کد خبر: ۲۰۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 09
۸۰ درصد افراد در طول زندگی، یک بار به خاطر مشکلات گردن به پزشک مراجعه می‌کنند و همچنین دومین دلیل مراجعه به پزشک، مشکلات ستون فقرات است.
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص ارتوپد گفت: درگیر شدن عضله و طولانی شدن مدت درد، می‌تواند باعث کاهش قدرت و از بین رفتن عضلات شود.

به گزارش شفا آنلاین: مرتضی رجایی جراح و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت ناتوانی در افراد زیر ۴۵ سال مشکلات ستون فقرات و گردن است، بیان کرد: ۸۰ درصد افراد در طول زندگی، یک بار به خاطر مشکلات گردن به پزشک مراجعه می‌کنند و همچنین دومین دلیل مراجعه به پزشک، مشکلات ستون فقرات<Sixty paragraphs> است.

وی افزود: زندگی ماشینی، کاهش تحرک، رفتار‌های نادرست روزانه همچون بلند کردن کودکان و وزنه‌های سنگین، خوابیدن و نشستن نادرست باعث تشدید این مشکلات می‌شود.

رجایی با اشاره درد‌هایی که ناشی از درد ناحیه گردن است، بیان کرد: درد و خواب رفتگی اندام‌های فوقانی، درد در بین دو کتف، درد در ناحیه شانه‌ها، بازو و ساعد و کف دست می‌تواند ناشی از دیسک گردن باشد.

این متخصص ارتوپد درباره درمان‌های رایج این عارضه گفت: در موارد خفیف استراحت و گاهی نرمش می‌تواند مفید باشد؛ اگر بهبود حاصل نشد فیزیوتراپی و درمان‌های فیزیکی و در نهایت تجویز دارو‌های موضعی و خوراکی؛ در مراحل شدیدتر درمان با اوزن و سلول‌های بنیادی و اگر هیچکدام از این راه‌ها موثر نبود، جراحی توصیه می‌شود؛ پس از درمان هم باید سبک زندگی نغییر کند  در غیر این صورت درد برگشت پذیر است.

وی  گفت: درگیر شدن عضله و طولانی شدن مدت درد، می‌تواند باعث کاهش قدرت عضلات <Reduce muscle strength>شود؛ در این زمان اهمیت درمان افزایش می‌یابد و اگر علامت‌ها برطرف نشد، باعث ازبین رفتن عضله و تاندون می‌شود و تاخیر در درمان نتیجه خوبی را حاصل نمی‌کند.

مصرف مسکن بهتر از تحمل درد است
رجایی افزود: این اعتقاد غلط که درد کشیدن بهتر از مصرف مسکن است می‌تواند بسیار خطرناک و صدمه زننده باشد، گرچه موافق مصرف مسکن نیستیم، اما تحمل درد آسیب بیشتری را به مراتب نسبت به مسکن‌های شیمیایی به بیمار می‌زند.

وی با اشاره به اینکه گاهی درد در گردن بدون علامت است، گفت: در ناحیه دست خواب رفتگی، بی‌حسی، سوزن شدن و در اندام‌های فوقانی درد انگشتان می‌تواند علت آسیب  به گردن باشد هر چند خود گردن علامتی ندارد.

این جراح و متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه وضعیت بدن در تشدید  یا ایجاد درد مهم است، بیان کرد: در ایستادن و نشستن باید ستون فقرات به نحوی باشد که قوز کرده نباشد؛ در رانندگی و نشستن هم حالت گردن مهم است.

شغل‌هایی که مستعد آسیب‌های گردن هستند!
این متخصص ارتوپد با اشاره به شغل‌هایی که مستعد گردن درد هستند، تصریح کرد: افرادی که بیشتر با دست کار می‌کنند مثل دندان‌پزشکان و یا افرادی که با کامپیوتر و موبایل سروکار دارند بیشتر به آسیب‌های گردن دچار می‌شوند.

وی یادآوری کرد: صدا‌های تق تق گردن اگر بدون درد باشد ناشی از آزاد شدن حباب‌های مفصل است، اما اگر با درد همراه باشد می‌تواند نشانه آرتروز گردن در داخل مفصل باشد و نیاز به بررسی و درمان سریع دارد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: