کد خبر: ۲۰۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 27
یکی از مسائل عمده جمعیتی در کشورهای جهان، مسئله سالخوردگی و پیامدهای ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ایران از مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت، جوانی به سالخوردگی را تجربه می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران سالمند شدن جمعیت را یکی از چالش‌های نظام بیمه و سلامت کشور عنوان کرد و گفت: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده با محوریت سلامت‌نگر در شهرها باید از گروه سنی سالمندان شروع شود تا در نهایت این موضوع باعث تحمیل هزینه‌ها به نظام بیمه و سلامت کشور نشود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سید مرتضی ادیانی، سالمند شدن جمعیت کشور را یکی از چالش‌های نظام بیمه کشور در آینده عنوان کرد و افزود: یکی از مسائل عمده جمعیتی در کشورهای جهان، مسئله سالخوردگی و پیامدهای ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ایران از مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت، جوانی به سالخوردگی<Aging> را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: با اینکه در حال حاضر جمعیت سالمند سهم کمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، اما فزونی سرعت رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش‌بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سال‌های آتی، لزوم برنامه‌ریزی آینده‌نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را مورد تاکید قرار می‌دهد.

ادیانی بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌های بخش جمعیت سازمان ملل متحد، نسبت جمعیت سالمند<Elder>در جهان از حدود ۱۰.٥ درصد در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۱.٨ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

وی گفت: سالمندی هرچند بیماری نیست، اما بار بیماری‌ها در آن بسیار چشمگیر است. فراوانی بالای بیماری‌هایی نظیر فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان،  بیماری‌های تنفسی، بی‌اختیاری دفع ادرار، کاهش قدرت بینایی و شنوایی، ضعف‌های استخوانی _ عضلانی و تغییرات روانشناختی از جمله عوامل موثر بر آن شناخته می‌شود.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی سالمندان به عنوان جزئی از نظام مراقبت‌های بهداشتی کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، افزود: رشد نسبت و امید به زندگی سالمندان علامتی است که هوشیاری یک نظام بهداشتی بر توجه به آن می‌تواند نحوه ارائه خدمات برای گروه سالمندان جامعه و نیز چگونگی ارائه خدمات به افراد غیر سالمند جهت پیشگیری از ناتوانایی‌های دوران سالمندی را مشخص کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، ادیانی در پایان گفت: با توجه به اینکه گروه سنی سالمندان هزینه‌های بیشتری نسبت به گروه غیرسالمند دارد، ارتقای مراقبت‌های اولیه سلامت و تشکیل پرونده سلامت باید در این گروه مورد توجه بیشتری قرار گیرد. طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده با محوریت سلامت‌نگر در شهرها از گروه سنی سالمندان آغاز شود تا در نهایت این موضوع باعث تحمیل هزینه‌ها به نظام بیمه و سلامت کشور نشود. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: