کد خبر: ۲۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 21
شفا آنلاین- محققان رویکرد نوینی را برای درمان نوعی سرطان خون موسوم به "لوسمی لنفوسیتی مزمن" (CLL) ارائه کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، این نوع از سرطان خون درمان‌های مکرر شیمی‌درمانی‌ را می‌طلبد که اغلب در برابر آن مقاوم می‌شود .

محققان به رهبری الکسی وی. دانیلو، دانشیار دانشکده پزشکی گایزل در دارتموث و متخصص خون‌شناسی و غدد مرکز سرطان کاتن نوریس، ریزمحیط غدد لنفاوی را مدلسازی کرده‌اند که در آن، سلول‌های CLL در آزمایشگاه وجود دارند.

آنها توانستند فعالیت گذرگاهی موسوم به (NF-kappaB) را مختل کنند که بقا و مقاومت سلول‌های CLL را در چنین ریزمحیط‌هایی تضمین می‌کند.

دانیلو گفت: در این ریزمحیط آزمایشگاهی، ما از MLN4924 برای مختل‌کردن فعالیت گذرگاه NF-kappaB با هدف‌گیری Nedd8 استفاده کردیم. مولفه Nedd8 فعالسازی NF-kappaB را کنترل می‌کند و این موضوع بقای سلول‌های CLL را کاهش داده و آنها را دوباره به شیمی درمانی و عوامل جدید حساس می‌کند.

چون سلول‌های CLL به کاررفته از بیماران مبتلا به سرطان گرفته شدند، یافته‌های حاصل بلافاصله برای درمان‌های بالینی مناسب بودند.

دانیلو بر این باور است بر خلاف دیگر درمان‌های جدید که نویدی را در درمان CLL نشان داده‌اند، این رویکرد منحصر‌ به فرد است زیرا مستقیما پروتئین‌های موجود در درون گذرگاه گیرنده B-cell را هدف قرار نمی‌دهد.

دیگر مدل‌های تحقیقاتی که ریزمحیط طبیعی غدد لنفاوی طبیعی را تقلید می‌کنند، نوعا بقای طولانی‌مدت سلول‌های CLL را القا کرده‌ و آنها را در مقابل شیمی‌درمانی آزمایشگاهی مقاوم کرده‌اند؛ اما تحقیق جدید از سیستم‌های مدل جدید استفاده کرد که اثرات حامی بقای ریزمحیط را معکوس می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: