کد خبر: ۲۰۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 26
مدتی قبل پرونده دختر جوانی به دلیل رشد بی رویه مو در تن و اندام‌ها ، بر روی میز دکتر صلاح‌الدین دلشاد رئیس هیئت‌مدیره موسسه‌ی حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادر زادی (محکم) قرار گرفت
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>اعظم رام؛ طی یک عمل نادر ابهام جنسی در بندرعباس  ، دختر 22 ساله تغییر جنسیت یافت .

به گزارش شفا آنلاین:مدتی قبل  پرونده دختر جوانی  به دلیل رشد بی رویه  مو در تن و اندام‌ها ، بر روی میز   دکتر صلاح‌الدین دلشاد  رئیس هیئت‌مدیره موسسه‌ی حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادر زادی (محکم)  قرار گرفت .

پس از  انجام آزمایشهای مختلف  تکمیلی و بررسی کروموزوم های این بیمار مشخص شد که جنسیت این بیمار پسر هست  و باید مورد عمل جراحی قرار بگیرد .

دختر جوان  که از استان همجوار  برای درمان بیماری خود به بندرعباس آمده بود با شنیدن این  خبر، خوشحال شد چرا که  به علت این ناهنجاری مادرزادی در طی این چند سال مورد تمسخر دوستان و هم کلاسی هایش قرار گرفته و  در  مقطع دوم دبیرستان مجبور به نرک تحصیل شده است. خانواده این جوان که بعد از بلوغ وی متوجه تغییرات در  روح و بدن او شده به علت وضعیت ضعیف مالی نتوانسته بودند به پزشک مراجعه کنند و فرزندشان را تحت درمان قرار دهند.تا آنکه  با اطلاع از  آغاز به کار موسسه  (محکم) که به صورت رایگان، بیمار مورد جراحی قرار می گیرد  به بندرعباس آمدند.

دکتر دلشاد پزشک معالج، با انجام چند مرحله مشاوره با خانواده این بیمار، امضاء رضایت عمل جراحی  از آنها گرفت و بیمار در مرحله اول درمان  در 24مردادماه جاری  در عمل 3 ساعته  زیر تیغ جراح  دکتر دلشاد، قرار گرفت.

این عمل   برای نخستین بار در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس با موفقیت به پایان رسید.

پس از  تایید جنسیت مذکر کاندید عمل جراحی تغییر جنسیت قرار گرفت

  دکتر دلشاد گفت: مرحله اول عمل اصلاح سیستم تناسلی برای این بیمار با حمایت دکتر محمد خزدوز پزشک متخصص جراح استان هرمزگان با موفقیت انجام شد و دو مرحله عمل دیگر برای این بیمار انجام می شود.

وی افزود: بیمار بعد از آن باقابلیت باروری می‌تواند زندگی جدید خود را شروع نماید. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه  بیمار به ظاهر دختری 22 ساله است ولی  به دلیل رشد مو در تن و اندامها مجبور به ترک تحصیل شده بود تصریح کرد:در معاینات انجام شده و آزمایش های تکمیلی و بررسی کروموزوم های این بیمار مشخص شد که جنسیت این بیمار پسر هست که به دلیل عدم تشخیص به صورت دختر بزرگ شده است.

دکتر دلشاد با بیان اینکه این بیمار دچار شدیدترین نوع هیپوسپادیاس ودارای دستگاه تناسلی پسرانه نهفته بود افزود: پس از تکمیل آزمایشات و تایید جنسیت مذکر، این بیمار کاندید عمل جراحی تغییر جنسیت و اصلاح سیستم تناسلی قرار گرفت.وی این را هم اضافه کرد که این بیمار که اکنون نامش امیر حسین است دچار بیماری مادرزادی یا ابهام جنسی بوده که باید در همان زمان نوزادی مورد جراحی قرار می گرفت ولی  به علت رسیدن به سن  بلوغ ، این بیماری خودش را نشان داد.

دکتر دلشاد  ، ابهام جنسی یکی از بیماری‌های تحت پوشش موسسه محکم دانست  اظهار داشت: شناخت ابهامات جنسی در زمان نوزادی به جهت جلوگیری از مشکلات روحی،<mental problems>اجتماعی و خانوادگی بسیار حائز اهمیت است .

وی تصریح کرد: ابهام جنسی، به اختلالی گفته می‌شود که در دوران نوزادی فرد، ممکن است اتفاق بیافتد به این صورت که با نگاه و از روی ظاهر نمی‌توان متوجه پسر یا دختر بودن نوزاد شد.به گفته دکتر دلشاد ،در پزشکی، وجود آلت در وضعيت ظاهری دستگاه تناسلی، نشان‌دهنده مذکر بودن نوزاد است و نداشتن آن، نشان‌دهنده مونث بودن. عوامل زيادی بايد دست به دست هم بدهند تا يك جنين شكل مذكر يا مونث به خود بگيرد. اما در برخی موارد، دستگاه تناسلی نوزاد حالت بينابينی دارد.

اينجاست که بحث ابهام جنسی مطرح می شود؛ يعنی از نظر ظاهری آلت نوزاد بسيار کوچک است و ظاهر دستگاه تناسلی اوليه به شكلی است كه نه می توان در مشاهده اول به او دختر گفت، نه پسر. برای مثال، رشد آلت کمتر از دو سانتی متر است يا ممکن است بيضه‌ها از داخل شکم پايين نيامده باشند يا اينکه فقط يک منفذ کوچک مانند دهانه رحم در ناحيه تناسلی نوزاد وجود داشته باشد. در اين صورت نمی توانيم سریع بگوييم که نوزاد دختر است يا پسر و اين يعنی ابهام جنسی.

 این مقام مسوول یادآور شد:این موسسه فعالیتش را از سال 1384 آغاز کرد که در ابتدا حوزه‌ی فعالیت آن تهران بود؛ اما در حال حاضر به دلیل نیاز در بیشتر نقاط کشور فعالیت می‌کند.دلشاد تصریح کرد: در توافقی که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان داشتیم مقرر شد که هیچ فرانشیزی از بیماران دریافت نگردد و با این اوصاف این عمل‌ها به شکل کاملاً رایگان انجام می‌شود.

شکاف کام ولب شکری  وابهامات جنسیتی بیشترین نوع بیماریهای مادرزادی

مدیر اجرائی موسسه حمایت ازکودکان با ناهنجاریهایی مادرزادی موسسه محکم  در هرمزگان شکاف کام ولب شکری و مقعد بسته (کلستومی)،ابهامات جنسیتی بیشترین نوع بیماریهای مادرزادی دانست که دامنگیر نوزادان متولد شده است .عبدالمجید مرادی نسب  ،استان هرمزگان بعداز استانها سیستان وبلوچستان ویزد وایلام وسمنان در ردیف ده استان اول کشور  در خصوص ناهنجاریهای  مادرزادی اعلام کرد  و گفت: طی 4 ماه اول سال  بیمارانی از جنوب کرمان وفارس وسیستان وبلوچستان تحت معالجه ودرمان رایگان این موسسه قرارگرفتند.

وی از ویزیت یکهزارو 800 بیمار  مبتلا به ناهنجاریهایی مادرزادی و انجام  389 مورد عمل جراحی اطفال و عمل ارتوپدی دربیمارستان کودکان سخن گفت ادامه داد:  با توجه به رسالت این موسسه خیریه پزشکی کلیه خدمات به صورت رایگان بوده ودرطی این مدت تاکنون 14 تن فوق تخصص جراحی اطفا ودو تن فوق تخصص ارتوپد اطفال ازتهران به استان اعزام شدند.

مرادی نسب ،ارزش ریالی این خدمات 13 میلیارد ریال ذکر نمود و ادامه داد: نوع عمل صورت گرفته عمدتا ناهنجاریهایی مادرزادی که ازفرط بهداشتی دامنگیرمادران بوده وهمین امر باعث اینگونه بیماریها می باشد .

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان هرمزگان تاکید کرد:خوشبختانه بندرعباس قطب جراحی نوزادان واطفال درجنوب کشور قرارگرفته و باعث ایجاد فرصتی برای درمان ناهنجاریهایی مادرزادی قرارگرفته است.

وی از کلیه اقشار وخصوصا دهیاران واعضای شوراها شهر و  روستا درسطح استان تقاضا نمود  تحقیق وبررسی به عمل بیاید چنانچه بیمارانی که مبتلا به ناهنجاریهایی مادر زادی هستند به شعبات موسسه محکم مراجعه تا مورد معالجه ودرمان قرار گیرند تا به یک غربالگری توسط فعالان اجتماعی از ظرفیت موجود استفاده نمایند. وی  شعبات موسسه محکم را 5 شعبه( بندرعباس، میناب، رودان،قشم و بندرلنگه) اعلام کرد  و خاطرنشان کرد که در شش ماهه دوم سال شعبات بندچاسک وپارسیان افتتاح خواهد شد.صبح ساجل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: