کد خبر: ۲۰۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 15
تحقیقات در زمینه پروتئین ها به یکی از پرکاربرد ترین و مهیج ترین حوزه های علم پزشکی بدل شده است؛ چراکه امکان ساخت دارو ها و توسعه روش های موثرتری را برای انواع بیماری ها از جمله سرطان و دیابت در اختیار محققان قرار می دهد
شفاآنلاین>سلامت> محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک به روشی دست یافتند که با استفاده از داروهای مبتنی بر پروتئین، عوارض جانبی داروی سرطان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

به گزارش شفاآنلاین، تحقیقات در زمینه پروتئین ها به یکی از پرکاربرد ترین و مهیج ترین حوزه های علم پزشکی بدل شده است؛ چراکه امکان ساخت دارو ها و توسعه روش های موثرتری را برای انواع بیماری ها از جمله سرطان و دیابت در اختیار محققان قرار می دهد. از طرفی پروتئین ها ساختارهای شیمیایی بسیار پیچیده ای دارند که امکان تغییر، اصلاح و دستکاری آنان را دشوار می کند.

محققان برای حل این مشکل به یک روش تغییر پروتئین دست یافتند که پیشرفت بزرگی در زمینه داروهای مبتنی بر پروتئین محسوب می شود و از طرفی عوارض جانبی درمان(Treatment) را کاهش می دهد. در واقع پروتئین ها مانند یک گلوله نخی هستند که اسیدهای آمینه نقش الیاف را بازی می کنند.

محققان با استفاده از این شیوه جدید می توانند از ساختار پیچیده پروتئین برای دارورسانی یا حمله به سلول های بیمار استفاده کنند. برای مثال می توان این ساختار پروتئینی را با مولکول های سمی ترکیب کرد تا به سلول های تومور، بدون کوچکترین آسیب به سلول های سالم، حمله کنند، و همچنین می توان این ساختار پروتئینی را با عوامل فلوروسنت ترکیب کرد تا مسیر خاصی را در بدن ردیابی کنند.

استفاده از داروهای مبتنی بر پروتئینی که به این روش تولید می شوند، نسبت به داروهای رایج شیمی درمانی عوارض جانبی(side effects) بسیار کمتری دارند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: