کد خبر: ۲۰۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 28
بیش از هفتاد سال است که با صلاحدید خبرگان و شخصیت‌های قضائی و پزشکی و تأیید نمایندگان ملت، دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات پزشکی در نظام پزشکی و با حضور پزشکان خبره و برجسته کشور به عنوان کارشناس و آگاه و حضور یکی از قضات عالی رتبه قوه قضائیه به تخلفات حرفه‌ای پزشکی رسیدگی می‌کند و این قطعاً از سر تدبیر و دوراندیشی بوده است
شفاآنلاین>سلامت> رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به اظهارات وزیر بهداشت در ارتباط با طرح تخلفات حرفه ای پزشکی در دادگاه های عمومی، واکنش نشان داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ایرج فاضل ، گفت: اخیراً مطالبی از قول وزیر بهداشت در رسانه‌ها منتشر شده است که مایه شگفتی و حیرت فراوان است. بدیهی است چنانچه این اظهارات از جانب ایشان به عنوان یک نفر از هزاران عضو جامعه پزشکی این مملکت منتشر شود جائی برای تعجب و ایراد ندارد، کما اینکه هر یک از پزشکان این مملکت هم حق دارند در محدوده قانونی نظراتی داشته باشند و اظهارنظر کنند. ولی هنگامی که نظر جناب آقای دکتر هاشمی رسماً در روزنامه‌ها منعکس می‌شود، خود به خود به عنوان یک شخصیت حقوقی و وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت کریمه تلقی می‌شود و همین نکته است که تعجب‌آور و حیرت‌زاست.

بیش از هفتاد سال است که با صلاحدید خبرگان و شخصیت‌های قضائی و پزشکی و تأیید نمایندگان ملت، دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات پزشکی در نظام پزشکی و با حضور پزشکان خبره و برجسته کشور به عنوان کارشناس و آگاه و حضور یکی از قضات عالی رتبه قوه قضائیه به تخلفات حرفه‌ای پزشکی رسیدگی می‌کند و این قطعاً از سر تدبیر و دوراندیشی بوده است.

حیطه پزشکی به دلیل ماهیت آن، مسئولیت‌ها و گستردگی و پیچیدگی‌ها و در مواردی غیر قابل پیش‌بینی بودن نتایج درمان با هیچ حرفه دیگری قابل قیاس نمی‌باشد و بدیهی است که کارشناسی در این موارد امری بسیار خطیر و پیچیده است.

حتی قوی‌ترین و کارآمدترین استادان جراحی دنیا هم گاه و بیگاه در پی انجام یک عمل جراحی بر روی بیمار، دچار عوارض(Complications) نامطلوب و گاه خطرناک می‌شوند و این به دلیل پیچیدگی‌ها و رمز و راز و فیزیولوژی و پاتولوژی سلول‌هایی است که بدن انسان را تشکیل می‌دهند و گاهی در شرایط ویژه مسیری را انتخاب می‌کنند که برای پزشک و جراح نیز کنترل آن دشوار است.

بنابراین هیأت ژوری دادگاه‌های قصور پزشکی، ترکیبی از بهترین متخصصین پزشکی و با حضور یکی از قضات عالی رتبه قوه قضائیه تشکیل شده‌اند تا با بصیرت و تسلط کافی رأی عادلانه و عالمانه صادر کنند و این تصور عامیانه که این دادگاه‌ها جانب پزشکان را بیشتر رعایت می‌کنند بی‌پایه و اساس می‌باشد.

آمار سازمان نظام پزشکی هم مؤید همین واقعیت است، پرونده‌های هیأت عالی انتظامی در بیش از هفتاد درصد موارد به محکومیت منجر و فقط یک‌چهارم تبرئه شده‌اند.

بنابراین مطرح کردن این مسئله مهم که تخلفات حرفه‌ای پزشکان هم می‌بایست در دادگاه‌های عمومی مطرح شوند به عنوان یک نظریه فردی از یک شخصیت حقیقی قابل طرح است، ولی از طرف وزیر محترم بهداشت که مسئول مسائل بخش سلامت و واسطه جامعه پزشکی با دولت کریمه است بسیار تعجب‌آور و سئوال برانگیز می‌باشد و فقط بر دامنه نارضایتی‌ها و رنجیدگی خاطر خانواده خدمتگزار و صبور و شریف پزشکی(medical) مملکت می‌افزاید. ما ایجاد زاویه بین جامعه پزشکی و وزارت بهداشت را به صلاح پزشکی مملکت نمی‌دانیم و قویا توصیه می‌کنیم روابط بر اساس احترام متقابل و حمایت و تقویت دوسویه تنظیم و اداره شود تا نارسائی‌های فراوان و کمبودهای فزاینده، قابل تحمل‌تر شوند و نه آنکه با طرح مسائل نوظهور رنجیدگی و شکاف ایجاد شود و در جامعه‌ای که امروز بیش از هر چیز نیاز به آرامش و اعتماد دارد، کدورت و آشفتگی خاطر و رنجیدگی ایجاد شود.مهر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
بادرود بی پایان به سرور دکتر ایرج فاضل ریاست خردمند سازمان نظام پزشکی که بسیار خردمندانه نگران صیانت جامعه ارزنده پزشکی ایران میباشند و با رهنمودی خردمندانه برای کارهای پزشکان و رسیدگی به پرونده شکایت های پزشکی بدرستی اثبات نموده اند که دادگاه های بررسی به درستی کار پزشکان باید در دادسرای نظام پزشکی باشد تا آبروی جامعه پزشکی آسیبی نبیند و هم جق بیماری از دست نرود پیشنهادهای سرور دکتر فاضل بر پایه تجربه های ایشان و از روی علاقه به ایران و ایرانی است و بایسته میباشد که مقام وزارت بهداری از ایشان بیشتر آموزش بگیرند و رهنمود های ریاست کل نظام پزشکی را بکار ببندند.امید که کشتی به گل نشسته وزارت بهداری با رهنمودهای بزرگانی چون سرور دکتر ایرج فاضل و سرور دکتر علی نوبخت حقیقی به ساحل برسد . ایدون باد
ایرانی
|
United States
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
با درود
مانندهمیشه سخنان و پیشنهادات جناب دکتر فاضل داهیانه بوده، امید مورد توجه مقامات تصمیم گیرنده در وزارت بهداشت قرار گیرد.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
درود بی کران بر استاد فاضل عزیز، امیدوارم از رهنمودهای ایشان به نحو بایسته استفاده گردد.در پایان، بخش ۳۵ - گفتار اندر تقویت مردان کار آزموده - از بوستان سعدی را می نویسم تا حق مطلب را ادا از زبان سعدی شیرین سخن ادا کرده باشم.

خردمند باشد جهاندیده مرد
که بسیار گرم آزموده‌ست و سرد
سپه را مکن پیشرو جز کسی
که در جنگها بوده باشد بسی
نخواهی که ضایع شود روزگار
به ناکاردیده مفرمای کار
زهرا ميرحسيني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
درود بر اقاي دكتر فاضل
سپاسگزارم از توجه و پيگيري شما براي پاسداري از حقوق پزشكان و بيماران .كه اين طرح اگر اجرايي شود جز نااميدي و از بين رفتن حقوق پزشكان نتيجه نخواهد داشت كه اسيب به اين حرفه نهايتا ملت ايران را تخريب و اسيب پذير ميكند
بیژن هنری کار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
بادرود به جنابان دکتر ایرج فاضل ودکتر بهروز برومند
دکترفاضل دست بر نکته های درستی نهادونظری خردمندانه داد.خوب است که هرکس درهرمقامی درحوزۂ تخصصی خود نظر بدهد،وواردعرصه های دیگر
نشود.این مسئله ای حقوقی است.
وصاحب نظران عرصۂ حقوق باید بدان
بپردازندکه به تخلفات پزشکی،دادگاه ویژه رسیدگی کندیادادگاه عمومی؟به
نظرمی رسدکه عرصۂ تن وجان،همان طور
که دکترفاضل به درستی اشاره کردند،
عرصه ای پیچیده وکهکشانی است.و کسی بایددرآن ورودکندکه بلدراه باشدتابه قول دکتربرومندکشتی وزارت بهداری بیش ازاین به گل ننشیند.ومهم تر ازهمۂ این ها آرامشی است که کشور به آن نیاز
دارد.نباید به جان گروهی افتادونهایتا آدم هارابه جان هم افکند.باید باچراغ خرد گام برداشت درهرروزگارکه:
خردچشم جان است چون بنگری!
کتایون رهنوردی
|
Canada
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
با دورد و قدردانی از جناب آقای دکتر فاضل، من هم مراتب حیرت و نگرانی خود را از صحبت جناب وزیر بهداشت ابراز می کنم. حتی مطرح کردن این مطلب می تواند انعکاس نا مناسبی در جامعه داشته باشد چرا که هم رسالت حرفه پزشکی وهم تخصصی بودن آن زیر سؤال می رود. پرسش آن است که چگونه این کار در جهت دفاع از حقوق بیمار است؟
سعيدي فيروزابادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
لازم است إز نطرات خردمندانه جناب اقاي دكتر فاضل تشكر كرد. قطعا دسترسي به قوه قضاييه صالح و عادل إز ضروريات يك جامعه سالم أست. قضاوت در امور تخصصي نظير حرفه پزشكي نياز به دانش حرفه اَي دارد. قطعا تعامل بين سازمان نظام پزشكي بعنوان متولي صنف پزشكان و قوه قضاييه در أين امر بسيار مفيد خواهم بود.
سودابه وطن خواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
سلام
واقعا وزیر فخیم و متفکر ما بر چه اساسی چنین صحبتهایی رو ارائه فرمودند؟؟؟؟!!!!واقعا فکر می کنند قضات دادگاهها در رشته پزشکی،علم و تجربه ای دارند که قادر به کارشناسی یک پرونده پزشکی و تعیین قصور پزشکی باشند؟؟؟؟شدیدا نگران .....ارجاع پرونده های پزشکی به دادگاه ها نه تنها مانع صیانت از آبروی جامعه پزشکی خواهد شد بلکه مهم تر و وحشتناک تر از آن،صدور آرایی به دور از علم و دانش پزشکی توسط قضات در این شرایط خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: