کد خبر: ۲۰۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 09
از میزان کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان تهران نزدیک به چهار‌هزار تخت مربوط به شهر تهران می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>  به‌نظر می‌رسد تهران با داشتن ۵۲ بیمارستان خصوصی و ۴۹ بیمارستان دولتی از نظر تعداد تخت و فضای بیمارستانی مشکلی نداشته باشد، اما براساس آخرین آمار تهران از حدود چهار‌هزار تخت بیمارستانی در شهر تهران و ۱۰‌هزار تخت در استان تهران رنج می‌برد.

به گزارش شفا آنلاین:محسن علیجانی‌زمانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه گفت: «از میزان کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان تهران نزدیک به چهار‌هزار تخت مربوط به شهر تهران می‌شود، البته کمیسیون بهداشت و درمان تاکنون جلساتی با حضور متولیان این بخش برای رفع مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی و افزایش هم‌افزایی میان دستگاه‌ها برگزار کرده است؛ متاسفانه موازی کاری بسیاری میان دستگاه‌ها وجود دارد که باید به کمترین میزان کاهش پیدا کند.»

دکتر محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در این زمینه گفت: خدمات ما برای پاسخگویی به نیازهای مردم به دو دسته خدمات اورژانس و خدمات برنامه ریزی شده تقسیم می شود. خدمات اورژانس در اسرع وقت انجام می شود و صف انتظاری برای آن وجود ندارد اما در خدمات برنامه ریزی شده با توجه به منابع این انتظار وجود دارد.

وی افزود: بیماران تصادفی یا قلبی در همان لحظه رسیدگی می شوند و و بیمارستان ها مکلف به رسیدگی فوری هستند اما بیماری هایی مانند تعویض مفصل یا برداشت ضایعه که برنامه ریزی شده اند صف انتظار دارند.

وی اظهار داشت: اگر خانواده های ایرانی پزشک خانواده داشته باشند و ارجاع انجام شود و مراحل اولیه پیشگیری صورت بگیرد بسیاری از بیماری ها به مرحله بستری نمی انجامند.

وی خاطرنشان کرد: نبود یک سیستم کامل از خدمات سرپایی تا بستری یکی از مشکلات فعلی است.

تعداد تخت بیمارستانی در استان ها به ویژه تهران شاید تا حدودی با استانداردهای ملی همخوانی داشته باشد اما به صورت کلی به دلیل سرریز جمعیت کشور به تهران این کمبود ایجاد می‌شود. اکثر بیمارستان ها در شهرستان، بیماران<patients> را به تهران ارجاع می دهند و این باعث کمبودهایی می شود که به برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور یادآور شد: ما در سال گذشته ۹۰۰ میلیون بار به جامعه پزشکی مراجعه داشتیم، به نظر می رسد با تمام کاستی ها اما پزشکی ما قوی و جوابگو است اما بر اساس شرایط دو دهه اخیر به دلیل هجمه‌هایی که از سوی شبکه های اجتماعی و مسایل حقوقی، پزشکی دفاعی را ایجاد کرده و فرد به خاطر جلوگیری از عواقب آن، بیمار را به سطح دوم و سوم ارجاع می دهد.


وی یادآور شد: برخی بیمارستان ها تک تخصصی هستند اما همه آنها خدمات اولیه برای احیا و مراقبت و انتقال بیمار به بیمارستان تخصصی را دارند. سطح خدمت ما به بیماران با این سرانه فعلی قابل مقایسه نیست؛ مجلس و دولت باید سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهند.

کمبود تخت؛ عامل اصلی ازدحام بیمارستان‌های دولتی

دکتر حسین کرمان پور، مدیر درمانگاه های تخصصی<Specialized clinics> بیمارستان سینا گفت: علت اصلی ازدحام جمعیت در بیمارستان ها کمبود تخت و دومین علت آن نگرش اجتماعی به بیمارستان است.

وی افزود: یکی از دلایل ازدحام در بیمارستان های دولتی در مرکز شهر تکنولوژی است. از طرفی دیگر پزشکان ما در کنار آموزشی که می بینند شجاعت برنامه ریزی و درمان را نمی آموزند چراکه گاهی ملت بالاتر رفته است؛ ما دچار کمبود یک سیستم پزشکی کارآمد و به روز و شجاع هستیم.

این مقام مسوول تصریح کرد: بیمارستان های دولتی در موضع مظلومیت هستند یعنی ما نمی توانیم درب بیمارستان را به روی بیماران ببندیم هر بیماری را پذیرش می کنیم و به همین خاطر دچار ازدحام می شود اما بیمارستان های خصوصی در این زمینه خودمختار عمل می کنند و مستقل تر هستند.

وی گفت: منظور از کمبود تخت بیمارستانی تعداد آن نیست بلکه منظور از تخت فیزیک و فراهم کردن محتوای کنار تخت اعم از فضای رفاهی، تفریحی، آموزشی، پزشکی و تکنولوژی است.

دکتر کرمانپور متذکر شد: هم اکنون برآورد وزارت بهداشت این است که برای تولید هر تخت بیمارستانی در شهر هایی مانند تهران از 500 میلیون تا یک میلیارد هزینه دارد.

وی گفت: عمده ترین مساله ما در ازدحام بیمارستان ها، کمبود تخت است که برای تولید آن بین 500 میلیون تا یک میلیارد پول و فضای فیزیکی و نیروی انسانی لازم است.

راه اندازی تخت‌های بیمارستانی برای بخش دولتی تهران

دکتر بهزاد کلانتری، مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: از تعداد ۲۵ هزار تخت موجود در بیمارستان های تهران ۱۱ هزار تخت آن دولتی و ۱۴ هزار تخت هم در بخش خصوصی است.

وی افزود: خوشبختانه وضعیت بخش خصوصی از نظر تعداد تخت بیمارستانی نسبت به بخش دولتی بهتر است اما به طور کلی در تهران کمبود تخت داریم در برخی از مناطق تهران مانند منطقه ۱۵، ۱۷ و ۱۹ که مناطق پرجمعیتی هم هستند تخت دولتی موجود نیست.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما برای تهران این است که دسترسی به بیمارستان ها را درست و متناسب با جمعیت کنیم. برای این کار حدود ۷ هزار تخت در بیمارستان های دولتی تهران و هزار و ۲۰۰ تخت هم در بخش خصوصی کمبود داریم.

این مقام مسوول تاکید کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که تا سال ۱۴۰۴ به استانداردهای تعیین شده در سند درمان کشور و تفاهم با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور برسیم.

وی اعلام کرد: هم اکنون تخت های بیمارستانی زیادی در سیستم دولتی تهران در حال احداث است. به عنوان نمونه در بیمارستان فیروز آبادی شهرری ۳۲۰ تخت بیمارستانی در حال احداث است و تا به الان ۷۰ درصد پیشرفت کرده است.

علاوه بر این در بیمارستان هفتم تیر منطقه ۱۹ مجوز ۳۰۰ تخت بیمارستانی صادر و کار ساخت آن هم آغاز شده و امیدواریم تا سه سال آینده به اتمام برسد. در منطقه یافت آباد مجوز بیمارستانی با ۲۵۰ تخت صادر شده و اقدامات مربوط به تامین مالی آن در حال انجام است.

وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد با افزایش دسترسی مردم به بیمارستان ها که توسط دولت و وزارت بهداشت ایجاد شده ما در بخش خصوصی روند نزولی مراجعین را نداشتیم. این یعنی بخش خصوصی با طراحی های ما همراه است و با ظرفیت خود به مردم خدمات می دهد.سیناپرس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: