کد خبر: ۲۰۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
باید توجه داشته باشید که سرعت رشد در دو سال اول زندگی ، در حداکثر میزان خود است و بعد از آن سرعت رشد کاهش پیدا می کند.اما در دوره بلوغ دوباره شاهد جهش رشدی هستیم تا اینکه پرونده رشد بسته می شود.بنابراین این دو دوره طلایی را از دست ندهید و مراقب وضعیت تغذیه ای کودکان باشید
شفاآنلاین> سلامت> ممکن است که شما قد بلندی نداشته باشید ولی می توانید از کوتاه قد شدن فرزندتان جلوگیری کنید. شاید بتوان گفت ژنتیک مهمترین عامل در کوتاهی قد است.

به گزارش شفاآنلاین:  اولین قدم در پیشگیری از کوتاه قدی این است که با توصیه پزشک، مشکلات هورمونی ، کمبود های تغذیه ای ، ویژگی های بدنی، وضعیت خانواده و ژنتیک<Genetics> و همچنین بیماریهای  مختلف کودکتان را بررسی کرده و در جهت رفع آن برآیید.
 
چند توصیه ساده برای پیشگیری از کوتاهی قد کودکان:

دور استفاده از داروها و مکمل های دارویی غیر استاندارد و غیر رسمی که در ماهواره تبلیغ می شوند را با قاطعیت خط بکشید.
از ورزش کمک بگیرید و با مشاوره یک متخصص، بهترین و مناسب ترین ورزش را برای کودکتان انتخاب کنید.
با یک متخصص غدد کودکان مشورت کنید.
خواب کافی، نوشیدن آب کافی به صورت روزانه، دوری از محیط پرتنش و پر استرس، فعالیت بدنی مناسب  و حفظ سلامتی می تواند تا حد زیادی به بهینه سازی محیط برای افزایش قدی کمک کند.
مهمترین اقدام برای پیشگیری از کوتاه قدی فرزندان این است که به تغذیه دوران بارداری و شیردهی توجه کنید و بعد از آن وضعیت تغذیه ای کودکتان در دوره طلایی کودکی و بلوغ را مورد توجه جدی قرار دهید.
در دوران بارداری و بعد از تولد ، شاخص های رشد کودک یعنی قد، وزن ، دور سر  را تحت نظر مراکز مربوطه مورد بررسی قرار دهید.پزشکان توصیه می کنند به طور مرتب این شاخص های رشد اندازه گیری شود تا در صورت وجود مشکل بتوانند به موقع اقدام لازم را انجام دهند.

باید توجه داشته باشید که سرعت رشد در دو سال اول زندگی ، در حداکثر میزان خود است و بعد از آن سرعت رشد<Growth rate> کاهش پیدا می کند.اما در دوره بلوغ دوباره شاهد جهش رشدی هستیم تا اینکه پرونده رشد بسته می شود.بنابراین این دو دوره طلایی را از دست ندهید و مراقب وضعیت تغذیه ای کودکان باشید.
زمان بسته شدن پرونده رشد ، در دختران حدود 15 تا 17 سالگی و در پسرا 16 تا 18 سالگی است.
اگر قرار است کاری برای رشد قدی کودکتان انجام دهید، باید تا قبل از بسته شدن پرونده رشد صورت بگیرد.
به گفته یکی از پزشکان تا زمانی که فرد در شرف بلوغ است، با استفاده از داروهایی بلوغ را به تاخیر بیاندازیم تا فرصت کافی برای رشد قدی وجود داشته باشد.
در بعضی موارد باید دید آیا هنوز فرصت رشد باقی است یا خیر و بعد از آن دارو تجویز کنیم. به این منظور پزشک برای تشخیص باز بودن پرونده رشد درخواست عکسبرداری از ناحیه مچ دست یا زانو  می کند تا مشخص شود جایی برای افزایش قد وجود دارد یا خیر.
مسلما بهترین ، مفیدترین و طبیعی ترین راه افزایش قد در کنار ورزش، استفاده از تغذیه و رژیم غذایی مناسب است.بنابراین بیهوده به بیراهه نزنید و به توصیه های غیر علمی و خرافات گونه تکیه نکنید.
کلسیم ماده ای است که مصرف آن برای اغلب افراد به خصوص کودکان و نوجوانان توصیه می شود.لبنیات بهترین منبع برای تامین کلسیم است که به افزایش قد کمک می کند.

روی یا زینک ، یکی دیگر از عناصری است که برای رشد و افزایش قد لازم است.زرده تخم مرغ، تخمه کدو و گوشت قرمز می تواند منبع مناسبی برای تامین روی یا زینک باشد.
توجه داشته باشید که برای بهبود جذب روی، بهتر است همزمان از مواد حاوی ویتامین ث نظیر مرکبات نیز استفاده کنید.

همزمان با مصرف کلسیم، تامین ویتامین د برای بدن ضروری است.

متاسفانه بسیاری از ایرانی ها کمبود ویتامین د و همچنین کمبود زینک و حتی کمبود کلسیم دارند.بنابراین شدیدا باید مراقب این سه گزینه علی الخصوص در دوره طلایی بلوغ باشید.
زینک در تقویت حافظه و یادگیری کودکان در حال رشد نیز موثر است بنابراین نباید نسبت به تامین آن کوتاهی کرد.

دقت داشته باشید مصرف زینک به طور همزمان با غذاهای حاوی کلسیم، آهن و چای ممکن است موجب کاهش جذب زینک شود.

نکته پایانی اینکه ویتامین های گروه ب را فراموش نکنید. از بین ویتامین های گروه ب ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند. سلامانه
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: