یکی از کارهایی که ما در دست انجام داریم این است که به خاطر اینکه مردم برای دریافت نوبت در کلینیکهای دولتی پشت گیشه و صندوقهای پذیرش و ... نیازی به تجمع نداشته باشند و اذیت نشوند، امکانی ایجاد شود که بتوانند به صورت الکترونیکی ثبت نوبت پذیرش خود را دریافت کنند
شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخشنامه ساماندهی نحوه وقتدهی و پذیرش درمانگاههای تخصصی به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.
به گزارش شفاآنلاین، معاون درمان وزارت بهداشت(Health) ضمن اعلام این خبر گفت: «یکی از کارهایی که ما در دست انجام داریم این است که به خاطر اینکه مردم برای دریافت نوبت در کلینیکهای دولتی پشت گیشه و صندوقهای پذیرش و ... نیازی به تجمع نداشته باشند و اذیت نشوند، امکانی ایجاد شود که بتوانند به صورت الکترونیکی ثبت نوبت پذیرش خود را دریافت کنند.»
قاسم جانبابایی ادامه داد: «البته تعدادی از استانها نظام ارجاع مستقر کردهاند و نظام ارجاع هم خودبخود نوبتدهی را انجام میدهد مانند استان گلستان که در این زمینه پیشرفت خیلی خوبی داشته است. منتها به صورت همزمان شرایطی ایجاد کرده که مردم قبل از اینکه بخواهند به کلینیکی مراجعه کنند، بتوانند به صورت اینترنتی نوبت هم بگیرند چراکه یکی از اعتراضات مردم این بود که مجبور بودند صبح خیلی زود به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنند، در آنجام معطل شوند تا اینکه سرانجام بتوانند نوبت بگیرند. ولی وقتی نوبتدهی به صورت اینترنتی شود، عملا این مشکلات حل میشود و مردم هم میتوانند به صورت اینترنتی نوبت بگیرند و درعین حال ترتیب و لیست نوبت خودشان را هم ملاحظه کنند.»
وی ادامه داد: «در راستای برطرف کردن این مشکلات(Difficulties) و راحتتر کردن نوبتدهی برای مردم، بخشنامه ساماندهی نحوه وقتدهی و پذیرش درمانگاههای تخصصی سراسر کشور با امضای علیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد. در این بخشنامه بر برنامهریزی و نظارت دقیق بر نحوه حضور به موقع پزشکان در درمانگاه برابر وقت اعلامی به بیماران و اطلاعرسانی به بیماران وقت دهی شده در صورت عدم حضور پزشک یا تغییر ساعت پزشکان از طریق سامانه پیامکی یا تماس تلفنی تاکید شده است. همچنین برنامهریزی برای کاهش نوبتدهی حضوری جهت عموم بیماران و الکترونیکی نمودن آن از طریق ایجاد سامانه جامع وقت دهی با قابلیت دسترسی ساده و کاربری آسان و در نظر گرفتن تمهیدات لازم درسامانه وقتدهی جهت پذیرش بیماران ارجاعی از اورژانس، سالمندان، افراد ناتوان و مراجعه کنندگان سرپایی با شرایط خاص از جمله بیماران مراجعه کننده از راههای دور، شهرستانها و روستاهای مجاور از جمله مفاد این بخشنامه است.»
جانبابایی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان را برای مطبهای خصوصی هم در نظر گرفتهاید یا اینکه فقط شامل حال درمانگاهها و کلینیکهای دولتی میشود، تصریح کرد: «نه این بخشنامه صرفا برای کلینیکهای دولتی است و مطبهای خصوصی شامل حال این بخشنامه نمیشود. ضمن اینکه در بخش خصوصی اعتراض چندانی از جانب مردم وجود ندارد. گلایه مردم بیشتر به سیستم دولتی بود. به خاطر اینکه باوجود ارائه خدمت با تعرفه پایین بخش دولتی در این کلینیکها، مردم علاقهمند هستند که از این مراکز خدمات دریافت کنند ولی طبیعتا نسبت به نحوه نوبتدهی در این مراکز معترض بودند. بههرحال متخصصین در یک ساعات خاصی در کلینیکها حضور دارند و در آن ساعات محدود هم مجبور هستند تعداد زیادی از بیماران را ویزیت کنند. لذا وقتی این امور به صورت اینترنتی انجام شود، حتما شاهد تغییرات مثبتی در این حوزه خواهیم بود.»
براساس اعلام پایگاه اطلاعرسانی وزارت بهداشت، متن کامل این بخشنامه به این شرح است؛ معاونین محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور
با احترام، در راستای تکریم بیماران و مراجعین درمانگاههای تخصصی و دستور مقام عالی وزارت در خصوص ساماندهی موضوع در سراسر کشور، به استحضار میرساند، از آنجا که زیرساخت الکترونیکی نمودن فرآیندهای درمانگاهی به خصوص در زمینه وقتدهی امکانپذیر است، خواهشمند است دستور فرمایید در راستای تامین حقوق و جلب رضایتمندی بیماران و ارتقای کیفیت خدمات درمانگاهی، با در نظر گرفتن موارد ذیل نسبت به ساماندهی موضوع از طریق استقرار سامانه جامع وقتدهی و یا تکمیل و تعیین فرآیندهای سامانههای موجود اقدام و گزارش آن را حداکثر تا پایان مرداد ماه به این دفتر اعلام نمایند:
1) برنامهریزی برای کاهش نوبت دهی حضوری جهت عموم بیماران و الکترونیکی نمودن آن از طریق ایجاد سامانه جامع وقت دهی با قابلیت دسترسی ساده و کاربری آسان
2) در نظر گرفتن تمهیدات لازم درسامانه وقتدهی جهت پذیرش بیماران ارجاعی از اورژانس، سالمندان، افراد ناتوان و مراجعه کنندگان سرپایی با شرایط خاص از جمله بیماران مراجعهکننده از راههای دور، شهرستانها و روستاهای مجاور
3) تعیین و تسهیل فرآیند اخذ وقت مجدد جهت بیماران ارجاعی به سایر تخصصها، مراجعات بعدی بیماران به درمانگاه با تشخیص پزشک معالج بدون قرار گرفتن در لیست انتظار و یا نیاز به اخذ نوبت مجدد از طریق سامانه
4) ایجاد امکان قرارگرفتن در لیست انتظار درمانگاههای تخصصی (در زمان تکمیل ظرفیت سامانه) و برنامهریزی لازم به منظور تعیین وقت از طریق افزایش ساعات فوقالعاده و اطلاعرسانی به بیمار توسط تماس تلفنی و یا ارسال پیامک
5) بررسی، مطالعه و برنامه ریزی فعال و مستمر بر اساس عملکرد ماهیانه درمانگاههای تخصصی و اعمال تغییرات لازم در میزان ساعت و تعداد پذیرش بیماران بالاخص در درمانگاههای فوق تخصصی با رعایت اصول ارجاع
6) اطلاع رسانی نحوه اخذ نوبت درمانگاهها از طریق سایت اینترنتی بیمارستان، نصب بنر، چاپ بروشور
7) فراهم نمودن امکاناتی ازجمله اعلام شماره تلفن یا صندوق دریافت پیشنهادات و شکایات بیماران مراجعهکننده درمانگاه جهت کاهش نواقص و ارتقای سیستم نوبتدهی (در محل درمانگاه)
8) برنامهریزی و نظارت دقیق بر نحوه حضور به موقع پزشکان در درمانگاه برابر وقت اعلامی به بیماران
9) اطلاعرسانی به بیماران وقتدهی شده در صورت عدم حضور پزشک یا تغییر ساعت پزشکان از طریق سامانه پیامکی یا تماس تلفنی/ سپید