کد خبر: ۲۰۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 14
برخی از دوزهای دارویی در داروخانه‌ها موجود نیست به طور مثال دوز 25 برخی از داروها در داروخانه با کمبود مواجه است اما دوز 50 همان دارو موجود است و بیمار نمی‌تواند با نصف کردن قرص یا دارو و یا افزایش مصرف یک داروی دیگر نیاز بدن خود را تامین کند

شفا آنلاین>سلامت>در حالی که حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارد افزایش روز افزون قیمت داروهای این بیماران مشکلات زیادی را برای آنها به‌وجود آورده است.

به گزارش شفا آنلاین:همه چیز خیلی ناگهانی و به سرعت اتفاق می‌افتد، از دست رفتن کلیه‌ها را می‌گویم! این همه درد و رنج در یک چشم بهم زدن آغاز می‌شود، به همین سادگی و به همین تلخی؛ تا به خودت بیایی و به دنبال تشخیص و درمان بیماری‌ باشی کار از کار گذشته است؛ بسیاری از این بیماران زمانی متوجه شده‌اند که به نارسایی کلیوی<Renal failure> مبتلا هستند که دیگر زمانی برای درمانشان باقی نمانده و این  سرآغاز مسیر زنده ماندن با دستگاه‌های دیالیز است تا بیمار فرصت کوتاهی برای پیوند عضو داشته باشد.

به امید برگشتن سلامتی و تکرار روزهای گذشته چند ماه در انتظار اهدا کننده‌‌ کلیه می‌مانی تا بالاخره پیوند انجام می‌شود، اما این تازه آغاز راه و افتادن در مسیر پر درد سر گرانی و کمبود داروها است. داروهایی که اگر به موقع مصرف نشوند خطر پس زدن کلیه را افزایش می‌دهند و اگر کلیه پیوندی پس زده شود دوباره مسیرت به دستگاه‌های دیالیزی می‌افتد، و این یعنی یک زنده ماندن نصفه و نیمه!

600 هزار تومان هزینه دو قلم دارو

محمدسعید الموسوی عضو هیأت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در خصوص مشکلات بیماران پیوند کلیه اظهار داشت:‌ طی روزهای گذشته با افزایش قیمت داروهای این بیماران مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: بر اساس قانون 90 درصد از هزینه‌های تامین داروها باید توسط سازمان‌های بیمه‌گر تقبل شود اما متاسفانه آنقدر دارو گران شده است که بسیاری از بیماران توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

عضو هیأت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه به طور روزانه سهم پرداختی بیماران نیز افزایش پیدا می‌کند،‌توضیح داد: برخی از بیماران پیوند کلیه برای تهیه دو قلم داروی حیاتی باید ماهانه 500الی 600هزار تومان بپردازند که عموما این افراد از اقشار متوسط جامعه بوده و توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

الموسوی تصریح کرد: هزینه‌های ماهانه ویزیت پزشکان و آزمایش‌ها نیز برای این افراد سنگین است به طوری که بیماران دیگر رغبتی به انجام پیوند کلیه از خود نشان نمی‌دهند و انجام دیالیز مشکلات چند برابری برای آنها به همراه خواهد داشت.

کمبود داروهای بیماران کلیوی

وی با بیان اینکه در دسترس نبودن و کمبود داروها مشکلات زیادی را برای بیماران پیوند کلیه به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: برای بیماران دیالیزی با کمبود محلول‌ها و همچنین ناکافی بودن صافی‌ها مواجه هستیم و مستعمل بودن دستگاه‌های دیالیزی مشکلات این افراد را دو چندان کرده است.

عضو هیأت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی افزود:‌سهم پرداختی بیمار برای تهیه دارو روز به روز بیشتر می‌شود و با ادامه این روند افراد دیگر قادر به تامین داروهای مورد نیاز خود نخواهند بود به طوری که در حال حاضر شکایات زیادی از بیماران شهرستانی در این باره به ما ارائه می‌شود.

الموسوی با بیان اینکه حدود 100هزار بیمار تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی قرار دارند، تصریح کرد: این افراد برای ادامه زندگی به حمایت بیش از پیش مسئولان وزارت بهداشت  و دولت نیازمند هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از دوزهای دارویی در داروخانه‌ها موجود نیست به طور مثال دوز 25 برخی از داروها در داروخانه با کمبود مواجه است اما دوز 50 همان دارو موجود است و بیمار نمی‌تواند با نصف کردن قرص یا دارو و یا افزایش مصرف یک داروی دیگر نیاز بدن خود را تامین کند.

عضو هیأت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی خاطرنشان کرد: برخی از داروهای حیاتی معمولا تا دو ماه در بازار وجود ندارد و ما بارها از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم ذخیره دارویی برای بیماران کلیوی در نظر بگیرد که متاسفانه مسئولان این وزارتخانه در این زمینه متزلزل عمل کرده‌اند.

الموسوی خاطرنشان کرد: داروهای بیماران پیوند کلیه به صورت آهسته آهسته گران شده است به طوریکه در حال حاضر داروی «سلسپت» که قیمت دو ماه قبل آن 180 هزار تومان بوده در حال حاضر با مبلغ 380 هزار تومان به دست بیماران می‌رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه بیمه‌ها برای گران کردن سهم بیماران وارد رقابت شده‌اند و هیچ کسی پاسخگوی مشکلات بیماران نیست.

عضو هیأت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در پاسخ به این سؤال ک آیا اثربخشی داروهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار بوده یا خیر،‌توضیح داد: تشخیص این موضوع توسط پزشک انجام می‌شود و این پزشک بیمار است که با انجام آزمایش‌های لازم داروی ایرانی یا خارجی را برای بیماران تجویز می‌کند اما باید توجه داشته باشیم که ساختار بدنی برخی بیماران با داروهای ایرانی سازگار ندارد.

الموسوی در پایان گفت: طی سال‌های گذشته قیمت داروهای این بیماران متعادل بود اما اکنون بیماران توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

هزینه‌های سرام آور دیالیز

آرمان رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی درباره مشکلات این بیماران گفت: تمام داروهای بیماران پیوندی و دیالیزی گران شده است و دستکم 100درصد و برخی از داروها نیز تا 200 درصد افزایش قیمت داشته است. این مسأله رسما به وزارت بهداشت و حتی به وزارت کار منتقل و اعمال شده که هزینه داروهای بیماران دیالیزی و پیوند کلیه کمرشکن شده است.

آرمان با بیان اینکه یک بیمار دیالیزی 7 برابر بیمار پیوند کلیه برای دولت، بیمه ها و کشور هزینه دارد، گفت: امروز هزینه هر بار دیالیز حدود 300 هزار تومان است که اگر این عدد را ضرب در 31 هزار بیمار دیالیزی کنید که باید هفته‌ای 3 بار دیالیز شوند، در نهایت به رقم سرسام آور روزانه 5.4 میلیارد تومان می‌رسید.

چرا مسئولان فکری به حال بیماران نمی‌کنند؟

وی افزود: پرسش اینجاست که چرا بیمه‌ها و وزارت بهداشت و در نهایت دولت فکری به حال این مسأله نمی‌کنند و برای آن برنامه ریزی انجام نمی‌دهند که آمار پیوند را طی 2 یا 3 سال افزایش دهند و هزینه‌های داروهای آن را تامین کنند و در نهایت رقم  5.4 میلیارد تومان در روز را که برای بیماران دیالیزی می‌شود، آن هم با تحمل آن همه رنج، کاهش دهند؟

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی گفت: باخبر شدیم که یکی از داروهای پرمصرف برخی بیماران دیالیزی نایاب شده است، بیماران ما به دنبال این دارو هستند و این دارو حتی در داروخانه 13 آبان و هلال احمر که محل اصلی توزیع آن است نیز موجود نیست و با این وضعیتی که پیش میرود خوشبین نیستیم که بازار دارویی آرامی داشته باشیم، بنابراین هم با کمبود دارو مواجه هستیم و هم با افزایش قیمت داروها که بسیار نگران کننده است.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: