کد خبر: ۲۰۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 19
آمارهای چشمگیر در پیشرفت علم نشانگر رتبه برتر ایران در زمینه علم و فناوری در دهک دوم است و در منابع نفت و گاز می‌توان گفت ایران در رتبه دوم قرار دارد و کشوری که حائز این رتبه است جزء کشورهایی است که در تمام زمینه‌ها واردات دارد، این در حالیست که اگر از دانش‌های نوین استفاده‌ای داشتیم درصد واردات به شدت کاهش پیدا می‌کرد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به اینکه دانش نوین و فناوری جدید می‌تواند هر نوع مشکلی را که بشریت درگیر آن است، حل کند، گفت: خوشبختانه ایران از لحاظ پیشرفت علم و فناوری در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این موضوع نشانگر سیر صعودی کشورمان به سوی قله پیشرفت است.

به گزارش شفا آنلاین: محمود تولایی یکشنبه 28 مرداد در نشست علمی و تخصصی بیوتکنولوژی در استان همدان، اظهار کرد: آمارهای چشمگیر در پیشرفت علم نشانگر رتبه برتر ایران در زمینه علم و فناوری در دهک دوم است و در منابع نفت و گاز می‌توان گفت ایران در رتبه دوم قرار دارد و کشوری که حائز این رتبه است جزء کشورهایی است که در تمام زمینه‌ها واردات دارد، این در حالیست که اگر از دانش‌های نوین استفاده‌ای داشتیم درصد واردات به شدت کاهش پیدا می‌کرد.

وی افزود: کشور دانشمندان پرآوازه‌ای پرورانده‌ که افتخار کل جهان هستند و متأسفانه امروزه آنها را به فراموشی سپرده‌ایم، ایران و دیگر کشورهای مسلمان از لحاظ جغرافیایی در بهترین نقاط کره قرار دارند اما 46 درصد از فقرای جهان، مسلمانان هستند. در بعضی مواقع از دانش نوین به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که گویا تا کنون این کلمه را نشنیده‌ایم، در صورتی‌که عمل به آن فقط نیازمند همت و تلاش است.

تولایی ادامه داد: ایران دارای ظرفیت و پتانسیل‌های فراوان در منابع طبیعی و غیرطبیعی اعم از منابع نفت و گاز و مناع خاک حاصلخیز است و این موضوع باعث شده در زمره مناطق جغرافیایی خوب و در معرض طمع و فرصت‌طلبی سایر کشورها به ویژه غربیان برای دستیابی به منابع ناب کشورمان قرار بگیرد، این در حالیست که کشور فقط یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اما از میان این همه منابع و پتانسیل فقط 10 درصد آن مورد بهره‌مندی قرار گرفته است و این بیانگر این موضوع است که ما در بهره‌مندی و مراقبت از منابع باارزش خود موفق نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تداوم زندگی بشریت نیازمند دانش و فناوری جدید و نوین است، تصریح کرد: امروزه به علت پیشرفت چشمگیر جامعه بشری در علم و دیگر زمینه‌ها اگر به فناوری و دانش نوین توجهی نداشته باشیم بشر به هیچ عنوان نمی‌تواند با مشکلات و پیشامدهای امروزی مقابله کند و در برابر مشکلات کمر خم می‌کند.


تولایی تصریح کرد: یکی از عوامل بروز مشکلات پیشرفت علم<advancement of Science> است چرا که این پیشرفت علاوه بر پیامدهای خوب می‌تواند پیامد بد هم داشته باشد بدان معنا که هر چقدر جامعه و انسان پیشرفت داشته باشد به تناسب نیازها و خواسته‌های بشر بالا رفته و مشکلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: پیشرفت علم و فناوری از هزاره سوم آغاز شد، به طوریکه این دوره را دوره تلألو علم و فناوری می‌دانند و اگر برای حل مشکلات و محدودیت‌هایی که امروزه گریبانگیر جامعه بشریت شده است از جمله محدودیت منابع آبی و خاکی و سایر محدودیت‌ها از دانش نوین کمک نگیریم، در واقع تیشه به ریشه خود زده‌ایم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران عنوان کرد: اگر ایران بتواند در دیگر زمینه‌های علم و فناوری از جمله داروسازی از دانش نوین استفاده کند، می‌تواند به کشوری مبدل شود که خود منبع بزرگ تولید دارو<drug manufacturing> و خودکفا است، چرا که در حال حاضر نزدیک به 94 درصد از داروهای مورد نیاز را خود تولید می‌کند و فقط 6 درصد واردات دارد، اما همین واردات کم و ناچیز باعث خروج اندوخته و ارز از کشور می‌شود.

وی با بیان ضرورت تقسیم کار ملی و اولویت‌بندی و تشخیص ظرفیت استان گفت: همانطور که بیان شد، کشور دارای ظرفیت فراوان است که با توجه و بررسی و تجزیه و تحلیل در هر استان و شناخت پتانسیل و همچنین نیازهای آن استان می‌توان پروژه و وظیفه‌ای به دانشگاه‌هایش سپرد؛ به طور مثال یزد یک استان کویری و خشک است که می‌توان برای تولید برق خورشیدی و کاشت گیاه کویری در آن سرمایه‌گذاری کرد و انجام این پروژه را به بخش خصوصی سپرد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: