کد خبر: ۲۰۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 07
دکتر علی‌اکبر زینالو در حاشیه اولین جشنواره تغذیه با شیر مادر که در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد، بر اهمیت شیر مادر و نقش مهم آن در ارتباط روحی – روانی و تکامل دفاعی نوزاد تاکید کرد
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه بخش نوزادان بیمارستان شریعتی با تاکید بر لزوم تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر تا شش ماهگی، گفت: خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع دو،  عفونت‌های دستگاه ریوی و عفونت‌های پیچیده ویروسی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر است.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر علی‌اکبر زینالو در حاشیه اولین جشنواره تغذیه با شیر مادر که در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد، بر اهمیت شیر مادر و نقش مهم آن در ارتباط روحی – روانی و تکامل دفاعی نوزاد تاکید کرد.

مدیر گروه بخش نوزادان بیمارستان شریعتی با اشاره به اهمیت شیر مادر<Breast milk> در حفظ سلامتی مادر و کودک گفت: شیر مادر تنها ماده غذایی است که در هیچ جای دنیا مشابه آن تولید نشده  است. این ماده مغذی علاوه بر تکامل دفاع ایمنی نوزاد، به ارتباط مادر و کودک نیز کمک می‌کند و مهم‌ترین فاکتور برای رشد مناسب و آرام شخصیت کودک است.

وی ادامه داد: مطالعات جدید انجمن کودکان نشان می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان<The risk of cancer>، دیابت نوع دو،  عفونت‌های دستگاه ریوی و عفونت‌های پیچیده ویروسی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر است. همچنین خطر بیماری‌های دیابت، قلبی و چاقی در مادران شیرده کمتر است.

وی افزود: طبق تحقیقات، ثابت شده است خطر ابتلا به بیماری سرطان به نوزاد خود شیر نمی‌دهند، ۴۰ درصد کمتر است.

این متخصص قلب کودکان با بیان اینکه در سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌شود نوزاد در شش ماهه اول تنها از شیر مادر تغذیه کند، گفت: در شش ماهه دوم نیز الزامی است به همراه غذای کمکی، شیر مادر هم به کودک داده شود.


زینالو در ادامه با اشاره به مواردی که مانع شیردهی مادر می‌شوند یا بهانه‌هایی که مادران برای استفاده از شیر خشک می‌آورند، افزود: عوامل بهداشتی، راهنمایان بهداشتی در بخش‌های خصوصی یا دولتی، مددکارهای اجتماعی، ماماها و متخصصین زنان و زایمان <Gynecologists>و همچنین رسانه‌ها موظف در آموزش مسائل شیردهی و آگهی‌دهی درباره اهمیت این موضوع هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از نوزادان زیر شش ماه شیر مادر می‌خورند، گفت: در استاندارد جهانی، در کشوری اگر بیش از ۶۰درصد نوزادان در شش ماه دوم از بدو تولد، از شیر مادر تغذیه کنند، به این معناست که آن کشور در مسائل اطلاع‌رسانی اهمیت شیردهی، عملکرد خوبی داشته است.

زینالو در ادامه صحبت‌هایش از جنبه اقتصادی، استفاده از شیر مادر  را ارزیابی کرد و گفت: یک نوزاد ماهیانه شش تا ۹ قوطی شیر خشک مصرف می‌کند و ۱.۵ میلیون نوزاد سالانه به دنیا می آیند. طبق محاسبات وزارت بهداشت سالانه ۱۲۰۰میلیارد تومان هزینه صرف خرید شیر خشک می‌شود. بر همین اساس شیر مادر از نظر اقتصادی نیز برای خانواده‌ها و هم دولت مقرون به صرفه‌تر است.

وی در پایان درباره غذاهای کمکی برای نوزادان گفت: غذاهای کمکی استاندارد خاصی دارند و بر اساس سن و ماه نوزاد و دستگاه گوارش او مشخص می‌شوند.ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: