کد خبر: ۲۰۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
از ۴۰ سال قبل از انقلاب تاکنون امید به زندگی در بین ایرانیان به بیش از ۲۳ سال افزایش پیدا کرده است و خوشبختانه مرگ و میر کودکان و مادران نیز کاهش چشمگیری داشته به طوریکه در سال ۱۹۹۰ مرگ و میر زودرس ۸۲ درصد بود که اکنون این رقم به ۵۷ درصد رسیده است
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در نظام سلامت فعالیت می‌کنند، گفت: با کمک این مراکز توانستیم بیش از ۳۴۰ قلم دارو را در کشور تولید کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشگاه رویان، اظهارداشت: از ۴۰ سال قبل از انقلاب تاکنون امید به زندگی در بین ایرانیان به بیش از ۲۳ سال افزایش پیدا کرده است و خوشبختانه مرگ و میر کودکان و مادران نیز کاهش چشمگیری داشته به طوریکه در سال ۱۹۹۰ مرگ و میر<death>زودرس ۸۲ درصد بود که اکنون این رقم به ۵۷ درصد رسیده است.

ملک‌زاده افزود: امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم در دهه آینده این رقم کاهش یابد و به نصف برسد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: بیشترین علل مرگ و میر در کشور ما مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است و تصادفات جاده‌ای نیز در صدر علل مرگ و میر قرار دارد.

ملک‌زاده تصریح کرد: با مطالعه‌ای که در استان گلستان انجام دادیم مشخص شد که علت اصلی مرگ و میر در این استان سکته‌های قلبی و مغزی بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های واگیر با سرعت قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: ما توانستیم طی سال‌های گذشته بیماری‌های عفونی را نیز کنترل کنیم اما عدم تحرک باعث چاقی ایرانیان شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانی‌ها چاق هستند، ۱۰ درصد مردم جامعه مبتلا به دیابت هستند و ۵۵ درصد افراد بالای ۵۰ سال از فشار خون رنج می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت رسیدن عموم مردم به زندگی سالم قابل قبول بوده اما در این زمینه نیز چالش‌های زیادی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه شبکه‌ای نزدیک به ۶۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی در کشور داریم، گفت: ما توانستیم نیروهای مورد نیاز این مراکز را تأمین کنیم که همین موضوع باعث شد در سطح جهانی ظرفیت خوبی داشته باشیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه در زمینه تولید علم در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ایم، گفت: در بین کشورهای اسلامی با تولید ۲۲.۳ درصد مقالات ISI اولین رتبه را دارا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در ۱۰ قطب کشور آزمایشگاه‌های تحقیقاتی راه اندازی کردیم که این یکی از اقدامات خوب به شمار می‌رود.

وی با اشاره به راه‌اندازی نظام ثبت بیماری‌ها در کشور گفت: حدود ۵۰ بیماری در این نظام ثبت شده است.

ملک‌زاده تصریح کرد: بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در نظام سلامت فعالیت می‌کنند که با همکاری آنها توانستیم بیش از ۳۴۰ قلم دارو تولید کنیم که ۲۲ محصول دارویی در زمره محصولات بیوتکنولوژی قرار دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در خصوص درمان بیماری‌ها به وسیله ژن درمانی گفت: ژن درمانی انقلاب عظیمی در عرصه پزشکی به شمار می‌رود که امیدواریم در آینده با استفاده از این روش و اصلاح ژن‌های معیوب<Defective genes> به درمان بیماری‌ها بپردازیم.

وی در پایان گفت: حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ مطالعه در زمینه ژن‌تراپی در دنیا انجام شده است که این مطالعات نشان می‌دهد ژن درمانی روشی ایمن برای درمان بیماری‌ها خواهد بود که در این راستا ما از مؤسسه رویان و دانشگاه‌های علوم پزشکی حمایت لازم را انجام خواهیم داد. فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: