کد خبر: ۲۰۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 11
اغلب کاربران شبکه های اجتماعی، حس دو گانه ای از ارتباط و تعامل یا طرد شدن و انزوا را از سوی دوستان یا حتی افراد غریبه تجربه می کنند
 شفا آنلاین>اجتماعی>مرز خاکستری میان ارتباط یا انزوا در شبکه های اجتماعی وجود دارد که می تواند زندگی نوجوانان و جوانان را بشدت تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش شفا آنلاین:پلت فرم هایی مانند فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام علاوه بر اتصال و پیوند افراد به شیوه ای جذاب و سرگرم کننده، می توانند در عین حال بسیار آزار دهنده بوده و افراد را دچار سرخوردگی کنند.

اغلب کاربران شبکه های اجتماعی<Social Networks>، حس دو گانه ای از ارتباط و تعامل یا طرد شدن و انزوا را از سوی دوستان یا حتی افراد غریبه تجربه می کنند. اما در تحقیقات و مطالعات کمتر از این مرز خاکستری پیچیده در شبکه های اجتماعی صحبت می شود.


نگرانی تنها در این خصوص نیست که رسانه های اجتماعی، سبک تعامل و ارتباطات ما را - خوب یا بد - دستخوش تغییر کرده اند، بلکه این حس دو گانه "ارتباط و تعامل" یا "طرد شدن و انزوا" می تواند بر هویت نوجوانان و جوانان در لحظات بحرانی زندگی تأثیر سوء داشته باشد.

نتایج دو مطالعه نشان می دهند که استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند با احساس تنهایی و انزوا همراه باشد. نتایج مطالعه نخست که هفته جاری در American Journal of Preventive Medicine منتشر شد، عنوان می کند که هرچه نوجوانان و جوانان بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنند، بیشتر احساس انزوا می کنند.

مطالعه دیگری که نتایج آن در Adolescent Research Review منتشر شد نیز موید این نکته است که یک ارتباط کم اما از لحاظ آماری معنادار بین استفاده از رسانه های اجتماعی و بروز نشانه های افسردگی در بین نوجوانان و جوانان وجود دارد.

دکتر الیزابت میلر، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ معتقد است که نوجوانان و جوانان هر دو حس آرامش و هراس را در شبکه های اجتماعی تجربه می کنند.

نوجوانان و جوانان در شبکه های اجتماعی حس می کنند که در طول 24 ساعته روز و 7 روز هفته دیده می شوند که حس خوشایندی برای آنان ایجاد می کند، اما در عین حال از ارسال مطالب مختلف هراس دارند، چرا که نمی توانند به هر کسی اعتماد کنند و ارسال مطالب نامناسب و هزینه های اجتماعی ناشی از این اشتباه، هراس و وحشت دائمی در آنها ایجاد می کند.

حس فزاینده تنهایی در بین افرادی که از شبکه های اجتماعی زیاد استفاده می کنند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد: فعالیت های آنلاین باعث کم شدن تعاملات چهره به چهره می شود و دیدن تصاویر غیرواقعی (و غیرقابل اعتماد) از زندگی مردم، نوعی حس نارضایتی در فرد ایجاد می کند؛ همچنین افرادی که از تنهایی و انزوا رنج می برند، به امید ایجاد ارتباطاتی که در دنیای واقعی چندان امکان پذیر نیست، به شبکه های اجتماعی متوسل می شوند، اما باز هم به نوعی دچار سرخوردگی و طرد شدن می شوند.

اگر شبکه های اجتماعی باعث بدتر شدن حس تنهایی یا افسردگی افراد شوند، بروز اختلالات جدی سلامت روان از جمله آسیب به خود یا حتی اقدام به خودکشی بسیار محتمل است.

متخصصان تأکید می کنند، برقراری ارتباط کلامی قطعا یکی از توانایی های مهم انسان محسوب می شود که با ظهور رسانه های اجتماعی هر روز درحال کمرنگ تر شدن است. باید امکان معاشرت و برقراری ارتباطات کلامی بخصوص برای نوجوانان و جوانان در محیط های سالم و امن فراهم شود تا افراد برای فرار از حس تنهایی به شبکه های مجازی متوسل نشوند.unitedstatestoday


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: