، این یک توصیه مهم است.

معتبر خرید کنید

شاید بعضی عمده‌فروشی‌ها باشند که محصولات غذایی را با قیمت کمتری در اختیار شما قرار بدهند، اما این ضرب‌المثل را فراموش نکنید که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. پس حالا که نه فقط جان خود و خانواده‌تان، بلکه جان دیگران هم در گرو خریدی است که شما قرار است انجام بدهید، از مراکز معتبر خرید کنید، به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید، علامت‌های بهداشتی روی محصول را در نظر بگیرید و همانطور که اشاره کردیم، به محصولات گوشتی که می‌رسید، دقتتان را دوبرابر کنید. خرید دام و طیور، حتما از مراکز مجاز باشد، فرآورده‌های دامی هم یا از مراکز و کشتارگاه‌های مجاز باشد یا بسته‌بندی‌هایی که تایید سازمان دامپزشکی را دارد.

یک وجب روغن؟ هرگز

اگر برای خوش‌طعم شدن غذاهای نذری فکر می‌کنید باید یک وجب روغن روی دیگ خورشت باشد، به این فکر کنید که رگ‌های قلب و عروق چطور با همین وعده‌های غذایی ناسالم اما ظاهرا خوشمزه، در خطر خواهند افتاد.

پس بهتر است به جای این که غذای نذری شما به چرب و چیلی بودن معروف باشد، به این مشهور باشد که اصول سلامت را دارد. خوش‌طعم شدن غذا هم که فقط به استفاده از روغن نیست، انواع ادویه می‌توانند این کار را به خوبی انجام بدهند. از آشپزها بخواهید روغن را کم کنند، خودشان برای خوشمزه شدن غذا، ترفندهای زیادی بلدند. استفاده چندباره از روغن را هم که دیگر خودتان می‌دانید، ممنوع است.


به ظرف و ظروف هم دقت کنید

نه تنها بهداشت و سلامت خود مواد غذایی، بلکه سطوح و ظرف‌هایی که در آن قرار می‌گیرند هم مهم هستند. سطوحی که برای تهیه غذا در نظر گرفته می‌شوند، ظرف و ظروفی مثل دیگ و قابلمه و حتی سطح اجاق گاز، پیش‌بندها، دستکش و کلاه آشپزی، همه اینها اگرچه نکات ساده‌ای به نظر می‌رسند ولی گاهی در بین شلوغی و همهمه انجام کارها فراموش می‌شوند و نتایج ناخوشایندی از انتقال انواع آلودگی به غذا و در نتیجه به بدن همراه می‌آورند. شما نیکوکار عزیز، فراموشکار نباشید. نذرتان قبول.
نی‌نی‌سایت - نسرین خسروشاهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار