کد خبر: ۲۰۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 09
دلار و نوسانات آن این روزها به تیتر اصلی اخبار تبدیل شده است، نوسانات دلار مسائل و حواشی بسیاری داشته است، از واردات محصولات لوکس با دلار دولتی بگیر تا احتکار همه ناشی از نوسانات نرخ ارز است
شفاآنلاین>سلامت> افزایش نرخ ارز هزینه های تولید را افزایش داده و تولیدکنندگان را مجبور به تعدیل نیرو کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، دلار و نوسانات آن این روزها به تیتر اصلی اخبار تبدیل شده است، نوسانات دلار مسائل و حواشی بسیاری داشته است، از واردات محصولات لوکس با دلار دولتی بگیر تا احتکار همه ناشی از نوسانات نرخ ارز است، در این بین تولیدکنندگان صنایع مختلف از جمله تجهیزات پزشکی به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت کالاهای داخلی با مشکلات بسیاری مواجه شده اند.

ارز دولتی فقط به بخشی از تولید محصول مانند واردات ماده اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کرده این در حالی است که تنها بخشی از محصول را ماده اولیه وارداتی تشکیل می دهد وما بقی مواد مورد نیاز برای تولید محصول با افزایش نرخ ارز، افزایشی قیمتی داشته و این موضوع موجب  بالا رفتن هزینه های تولید شده و برخی تولیدکنندگان در همین راستا از تولید دلسرد شده و به سراغ وارد رفته اند، در این صورت با هزینه کمتر سود بیشتری می برند اما در نهایت این تولید در کشور است که آسیب می‌بیند.

تشخیص بیماری ها و میزان هورمون ها با 40 محصول دانش بنیان آزمایشگاهی

بوترابی معاون فنی یکی از شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش های تشخیص طبی پزشکی با اشاره به تولید محصولاتی درحوزه پزشکی و مشکلات تولیدگفت: ما محصولی دانش بنیانی تولید می کنیم که در یک فرآورده آزمایشگاهی که شامل اجزای مختلف می شود که در نتیجه ترکیب شدن با سرم خون به تشخیص بیماری ها و میزان برخی هورمون ها یا باکتری کمک می کند.

وی ادامه داد: وقتی محلول ها یا معرف ها با سرم خونی ترکیب می شوند، بسته به نوع آزمایش تغییراتی دررنگ ترکیب به وجود می آید و جواب آزمایش بر اساس شدت رنگ و میزان ماده موجود در خود به فرد داده می شود.

بوترابی به مثالی برای درک بهتر موضوع اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای اندازه گیری هورمون تیروئید، آزمایشگاه تشخیص طبی نمونه خون بیمار را می گیرد و سرم آن را جدا می کنند و مقداری از سرم در داخل چاهک های محصول ما ریخته می شود و بعد محلول یا معرف ها را به آن اضافه می کنند و پس از مدت زمان مشخصی رنگ ترکیب میزان هورمون تیروئید را مشخص می کند.

اشتغالزایی برای 200 نفر در قالب یک شرکت دانش بنیان

معاون فنی این شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش های تشخیص طبی پزشکی اظهار کرد: ما بیش از 40 محصول آزمایشگاهی در تشخیص تیروئید، انواع سرطان ها، انواع بیماری های عفونی چون ایدز و هپاتیت، هلیکوباکتر که  عامل زخم معده است و تشخیص ناباروری داریم که در آزمایشگاه های تشخیص طبی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت ما 20 سال است، که سابقه تولید محصولات آزمایشگاهی دارد، گفت: در طول 20 سال گذشته ما محصولات مختلفی برای تشخیص بیماری ها و میزان هورمون ها برای آزمایشگاه های تشخیص طبی تولید کرده ایم و اکنون بیش از 200 نفر اکثریت آنها فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند در تولید محصولات دانش بنیان فعالیت می کنند.

ارزآوری 2 میلیارد دلاری با تولید محصولات دانش بنیان آزمایشگاهی

بوترابی اظهار کرد: ما 10 سال است که با اخذ استانداردهای بین المللی در نمایشگاه بین المللی مدیکا در آلمان شرکت می کنیم و محصولاتمان را به نمایش می گذاریم و محصولات دانش بنیان ایرانی در حوزه آزمایشگاهی به چندین کشور مختلف صادر می شوند.

معاون فنی یکی از شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش های تشخیص طبی پزشکی به ارز آوری محصولات دانش بنیان تولید اشاره کرد و گفت: ما با ظرفیت فعلی حدود 2 میلیارد دلار سالیانه ارزآوری داریم و این تنها با 30 درصد ظرفیت تولید است و این توان را داریم که با ظرفیت بیشتری از خروج ارز جلوگیری و نیاز کشور را در این حوزه محصولات آزمایش های تشخیص طبی تامین کنیم.

محصول وارداتی با ارز دولتی تولید داخلی را از میدان به در می کنند

وی واردات را یکی از مهمترین معضلات تولید دانست و بیان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی واردات محصول مشابه خارجی است، وقتی تولیدکننده دچار مشکل تولید در کشور می شود، برای تامین محصول مورد نیاز در حوزه پزشکی به واردات محصول ارز دولتی می دهند و یک محصول کامل با ارز دولتی وارد کشور می شود.

بوترابی گفت: با واردات محصول با ارز دولتی، تولیدکننده توان رقابت با محصولات رقابتی را از دست می دهد و در نهایت برخی تولیدکندگان تجهیزات پزشکی تبدیل به واردکننده محصول می شوند زیرا در این صورت دردسرهای تولید و تامین ماده اولیه را نخواهند داشت اما این در نهایت به اشتغال و تولید کشور آسیب می رساند.

معاون فنی یکی از شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش های تشخیص طبی پزشکی افزایش قیمت محصولات خارجی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی معرفی کرد و افزود: تولیدکننده داخلی فقط برای تامین ماده اولیه که در نهایت 30 درصد هزینه محصول را تشکیل می دهد  ارز دولتی می گیرد و مابقی مواد مورد نیاز را از داخل تامین می کند.

در همین راستا رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره نحوه تخصیص ارز دولتی به تجهيزات و ملزومات پزشکى گفت: علی‌رغم همه سختی‌هایی که با آن روبرو هستیم، تلاش کرده‌ایم در تخصیص ارز سليقه محور نباشیم و معیارهای مشخصی برای تخصیص ارز به ملزومات و تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد، همچنین معیارهایی که تعیین می‌شود اجرایی کنیم و همه اين موارد، راهبرد ما در تخصیص ارز به ملزومات و تجهیزات پزشکی است.

مسائلی در پاسخ به این سوال که برخی محصولات که مشابه تولید داخل آن در بازار وجود دارد، چرا در لیست دریافت ارز دولتی قرار گرفته است، گفت: سیاست وزارت بهداشت در تخصیص ارز دولتی این است که اگر محصول تولید داخل در کشور وجود داشته باشد و شرکت تولیدکننده توان تأمین نیاز بازار را داشته باشد، به آن محصول برای واردات ارز اختصاص پیدا نمی‌کند.

افزایش هزینه های تولید به دلیل نوسانات ارزی

وی ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات در بازار داخلی به شدت در حال افزایش است و هیچ کنترلی برروی هزینه ها وجود ندارد و بسیاری از مواد 2 تا 3 برابر افزایش هزینه داشته و این مسئله موجب بالارفتن قیمت تمام شده محصول داخلی شده است.

بوترابی اظهارکرد:با شرایطی که بخش زیادی از هزینه های تولید به دلیل بالارفتن نرخ ارز در حال افزایش است به دلیل اینکه محصول وارداتی با ارز دولتی وارد می شود، به نظر می رسد واردات به صرفه تر باشد برای همین برخی تولیدکنندگان داخلی به جای تولید به سراغ واردات رفته اند.

واحدهای تولیدی بیکاری و نداری مشق می کنند

معاون فنی یکی از شرکت های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش های تشخیص طبی پزشکی تاکید کرد: باید فکر اساسی برای تولیدکننده داخلی کرد، ما اکنون 70 درصد هزینه های تولیدمان از جمله کاغذ، جعبه، ویال و مبا بقی ملزوماتمان تولید داخل است و با افزایش قیمت این موارد روبرو هستیم و این هزینه تولیدمان را بالا می برد.

وی افزود: قیمت های محصولات تجهیزات پزشکی مصوب است و بر اساس فرمول ای خاصی محاسبه می شود و سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر آن نظارت داردو درصد سود مشخص بوده اما مشکل اینجاست که به دنبال افزایش(Increase) هزینه ها تولیدکنندگان به دنبال کاهش هزینه ها هستند و یکی از راهکارهای آن تعدیل نیروست که اصلا روش خوبی به حساب نمی آید اما در نهایت برخی شرکت ها برای تولید بیشتر مجبور به تعدیل نیرو می شوند.

تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در انتظار ارز دولتی

بوترابی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تخصیصی نیافتن به موقع ارز برای تامین ماده اولیه است، گفت: ما با شرکت خارجی هماهنگی های لازم را برای واردات مواد اولیه انجام می دهیم اما به دلیل اینکه ارز به موقع تخصیص پیدا نمی کند شرکت خارجی به دلیل بد قولی از فروش به ما امتناع می کند و این مسئله مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

بر اساس گفته های وزیربهداشت، دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی روی زمین مانده و ارز به میزان کافی و به موقع تخصیص پیدا نکرده است.

هاشمی درباره  موضوع تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه به رغم چندین نوبت دستور رئیس جمهور برای تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی، هنوز این موضوع عملیاتی نشده است و این در حالی است که ما فرصت چندانی برای تامین مواد اولیه دارویی نداریم.

به گفته اصغری رئیس سازمان غذا و دارو تامین ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان یک کالای حیاتی همواره مورد توجه دولت قرار دارد البته ارز تخصیص یافته نسبت به رقم 3.5 میلیارد دلاری که سهم در نظر گرفته شده برای واردات ماده اولیه دارو، داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی است با توجه به فرصت محدودی تا آبان  ماه که  تحریم های جدید آمریکا وضع و مراودات پولی مسدود می شود، مناسب نیست و بنابراین باید در زمان باقیمانده  ارز به اندازه کافی به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده و کالاهای مورد نظر ثبت سفارش و به  کشور وارد شود.

امید است که با تخصیص به موقع ارز دولتی، افزایش نظارت دستگاه های نظارتی در داخل کشور بود حمایت بیشتر از تولیدکنندگان، هزینه های تولید در کشور کاهش یابد و چرخ تولید در کشورمان با سرعت بیشتری به حرکت در بیاید زیرا وقتی هزینه های تولید بالا می رود، تولیدکنندگان تجهیزات(Equipment) پزشکی توان تامین نیاز بازار را ندارند و در نهایت وزارت بهداشت در حفاظت از سلامت مردم مجوز واردات محصول را صادر می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: