کد خبر: ۲۰۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 14
زندگی ماشینی و صنعتی امروزی در کنار استفاده بیشتر از مواد خوراکی غیرطبیعی مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری هاست. اما آنچه موضوع را مهم‌تر می‌کند کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها در کشور ماست
شفاآنلاین>سلامت> آمارهای جهانی نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی و عروقی و به دنبال آنها سکته‌های قلبی روز به روز درحال افزایش است به گونه‌ای که این بیماری‌ها توانسته اند عنوان اولین عامل مرگ و میر مردم جهان را به خود اختصاص دهند.

به گزارش شفاآنلاین، زندگی ماشینی و صنعتی امروزی در کنار استفاده بیشتر از مواد خوراکی غیرطبیعی مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری هاست. اما آنچه موضوع را مهم‌تر می‌کند کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها در کشور ماست، از این رو با دکتر مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

دکتر مسعود قاسمی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز مانند سایر کشور‌های درحال توسعه، نسل جوان با بیماری‌های قلبی بیشتری مواجه می‌شوند، می‌گوید: سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان، بالای40 سال و در زنان بعد از سن یائسگی یعنی 50 یا 55 سالگی است. دلیل این تفاوت سن در زنان و مردان وجود هورمون‌هایی در بدن زنان است که از قلب آنها محافظت می‌کند و بعد از دوران یائسگی کاهش این هورمون، زنان را نیز به اندازه مردان در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار می‌دهد. اما در شرایط کنونی، ما با مردان جوانی روبه‌رو هستیم که از سن 30 سالگی به بعد به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند از این رو هیچ کس نباید خود را مصون از مشکلات قلبی و عروقی بداند.

رئیس بیستمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق توصیه می‌کند: اگر نزد خانواده درجه یک و دو شما، فردی مبتلا به بیماری قلبی و عروقی زودرس حضور دارد حتماً برای معاینات و بررسی سلامت قلب خود به پزشک(Doctor) متخصص مراجعه کنید و منتظر مشاهده علامت نباشید.

به گفته دکتر قاسمی، کسی که قبل از سن 55 سالگی سابقه آنژیوگرافی با تشخیص تنگی رگ قلب، عمل قلب باز یا استنت‌گذاری داشته باشد به بیماری قلبی زودرس مبتلا شده است. رئیس انجمن آترواسکلروز در ادامه می‌گوید: نکته مهم دیگر این است که اولین علامت قلبی می‌تواند اولین حادثه قلبی هم باشد. متأسفانه همیشه علائم هشدار دهنده در بیماری‌های قلبی وجود ندارد و ممکن است عده‌ای قبل از نمایان شدن علائم یک حادثه قلبی را تجربه کنند.

در حقیقت افراد چاق و آنهایی که به فشار خون بالا، چربی خون بالا و برخی بیماری‌های ارثی یا زمینه‌ای مانند دیابت(Diabetes) مبتلا هستند یا آن دسته که دخانیات استعمال می‌کنند در معرض خطر جدی هستند. از این رو باید ضمن اصلاح سبک زندگی، به پزشک متخصص مراجعه کنند تا در صورت ابتلا به بیماری قبل از پیشرفت آن، درمان را آغاز کنند تا از خطر مشکلات قلبی در امان بمانند. وی در پایان می‌افزاید: اگر در بررسی‌های پزشکی این گروه از افراد مشخص شد مشکلی وجود ندارد باید ضمن درپیش گرفتن سبک زندگی سالم، بازهم مراقبت‌های دوره‌ای پزشکی خود را جدی بگیرند و ادامه دهند تا یک زندگی با کیفیت را تجربه کنند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: