کد خبر: ۲۰۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 08
سازمان نظام پرستاری یک ساختاری کاملاً حرفه‌ای دارد و اساسنامه‌اش بر اساس اهداف مشخصی‌ تدوین شده است
شفا آنلاین>سلامت>دالوندی از افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت رشته پرستاری در سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:اصغر دالوندی  رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در نشست خبری صبح امروز که برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری یک ساختاری کاملاً حرفه‌ای دارد و اساسنامه‌اش بر اساس اهداف مشخصی‌ تدوین شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه تلاش‌ها سازمان نظام پرستاری در 3 دوره قبل حواشی‌هایی را به دنبال داشته است که اینگونه‌ مسائل نگذاشته‌ این نهاد به اهداف خودش دست یابد‌.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در این دوره مقوله‌ پژوهش یکی از محورهای مهم در سازمان نظام پرستاری محسوب می‌شود، افزود: سازمان نظام پرستاری بدون پژوهش مبتنی بر آمار، ارقام و نتایج تحقیقات یک سازمانی مرده‌ محسوب می‌شود و معتقدم که طی چند سال گذشته نقش پرستاران در حوزه آموزش سلامت به مردم مغفول مانده است.

دالوندی‌ بیان کرد: امروزه در بحث پژوهش‌ و دیگر اهداف سازمان نظام پرستاری تفاهم‌نامه‌های خوبی با اورژانس‌ و هلال احمر‌ امضا کرده‌ایم تا نقش سازمان در موضوع آموزش پر رنگ‌تر شود.

راه اندازی مرکز توسعه و رشد سازمان نظام پرستاری
وی با اشاره به اینکه در سازمان نظام پرستاری مرکز توسعه و رشد سازمان به وسیله 3 گروه استارت‌ آپ‌ نویس در حال راه‌اندازی است، گفت:  در حوزه‌های مختلف سلامت در حال نوشتن اپلیکیشن‌های مختلف به وسیله 10 هزار نفر از دانشجویان رشته پرستاری هستیم.

دالوندی‌ تأکید کرد: معاونت حقوقی و پارلمانی‌ در سازمان پرستاری راه‌اندازی شده است و امروزه ارتباط خوبی با مجلس شورای اسلامی برقرار کرده‌ایم تا سازمان نظام پرستاری قوی‌تر از گذشته شود و بخش‌هایی از وظایف حاکمیتی‌ را بتواند بر عهده بگیرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه بنا به توضیح به فرد یا سازمانی نداریم، افزود:  زمانی با اجرای طرح پرستاری بیمارستانی چالش‌هایی در سازمان نظام پرستاری ایجاد شد و امروزه با وجود اجرا نشدن این طرح هنوز عقبه‌های آن سازمان و پرستاران‌ را دچار مشکلاتی کرده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری سعی کرده است تربیت بیمارستانی‌ پرستاران‌ را منتفی کند اما امسال جذب پرستار در شهرهای میناب‌ و سقز‌ بدون ارزیابی دقیق‌ انجام شده بود و همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای سازمان نظام پرستاری در صورت اجرا شدن شد.

سازوکار جذب دانشجوی بورسیه مشخص نیست
دالوندی‌ اضافه کرد: علی رغم‌ اینکه زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار می گیرد ولی زمینه جذب در قالب هیئت علمی بالینی و جذب دانشجویان به صورت بورسیه‌ای به صورت مشخص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: سازمان سنجش به صورت اتوماتیک ظرفیت پرستاری را در دانشگاه‌های کشور به میزان 15 درصد افزایش داده است، سازمان سنجش می‌خواست خودش به صورت اتوماتیک  900 نفر به ظرفیت پرستاری در دانشگاه‌های سراسر کشور اضافه کند و این مسئله سازمان نظام پرستاری را دچار مشکلاتی می‌کرد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های سازمان نظام پرستاری بحث ایجاد رشته تربیت مراقبت سلامت است که به نظرم تصمیمی نادرست انجام شده است زیرا این کار مواضع‌ کاری با خدمات پرستاری بوده و 80 درصد از چارت درسی رشته مراقبت از سلامت مانند پرستاری <Nursing>است.

دالوندی تاکید کرد: این تصمیم باعث ایجاد تنش<Creating tension> در بین جامعه پرستاری می‌شود و به شدت مخالف ایجاد این رشته هستیم اما مسئله مهم این است که موضوع مراقبت از سلامت می‌تواند به عنوان یک جایگاه در کشور فعالیت کند و پرستاران در این جایگاه می‌توانند به مراقبت از سلامت بپردازند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: یک بهرورز در روستا می‌تواند 47 قلم دارو را تجویز کند ولی پرستار با خواندن چهار سال درس هنوز نمی‌تواند یک آسپرین به بیمار بدهد.

هزینه بالای تخت‌های بیمارستانی/ غیرواقعی بودن تعرفه مراقبت در منزل
در ادامه مراسم شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاری ایران گفت:‌ حدود 60 سال پیش طرح مراقبت پرستاری در منزل در کشورهای آمریکا و اروپا راه‌اندازی شد و اکنون دنیا به سمت کاهش تعداد تخت‌های بیمارستانی به دلیل هزینه یک میلیاردی هر تخت می‌رود.

وی ادامه داد: امروزه مسئولان از ایجاد تعداد تخت‌های بیمارستانی بسیار رضایت دارند در صوریتی که هزینه ایجاد یک تخت بسیار گزاف است.

شریفی مقدم بیان کرد:‌ در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر 10 نفر پرستار فعالیت می‌کنند در صورتیکه در ایران این آمار بسیار کمتر است.

دبیر کل خانه پرستاری ایران ادامه داد: در ایران از دهه 70 مراکز و خدمات پرستاری در منزل راه‌اندازی شده است به طوریکه در سال 78 وزیر بهداشت آن زمان آیین‌نامه مراکز مشاوره و خدمات پرستاری و منزل را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد و بین هزار و 200 تا هزار و 700 مرکز مجوز دریافت این خدمات را از وزارت بهداشت اخذ کرده‌اند که به دلیل سیاست‌ها‌ی آن زمان در حدود 90 درصد از این مراکز غیر فعال بوده است.

وی اظهار کرد: تعرفه خدمات پرستاری در منزل در سال 95 به وسیله معاونت درمان به شورای عالی بیمه ارسال شد که متاسفانه میزان تعرفه غیرواقعی بوده است، زیرا به ازای یک ساعت کار در حدود 18 هزار تومان یک پرستار دریافت می‌کرد در حالی که از حقوق یک ساعت کار برای فعالیت در بخش دولتی در حدود 45 هزار تومان بوده است.

شریفی مقدم گفت: متاسفانه در داخل بیمارستان بخشی را تحت عنوان هوم‌کر در نظر گرفته و بیماران را به جای ترخیص و مراقبت در منزل به بخش هوم‌کر بیمارستانی منتقل می‌کند.

دبیر کل خانه پرستاری ایران یادآوری کرد: تصمیمات غیر کارشناسی و غیر اصولی باعث می‌شود تا 80 درصد خدمات پرستاری به وسیله افراد غیر مجاز در منزل و غیر حرفه‌ای ارائه شود.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: