کد خبر: ۲۰۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 03
تاریخ انقضای دارو معمولا آن چیزی نیست که فکر می‌کنید. از زمانی که یک قانون در سال ۱۹۷۹ تصویب شد، تولیدکنندگان دارو مجبور به حک کردن تاریخ انقضا بر روی محصولات خود شدند
شفا آنلاین>سلامت>سوال اصلی این است، آیا قرص‌ها منقضی می‌شوند؟ برای مثال اگر دچار سردرد شوید و نیاز به استامینوفن یا آسپرین داشته باشید، هنگامی که متوجه شدید تاریخ انقضای قرص‌تان تمام شده است آیا باز هم آن را مصرف می‌کنید یا با سردرد خود کنار می‌آیید؟

این معضلی است که بسیاری از مردم به نوعی با آن مواجه هستند.

به گزارش شفا آنلاین:تاریخ انقضای دارو معمولا آن چیزی نیست که فکر می‌کنید. از زمانی که یک قانون در سال ۱۹۷۹ تصویب شد، تولیدکنندگان دارو مجبور به حک کردن تاریخ انقضا بر روی محصولات خود شدند. این تاریخی است که سازنده هنوز می‌تواند قدرت و ایمنی کامل دارو را تضمین کند.

بیشتر چیزهایی که در مورد تاریخ انقضا داروی شناخته شده است، از مطالعه انجام شده توسط اداره غذا و دارو بر اساس درخواست ارتش آمریکا می‌آید. ارتش با استفاده از ذخایر بزرگ و گرانقیمت داروهای خود، هر چند سال یک بار داروهای منقضی شده <Expired medications>را خارج و داروی جدید جایگزین آنها می‌کرد.

آنچه که آنها از این مطالعه دریافتند این بود که ۹۰٪ از بیش از ۱۰۰ دارو، هم با نسخه و هم بدون نسخه، کاملا مناسب استفاده حتی تا ۱۵ سال پس از تاریخ انقضا بودند.

بنابراین تاریخ انقضا واقعا نشان نمی‌دهد که یک دارو دیگر موثر نیست و یا برای استفاده غیر ایمن است. مقامات پزشکی معتقدند که داروهای تاریخ انقضا گذشته بی‌خطر هستند، حتی داروهایی که سالها پیش منقضی شده اند. یک استثناء نادر ممکن است تتراسیکلین باشد، اما گزارش در این مورد در میان محققان بحث برانگیز است.
درست است اثر بخشی دارو ممکن است در طول زمان کاهش یابد، اما بیشتر قدرت اصلی دارو هنوز هم یک دهه پس از تاریخ انقضا باقی خواهد ماند. به جز نیتروگلیسیرین، انسولین و آنتی بیوتیک‌های مایع، اکثر داروها مانند داروهایی که توسط ارتش تست شدند، ماندگاری طولانی مدت داشتند.

قرار دادن یک دارو در یک مکان خنک، مانند یک یخچال و فریزر، کمک خواهد کرد که برای سال‌های طولانی اثر بخش باقی بماند.

اما آیا تاریخ انقضای حک شده بر روی داروها نوعی شگرد بازاریابی توسط تولید کنندگان است تا باعث شود قفسه داروی شما و جیب‌های تولید کنندگان به طور مرتب پر شود؟ می‌توان اینگونه گفت. یا می‌توان جور دیگری به مساله نگاه کرد: تاریخ انقضا بسیار محافظه کارانه است تا به شما اطمینان دهد که تمام کارایی و اثربخشی دارو را دریافت خواهید کرد. و واقعا، اگر یک تولید کننده دارو مجبور به انجام آزمایش تاریخ انقضا برای دوره‌های طولانی شود، توانایی خود را برای ساخت فرمول های جدید و بهبود یافته کاهش می‌دهد.

دفعه بعد که شما با تاریخ انقضا دارویی مواجه شدید، آنچه در اینجا آموخته‌اید را در نظر بگیرید.
اگر تاریخ انقضای یک دارو چند سال پیش گذشته باشد و برای شما مهم باشد دارویی که مصرف می‌کنید باید ۱۰۰ درصد موثر باشد، شاید بهتر باشد یک جدیدش را از داروخانه تهیه کنید. و اگر هر سوالی در مورد ایمنی یا اثربخشی هر دارویی داشته باشید، می‌توانید از داروساز داروخانه بپرسید. او در مورد دریافت اطلاعات بیشتر در مورد داروهای شما، یک منبع عالی است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: