کد خبر: ۲۰۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 09
تربیت پرستاران و پزشکان در راستای توسعه طب تسکینی در گام اول با محوریت بیماران سرطانی آغاز خواهد شد که در این راستا حدود 100 نفر از پرستاران دوره دیده‌اند
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: طب تسکینی با تمرکز بر بیماران سرطانی در کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین:مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارکرد: تربیت پرستاران و پزشکان در راستای توسعه طب تسکینی در گام اول با محوریت بیماران سرطانی آغاز خواهد شد که در این راستا حدود 100 نفر از پرستاران دوره دیده‌اند و در شهرهای گوناگون به انتقال دانش به پرستاران دیگر خواهند پرداخت و در ادامه  طرح، سایر بیماری ها نیز در طرح طب تسکینی لحاظ می‌شوند.

وی افزود:‌ بیماران سرطانی در مرحله پایان زندگی و پس از گذراندن دوره‌های درمان نیاز به آرامش بیشتری در منزل و کنار خانواده دارند همچنین  در مقطعی که بیمار درمان‌های لازم را از کادر درمان گرفته است و درمان خاصی ندارد  برای  مراقبت بیشتر  طب تسکینی وارد کار می‌شود.

طب تسکینی جایگزین پزشکی نیست
وی اظهار کرد: طب تسکینی<Palliative medicine> جایگزین پزشکی نیست و نباید برخی اینگونه قلمداد کنند که توسعه طب تسکینی با حذف پزشکان و کم رنگ شدن نقش درمان همراه است.

حضرتی گفت: سازمان بهداشت جهانی معتقد است در گام اول درمان باید طب تسکینی هم شروع شود و با اتمام درمان طب تسکینی پر رنگ‌تر شود تا در این مرحله شخص مراقبت‌های بیشتری را داشته باشد در کشور ما هم با توسعه طرح طب تسکینی شاهد نتایج خوبی خواهیم بود .

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: در بسیاری از زمان‌ها درمان‌هایی که برای بیماران مبتلا به سرطان انجام می‌شود،‌ آزار دهنده است و درد ناشی از شیمی درمانی واعمال  جراحی بسیاری از خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در مراحل پایان زندگی بیماران سرطانی می‌توانیم با طب تسکینی کیفیت زندگی بهتری را برای بیماران و خانواده‌ آنها در نظر داشته باشیم که این امر با حضور پزشکان و پرستاران آموزش دیده محقق خواهد شد.

حضرتی گفت:‌ در کنار این دردها نباید مشکلات روانی و معنوی، اجتماعی، خانوادگی و حتی مادی را نادیده گرفت زیرا همه مسائل بر روند بیماری تأثیر گذار است و از این رو طب تسکینی در پایان زندگی این گروه‌ها نقش خوبی را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود تحت‌های بیمارستانی در کشور، عفونت‌های بیمارستانی و عوامل دیگر، طب تسکینی مراقبت بیشتری را برای بیماران در منزل ایفا می‌کند و فرد در پایان زندگی از راحتی و آرامش بیشتری برخوردار است .

تربیت پرستاران و پزشکان در توسعه طب تسکینی
معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: تربیت پرستاران و پزشکان برای توسعه طب تسکینی یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر و با پیشرفت علم پزشکی روش‌های درمانی سرطان<Cancer treatment methods> بیشتر و بهتر و طول عمر بیماران بیشتر شده است، با ورود طب تسکینی در روند درمان می‌توانیم شاهد نتایج بهتری بر مراقبت‌های روحی و روانی بیماران باشیم.

وی در پایان گفت: تربیت پرستاران و پزشکان و انتقال دانش به پرستاران اقصی نقاط کشور از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت آغاز شده و در گام اول طب تسکینی با بیماران سرطانی، امید داریم تا شاهد نتایج مطلوب و توسعه طب تسکینی در سایر بیماری‌ها باشیم.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: