کد خبر: ۲۰۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 05
یکی از دمنوش‌های خوشمزه و خوش عطر که می‌تواند جایگزین خوبی برای چای سیاه باشد و روزانه مورد استفاده قرار بگیرد، دمنوش به‌لیمو است، این دمنوش از خواص بسیاری برخوردار است و برای درمان و تسکین بیماری‌های بسیاری استفاده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>دمنوش به‌لیمو با خواص فراوان و طعم فوق العاده‌ای که دارد می‌تواند به عنوان یکی از نوشیدنی‌های روزانه استفاده شود، این دمنوش علاوه بر طعم دلپذیر خود، به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند و باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین : یکی از دمنوش‌های خوشمزه و خوش عطر که می‌تواند جایگزین خوبی برای چای سیاه باشد و روزانه مورد استفاده قرار بگیرد، دمنوش به‌لیمو است، این دمنوش از خواص بسیاری برخوردار است و برای درمان و تسکین بیماری‌های بسیاری استفاده می‌شود.

آشنایی مختصر با گیاه به‌لیمو

به‌‌لیمو با نام علمی Aloysia citrodora و نام انگلیسی Lemon verbena گیاه بومی آمریکای جنوبی و درختچه‌ای کوچک با برگ‌های تیز و سطحی کرکی است، این درختچه گل‌های کوچک سفید و بنفش دارد و ارتفاع آن به 3 تا 5 متر می‌رسد، این گیاه از خانواده شاهپسند است و برگ‌های آن به رنگ سبز کمرنگ و به صورت کشیده است.

طبیعت گیاه به‌لیمو گرم و خشک است و برای رشد آن باید هوا گرم باشد، سرما این گیاه را از بین می‌برد، برگ‌های معطر این گیاه کمی بوی لیمو و بخش دارویى این گیاه را تشکیل می‌دهند، برگ‌ها را در اواخر تابستان جمع‌آوری می‌کنند، اسانس به‌لیمو داراى خواص باکترى‌کش و میکروب‌کش بوده که در عطرسازى از آن استفاده مى‌شود؛ برگ و اسانس به‌لیمو را باید دور از نور، در جاى خنک و در ظروف در بسته نگهدارى کرد.

نوشیدنی با نام «شربت به‌لیمو» تهیه و مصرف می‌شود که ربطی به گیاه به‌لیمو ندارد و ترکیبی از آب، آب لیمو، آب میوه به و شکر است؛ شربتی با استفاده از عصاره یا دم کرده برگ گیاه به‌لیمو همراه با افزودنی‌های مختلفی هم تهیه می‌شود ولی در زبان عام به آن «شربت به‌لیمو» گفته نمی‌شود.

به‌لیمو به دلیل داشتن ترپنوئیدها، روغن‌های فرار، فلاونوئیدها، فنولیک اسید، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، پکتین و لیمونن که با عفونت مبارزه می‌کند، خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد و از این رو به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌لیمو برای استفاده در آشپزی بسیار محبوب است و به عنوان ادویه غذا، به خصوص برای پختن مرغ و ماهی استفاده می‌شود و می‌تواند طعم چربی غذاها را کاهش دهد.

دمنوش به‌لیمو یک دمنوش مطبوع و لذت بخش است که اثر ملایمی داشته و می‌توان از آن برای بعد از شام یا آخر شب استفاده کرد تا یک خواب آرام و راحت داشت، این گیاه دارای اثر تقویت اعصاب است که با افسردگی نیز مقابله می‌کند.

خواص دمنوش به‌لیمو

به‌لیمو فقط بویی شبیه به لیمو ندارد بلکه در مورد سرفه نیز مشابه آن عمل می‌کند و مانند خواص زنجبیل و عسل و لیمو سرفه را درمان می‌کند، نوشیدن چای به‌لیمو می‌تواند خلط موجود در دستگاه تنفسی را از بین برده و سرفه و گلودرد را کاهش دهد و همچنین در درمان برونشیت و التهاب دستگاه تنفسی هم کاربرد دارد.

به‌لیمو یکی از گیاهان فعالی است که با داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی قادر است از سرطان جلوگیری کند، افزایش دهنده تعریق و کاهنده تب است، درمانی برای سینوزیت یا ورم حاد حفره‌های بینی، آسم، تسکین دهنده درد مفاصل، ضد اسپاسم و خستگی بدن است.

به‌لیمو با جلوگیری از عفونت در روده و معده، سلامت دستگاه گوارش را حفظ می‌کند، به‌لیمو می‌تواند به طور مستقیم بر روی زخم‌های باز قرار داده شود، زیرا خاصیت ضد التهابی عالی دارد که از افزایش التهاب در درمان زخم‌ها جلوگیری می‌کند، همچنین روغن معطر آن برای درمان شپش سر مؤثر است.

به‌لیمو درد قفسه سینه ناشی از مشکل قلبی<heart problem> را تسکین می‌دهد، مصرف به‌لیمو باعث تعادل هورمونی و رفع استرس می‌شود که برای داشتن آرامش بسیار مؤثر است، همچنین باعث تقویت سیستم عصبی، تقویت حافظه، درمان کم‌خونی، بهبود کیفیت خواب، درمان قاعدگی نامنظم، افزایش شیر مادر، کاهش اختلالات مجاری ادراری می‌شود.

از برگ‌های به‌لیمو به عنوان مسکن، ضد نفخ، کمک کننده به هضم غذا، آرامش‌بخش، رفع درد شکم، دل پیچه، رفع تپش قلب، مقوی معده، رفع دردهای عصبی، درمان سوء‌هاضمه، سردردهای یک‌طرفه، میگرن، سرگیجه، رفع صداهای گوش، رفع خستگی بدن و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود.

کاهش وزن سریع‌تر با به‌لیمو

دمنوش به‌لیمو با کاهش دادن ریزه‌خواری افراد و داشتن خاصیت چربی‌سوزی خود به کاهش وزن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند، توانایی دمنوش به‌لیمو در کاهش وزن شبیه به خواص نوشیدن چای سبز به صورت ناشتا است، این خاصیت به‌لیمو را به آنتی اکسیدان‌های موجود در آن نسبت می‌دهند، بنابراین، مصرف یک فنجان دمنوش به‌لیمو  در کاهش وزن، به افراد کمک می‌کند.

به‌لیمو تقویت کننده ماهیچه‌ها و عضلات

تقویت عضلات یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد به‌لیمو است؛ این گیاه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی بالای خود بدون این‌که مانع رشد جسمانی و عضلانی شود، استقامت بدن را افزایش می‌دهد، نوشیدن دمنوش به‌لیمو در برابر آسیب‌های ناشی از تمرینات سخت ورزشی از عضلات و ماهیچه‌ها محافظت می‌کند، بنابراین دمنوش به‌لیمو یک نوشیدنی عالی برای قبل از تمرین است.

هشدار در مصرف دمنوش به‌لیمو

مصرف به‌لیمو در برخی از افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی خفیف هستند ایجاد مشکل می‌کند و استفاده موضعی اسانس آن ممکن است سبب حساسیت پوستی شود.

در افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند و همچنین در طی دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف زیاد این گیاه اجتناب شود.

افرادی که از مشکلات سوزش سر دل، کلیه و یا صفرا رنج می برند، باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند و برای محافظت از مینای دندان، حداقل نیم ساعت پس از مصرف دمنوش این گیاه مسواک زده شود.

روش تهیه دمنوش به‌لیمو

برای تهیه دو فنجان دمنوش به‌لیمو، یک قاشق غذاخوری برگ به‌لیمو را داخل قوری ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید، اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد، در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

 دارچین، زنجبیل یا چای سبز هم می‌توان همراه با برگ‌های به‌لیمو در آب جوش دم کرد و از خواص آن‌ها هم بهره برد، از این دمنوش فوق العاده خوشمزه و پرخاصیت می‌توان برای مصارف روزمره و حتی در میهمانی‌ها استفاده کرد.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: