کد خبر: ۲۰۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 10
براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، میزان قابل قبول عفونت در بیمارستان‌ها باید به زیر 10 درصد برسد و این مسئله بدین معنی است که به ازای هر 10 بیمار بستری، 1 تا 2 نفر دچار عفونت بیمارستانی شوند
شفا آنلاین>سلامت>معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: مقوله عفونت بیمارستانی با رفتار پزشکان و بیماران ارتباط مستقیمی دارد.

به گزارش شفا آنلاین:برگزاری کمیته ویژه عفونت بیمارستانی در مراکز درمانیعلی اکبر حق دوست معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت و دبیر ستاد طرح تحول نظام سلامت  اظهار کرد:‌ مقوله عفونت بیمارستانی معمولا در تمام دنیا یکی از مشکلات اصلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، میزان قابل قبول عفونت در بیمارستان‌ها باید به زیر 10 درصد برسد و این مسئله بدین معنی است که به ازای هر 10 بیمار بستری، 1 تا 2 نفر دچار عفونت بیمارستانی شوند.

اجتناب نا پذیر بودن عفونت های بیمارستانی در دنیا
معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عفونت‌های بیمارستانی ممکن است بر اثر یک زخم کوچک بوده و از شدت کمی برخوردار باشد، افزود: عفونت‌های بیمارستانی ممکن است از نوع خطرناکش‌ در بیماران بروز پیدا کند.

حق دوست بیان کرد: در ایران شاهد عفونت‌های بیمارستانی هستیم و این مقوله یکی از مسائل اجتناب ناپذیر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محسوب می‌شود زیرا بیمارانی که وارد بیمارستان می‌شوند،‌ سطح ایمنی بدن شان ضعیف بوده و در برابر هر میکروبی نمی‌توانند مقاومت و ایستادگی کنند.

کاهش عفونت بیمارستانی کار فرهنگی می طلبد
وی اضافه کرد: در محیط‌های بیمارستانی و درمانگاه‌ها به دلیل مصرف آنتی بیوتیک انواع میکروب و باکتری مقاوم شده و همین مسئله باعث درمان سخت آنها و عفونت‌های بیمارستانی می‌شود.

معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت تأکید کرد: در کاهش عفونت‌های بیمارستانی، مقوله فرهنگی بسیار مهم است به طوری که اگر مسئولان مراکز درمانی مانع از عیادت کودکان و فرزندان خردسال بشوند،‌ این مسئله باعث ایجاد اعتراضاتی‌ از سوی ملاقات کنندگان‌ می‌شود.

حق دوست اظهار کرد: رفتار کادر پزشکان در کاهش عفونت‌های بیمارستانی بسیار دخیل است که در این خصوص دستورالعمل و پروتکل‌هایی ابلاغ شده است.

فعالیت کمیته کنترل عفونت در مراکز درمانی
وی اظهار کرد: ‌در هر بیمارستان کمیته کنترل عفونت‌های بیمارستانی <Hospital infonsecti>وجود دارد و به صورت دوره‌ای پزشکان در این خصوص جلسه برگزار کرده و پرستاری باید مسئول رصد میزان عفونت‌های بیمارستانی باشد.

معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت ادامه داد: واقعیت امر این است که بستری در بیمارستان یکی از عادت‌‌های مردم کشورمان است و بسیاری از بیمارانی که در مراحل آخر زندگی هستند و علم پزشکی کلاسیک نتواند کمک به ادامه حیات <Life>آنها دهد، در تمام دنیا این بیمار را از بیمارستان مرخص و ادامه درمان در منزل انجام می‌شود.

حق دوست اضافه کرد: در ایران بیماری که ادامه روند درمان از نظر پزشکی کلاسیک برایش  نا ممکن است به جای مرخص شدن از بیمارستان، همراهان وی سعی کرده بیمار را در اتاق مراقبت‌های ویژه بستری کنند و همین مسئله باعث بروز عفونت‌های بیمارستانی می‌شود.

وی ادامه داد: در استرالیا بیماران سوختگی بالای 50 درصد پس از 2 روز کنترل آب الکترولیت‌ وی را به منزل فرستاده و بقیه مراقبت‌ها در آنجا انجام می‌شود.


معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت اضافه کرد: مهم‌ترین علت فوت بیماران سوختگی<Burn patients> بعد از 3 روز عفونت است به همین دلیل در کشورهای خارجی بعد از 3 روز وی را از محیط بیمارستان خارج می‌کنند تا دچار عفونت‌های مختلف نشود.

حق دوست یادآوری کرد: بعد از طرح تحول نظام سلامت میزان عفونت‌های بیمارستانی تغییر محسوسی نداشته است که علت اصلی آن مرتفع شدن بسیاری از مسائل و مشکلات مراکز درمانی بوده است.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: